Skip to content

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met zijn True Cost Label aan de weg. 

Wat is True Cost Label precies? 

“True Cost Label is een platform dat het voor zowel merken als consumenten mogelijk maakt om duurzamere keuzes te maken. Dit doen we door middel van Levens Cyclus Analyses (LCA)’s. Bij LCA’s kijken we naar alle schakels binnen de supply chain van een product, om zo precies uit te rekenen hoeveel kilo CO2 en hoeveel liter water er bij de productie komt kijken. Doordat we de precieze impact per kleding per merk uitrekenen, vergroten we de transparantie in de industrie en gaan we greenwashing tegen.”

Hoe ben je hiermee begonnen?

“Ik had zelf ooit als young angry man heel erg de behoefte om duurzamere keuzes te maken. Echter voelde ik me door alle flashy marketing campagnes volledig aan mijn lot overgelaten door merken die duurzaamheidsclaims deden. Ik vond het onmogelijk om de ene claim van de ander te onderscheiden. Toen kreeg ik het idee om kleding net als bijvoorbeeld eten te kwantificeren. Alleen door echt naar de getallen te kijken, is het mogelijk om het ene shirt van het andere te onderscheiden op impactniveau.”

Heb je altijd willen ondernemen?

“Diep van binnen wel. Ik had echter het juiste idee nodig. Toen het idee van True Cost Label voorbij kwam, kon ik me niet langer verschuilen achter het imposter complex en de potentiële impact motiveerde me om de sprong te wagen.”

In hoeverre was het voor jou een uitgemaakte zaak dat je iets met duurzaamheid zou gaan doen?

“Ik realiseerde me dit al zo’n 15 jaar geleden. Toen ik hoorde over de dreiging die klimaatverandering met zich meebrengt, leek het mij onzinnig om me ook maar met iets anders bezig te houden. En het is nu duidelijker dan ooit dat we de consequenties niet kunnen ontsnappen en dat het aan ons is om het tij te keren.”

Wat zijn jullie ambities op de korte en lange termijn?

“We willen nu vooral het besef van consumenten en merken laten groeien op wat er mogelijk is qua impact van producten. Het concept van LCA’s is nog relatief onbekend bij zowel klanten en merken. Bijna iedereen die we laten zien wat voor inzichten er mogelijk zijn, heeft een aha-moment waarbij ze het licht zien. Door het groeiende bewustzijn van merken die beter willen doen en consumenten die beter willen kiezen, zullen we de switch naar een eerlijkere, transparante, en schonere industrie versnellen. Op lange termijn zien we een toekomst voor ons waarbij LCA’s niet meer alleen op kleding wordt toegepast, maar om nagenoeg alle goederen en producten. Hierdoor kunnen we echt grip krijgen op onze uitstoot en minder en beter consumeren.”

Hoe verwacht je deze te realiseren?

“Door samenwerkingen op te zetten met andere pioniers binnen het vak. Gezien we de gezamenlijke missie hebben om klimaatverandering tegen te gaan, merk je dat er ontzettend veel enthousiasme is voor samenwerking. Binnen de duurzame kledingindustrie gunnen we elkaar ontzettend veel. Dit heeft mede te maken met de monumentale hoeveelheid werk die te doen is.”

Wat is de rol van marketing en communicatie? Hoe pakken jullie dit aan?

“Absoluut essentieel. De crux is om complexe data relatief behapbaar te presenteren zonder dat de essentie verloren gaat. Gezien we consumenten moeten onderwijzen over deze nieuwe dimensie binnen het aankoopproces, kan de rol van marketing en communicatie niet worden overschat. Op dit moment werken we vooral op intuïtie maar beseffen ook dat dit geen schaalbare aanpak is.”

Wie is jouw voorbeeld als het gaat om (duurzaam) ondernemerschap?

“Roosmarie Ruigrok, oprichtster van onder andere  Clean and Unique en een van de grondleggers van de duurzame kledingbeweging binnen Nederland.”

Wie is jouw ‘mentor’?

“Ook Roosmarie. Ik heb ontzettend veel mazzel gehad dat zij vanaf een relatief vroeg stadium haar vertrouwen in ons concept heeft getoond. Dit is als jonge ondernemer een gigantische opsteker.”

Hoe ga je nu verder?

“We staan altijd open voor nieuwe brainstormsessies waarbij we nieuwe ideeën en initiatieven kunnen creëren. Het maakt wat ons betreft niet uit wat je achtergrond is! Stuur vooral een berichtje en laten we kijken hoe we de wereld verder kunnen helpen.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Rob Roelofs

  • Rob Roelofs

LEES OOK DEZE OPINIES

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.

Florentine Gillis (Circle Closet): ‘Steeds stel ik mezelf de vraag: waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’

Vrouwen trekken voor speciale gelegenheden, zoals een huwelijksfeest, doorgaans graag iets bijzonders aan. En het liefst nooit twee keer hetzelfde. Veel dure merkkleding blijft hierdoor, na eenmaal gedragen te zijn,
Beatrijs van Dinter

Een sterk merk bouwen is niet alleen een marketingfeestje

Een merk dat geen (eerlijk) verhaal vertelt, heeft weinig overlevingskans. Consumenten kiezen steeds vaker voor organisaties met een beweegreden, die ook nog eens bij hun persoonlijke overtuigingen passen. Maar hoe