Skip to content

Non-profitorganisatie vs. marketingstrategie: hoe zit dat? Deel 1: Plastic Soup Foundation

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

De plaatjes met schildpadden die verstrengeld zitten in stukken plastic: we kennen ze inmiddels allemaal wel. Maar deze beelden geven nog niet eens een fractie weer van de plastic problematiek op zee. Gelukkig zijn er heel wat organisaties die zich dagelijks inzetten om deze plasticvervuiling te bestrijden. Dit zijn vaak non-profitorganisaties die draaien op onafhankelijke giften. Hoe stem je je marketingstrategie precies af op deze doelgroep? Vandaag het eerste deel van een tweeluik. Aan het woord: Maria Westerbos, founder en directeur van Plastic Soup Foundation.

Maria Westerbos maakte 25 jaar lang televisie voor ze de Plastic Soup Foundation oprichtte. Het idee ontstond tijdens haar research naar de grootste maatschappelijke problemen toentertijd, in 2008. De plasticsoep was er toen al één van. “Op dat moment waren er nog maar drie hits op Google toen ik plasticsoep intikte”, vertelt Westerbos. “Dat onderwerp interesseerde mij enorm en ik besloot om er een volledig event aan te wijden, genaamd Time2Act, voor National Geographic. Dat bleek een daverend succes! Daarna heb ik een keuze gemaakt: ik wilde voortaan mijn talenten gebruiken om de wereld een stukje beter te maken.”

En zo geschiedde. In 2011 richtte ze Plastic Soup Foundation op, waarmee ze plastic vervuiling bij de bron wil aanpakken. Om mensen mee te krijgen in haar verhaal, zet Westerbos haar audiovisuele talent in. “Wij combineren media met wetenschap. Alles wat we zeggen, is wetenschappelijk onderbouwd, maar ook mediageniek opgezet. En dat geldt niet voor mij alleen. Veel mensen die hier werken, hebben een achtergrond in de media of communicatie gestudeerd.”

Beat the Microbead

Een van de bekendste campagnes van Plastic Soup Foundation is Beat the Microbead. Deze campagne is gericht op plastic in cosmetica. “We startten dit initiatief in 2012 en deze campagne loopt nog steeds! Ondertussen zijn zo’n 500 merken microbeads-vrij. Toenmalig president van de Verenigde Staten, Barack Obama, ondertekende als eerste een wet die microbeads verbiedt. Ik was toen zo trots als een pauw: de Amerikaanse president tekent een wet die bij ons, hier in Nederland, is begonnen!” Inmiddels nemen er meer dan honderd ngo’s deel aan de Beat the Microbead-campagne en overweegt de Europese Unie om microplastics in cosmetica in de hele EU verbieden.

Ondertussen is er ook een Beat the Microbead-app op de markt gebracht waarmee consumenten de ingrediëntenlijst van hun cosmeticaproducten kunnen scannen. De tool geeft weer of je producten al dan niet plastic ingrediënten bevatten en is al bijna 400.000 keer gedownload.

Maria Westerbos

Communicatiemiddelen

De Plastic Soup Foundation is allesbehalve activistisch ingesteld, en dat blijkt te werken. Met meer 22.000 volgers op Instagram, 23.000 duimpjes omhoog op Facebook en in totaal meer dan 105.000 volgers op al hun socials tezamen, weten ze een hoop mensen te bereiken. Ter illustratie: in 2021 bezochten meer dan 716.000 mensen de verschillende websites van Plastic Soup Foundation en bereikten hun campagnes in totaal 1,9 miljard(!) mensen.

“We durven heel wat, zonder dat we met een actiebroek tot over onze oren en met een spandoek op straat staan. We procederen tegen de plasticindustrie, maar we vliegen dat op een eigen manier aan”, aldus Westerbos.

Van Instagram tot YouTube: Westerbos zet praktisch alle social mediakanalen in om haar boodschap te verspreiden. Maar betalen voor advertenties? Dat doet ze nooit. “We hebben wel een keertje geëxperimenteerd met betaalde ads, maar daar houdt het op. We vertrouwen erop dat de wereld ons helpt en dat lukt. Zaken als abri’s en advertentieruimte worden ons namelijk regelmatig aangeboden.”

Voicemailberichten

Als het op marketing en pr aankomt, doet Plastic Soup Foundation bijna alles zelf. “Ik ben ooit eens een marketingdier pur sang genoemd”, vertelt Westerbos. “We praten over een onderwerp dat leeft, waarbij we surfen op emoties die wereldwijd leven. Vaak publiceren we iets en gaat het ineens compleet viraal. Journalisten komen dan vanzelf op ons af, omdat zij ons beschouwen als een betrouwbare bron van informatie. Zelf zien we ons ook als een kennisbank, zonder dat we onze naam opdringen.”

Ondertussen is er ook een professioneel communicatieteam actief. In het verleden was iedereen een beetje communicatieman of -vrouw, maar dat liep niet altijd even lekker. “Rond Kerstmis, toen Obama de wet tegen microbeads ondertekende, was iedereen met vakantie en hadden we de telefoon niet doorgeschakeld naar onze mobiele telefoons. The Washington Post, The New York Times, CNN en ABS probeerden ons massaal te bereiken, zonder gehoor. Toen we terugkwamen en de voicemailberichten hoorden, wisten we pas wie we allemaal mis waren gelopen. Sindsdien is er een perstelefoon.”

De Plastic Soup Foundation is een relatief grote ngo als het gaat over plastic. De hele wereld kijkt naar hen. “Nederland is een interessant land voor deze case. Als het bij ons lukt, lukt het in de rest van de wereld ook. Heel wat mensen denken dat we met duizenden medewerkers in een wolkenkrabber in New York zitten, maar niemand denkt ooit aan ’t IJ in Amsterdam.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.