De plaatjes met schildpadden die verstrengeld zitten in stukken plastic: we kennen ze inmiddels allemaal wel. Maar deze beelden geven nog niet eens een fractie weer van de plastic problematiek op zee. Gelukkig zijn er heel wat organisaties die zich dagelijks inzetten om deze plasticvervuiling te bestrijden. Dit zijn vaak non-profitorganisaties die draaien op onafhankelijke giften. Hoe stem je je marketingstrategie precies af op deze doelgroep? Vandaag het eerste deel van een tweeluik. Aan het woord: Maria Westerbos, founder en directeur van Plastic Soup Foundation.
Maria Westerbos maakte 25 jaar lang televisie voor ze de Plastic Soup Foundation oprichtte. Het idee ontstond tijdens haar research naar de grootste maatschappelijke problemen toentertijd, in 2008. De plasticsoep was er toen al één van. “Op dat moment waren er nog maar drie hits op Google toen ik plasticsoep intikte”, vertelt Westerbos. “Dat onderwerp interesseerde mij enorm en ik besloot om er een volledig event aan te wijden, genaamd Time2Act, voor National Geographic. Dat bleek een daverend succes! Daarna heb ik een keuze gemaakt: ik wilde voortaan mijn talenten gebruiken om de wereld een stukje beter te maken.”
En zo geschiedde. In 2011 richtte ze Plastic Soup Foundation op, waarmee ze plastic vervuiling bij de bron wil aanpakken. Om mensen mee te krijgen in haar verhaal, zet Westerbos haar audiovisuele talent in. “Wij combineren media met wetenschap. Alles wat we zeggen, is wetenschappelijk onderbouwd, maar ook mediageniek opgezet. En dat geldt niet voor mij alleen. Veel mensen die hier werken, hebben een achtergrond in de media of communicatie gestudeerd.”
Beat the Microbead
Een van de bekendste campagnes van Plastic Soup Foundation is Beat the Microbead. Deze campagne is gericht op plastic in cosmetica. “We startten dit initiatief in 2012 en deze campagne loopt nog steeds! Ondertussen zijn zo’n 500 merken microbeads-vrij. Toenmalig president van de Verenigde Staten, Barack Obama, ondertekende als eerste een wet die microbeads verbiedt. Ik was toen zo trots als een pauw: de Amerikaanse president tekent een wet die bij ons, hier in Nederland, is begonnen!” Inmiddels nemen er meer dan honderd ngo’s deel aan de Beat the Microbead-campagne en overweegt de Europese Unie om microplastics in cosmetica in de hele EU verbieden.
Ondertussen is er ook een Beat the Microbead-app op de markt gebracht waarmee consumenten de ingrediëntenlijst van hun cosmeticaproducten kunnen scannen. De tool geeft weer of je producten al dan niet plastic ingrediënten bevatten en is al bijna 400.000 keer gedownload.
Communicatiemiddelen
De Plastic Soup Foundation is allesbehalve activistisch ingesteld, en dat blijkt te werken. Met meer 22.000 volgers op Instagram, 23.000 duimpjes omhoog op Facebook en in totaal meer dan 105.000 volgers op al hun socials tezamen, weten ze een hoop mensen te bereiken. Ter illustratie: in 2021 bezochten meer dan 716.000 mensen de verschillende websites van Plastic Soup Foundation en bereikten hun campagnes in totaal 1,9 miljard(!) mensen.
“We durven heel wat, zonder dat we met een actiebroek tot over onze oren en met een spandoek op straat staan. We procederen tegen de plasticindustrie, maar we vliegen dat op een eigen manier aan”, aldus Westerbos.
Van Instagram tot YouTube: Westerbos zet praktisch alle social mediakanalen in om haar boodschap te verspreiden. Maar betalen voor advertenties? Dat doet ze nooit. “We hebben wel een keertje geëxperimenteerd met betaalde ads, maar daar houdt het op. We vertrouwen erop dat de wereld ons helpt en dat lukt. Zaken als abri’s en advertentieruimte worden ons namelijk regelmatig aangeboden.”
Voicemailberichten
Als het op marketing en pr aankomt, doet Plastic Soup Foundation bijna alles zelf. “Ik ben ooit eens een marketingdier pur sang genoemd”, vertelt Westerbos. “We praten over een onderwerp dat leeft, waarbij we surfen op emoties die wereldwijd leven. Vaak publiceren we iets en gaat het ineens compleet viraal. Journalisten komen dan vanzelf op ons af, omdat zij ons beschouwen als een betrouwbare bron van informatie. Zelf zien we ons ook als een kennisbank, zonder dat we onze naam opdringen.”
Ondertussen is er ook een professioneel communicatieteam actief. In het verleden was iedereen een beetje communicatieman of -vrouw, maar dat liep niet altijd even lekker. “Rond Kerstmis, toen Obama de wet tegen microbeads ondertekende, was iedereen met vakantie en hadden we de telefoon niet doorgeschakeld naar onze mobiele telefoons. The Washington Post, The New York Times, CNN en ABS probeerden ons massaal te bereiken, zonder gehoor. Toen we terugkwamen en de voicemailberichten hoorden, wisten we pas wie we allemaal mis waren gelopen. Sindsdien is er een perstelefoon.”
De Plastic Soup Foundation is een relatief grote ngo als het gaat over plastic. De hele wereld kijkt naar hen. “Nederland is een interessant land voor deze case. Als het bij ons lukt, lukt het in de rest van de wereld ook. Heel wat mensen denken dat we met duizenden medewerkers in een wolkenkrabber in New York zitten, maar niemand denkt ooit aan ’t IJ in Amsterdam.”