Public relations (PR) is een vakgebied dat zich richt op het onderhouden en versterken van de relatie tussen organisaties en het publiek, waarbij het verbeteren of in stand houden van het bedrijfsimago vaak voorop staat. Public relations is niet hetzelfde als marketing, aangezien marketing voornamelijk draait om het verkopen van diensten en producten. Activiteiten als onderzoek, strategische planning, publieksvoorlichting en (interne) communicatie vallen hieronder.
Waarom PR inzetten?
PR gaat in het medialandschap vaak samen met free publicity, waarmee organisaties de media benaderen met nieuws vanuit hun eigen business. Dit nieuws neemt de doelgroep in de meeste gevallen eerder voor ‘waar’ aan dan een reclameboodschap of andere marketinguiting. Daarmee is het een ideale manier om via een betrouwbare weg een product bekend te maken of te promoten. Met de inzet van PR bereik je als organisatie een grote doelgroep op een relatief goedkope manier.
Wat levert PR op?
De doelstelling bij de inzet van PR is voor alle bedrijven anders. Dit kan te maken hebben met de grootte van het bedrijf, maar ook of zij een product willen promoten of willen laten zien dat zij dé ideale werkgever zijn. Op deze manier geven zowel grote bedrijven als start-ups meer zichtbaarheid en naamsbekendheid aan hun organisatie. Daarnaast zet men PR ook in voor linkbuilding (om hoger in Google te komen), employer branding en om een autoriteitspositie te claimen.
Hoe zet je het goed in?
Er zijn verschillende goede voorbeelden van de inzet van Public relations. Coolblue, Bavaria en Picnic verspreiden hun brand op hun eigen manier. Ze bereiken hun doelgroep met authentieke berichten.