Na het zien van Leonardo DiCaprio’s documentaire ‘Before the flood’, gooide Manon van Leeuwen in 2016 abrupt het roer om. Van klakkeloos en copieus consumeren stapte zij over op een volledig duurzame levensstijl. In 2019 ging ze nog een stap verder en richtte ze ZustainaBox op, een bedrijf dat boxen levert vol duurzame spullen die alledaagse (vaak plastic) producten vervangen. Verrassend genoeg groeit het bedrijf sinds corona harder dan ooit.
Van Leeuwen komt uit een Rotterdamse ondernemersfamilie die het credo ‘niet lullen, maar poetsen’ heilig aanhangt. Dat ze enkele jaren geleden haar eigen bedrijf startte, was dan ook geen verrassing. Dat het in de duurzame hoek is wél. “Ik was een grootconsument, een fashion chick. Ik vloog zes keer per jaar voor vakanties naar verre bestemmingen en reed als interimmer in de zorg de rest van de tijd het hele land door in een grote Volvo XC 90.” In andere landen maakte Van Leeuwen de smog en (lucht)vervuiling van dichtbij mee, maar daar hebben we hier in Nederland geen last van toch? “Ik was me niet bewust van de verborgen impact van ons land. De impact die wij creëren aan de andere kant van de wereld.”
180 graden
Dit veranderde toen ‘Before the flood’ uitkwam, een documentaire over de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. Na het zien van de beelden, kwam Van Leeuwen acuut in actie. “Ik besloot een jaar lang geen nieuwe kleding meer te kopen. Tweedehands kleding mocht ik alleen kopen van geld dat ik verdiende aan spullen die ik verkocht.” Toen Van Leeuwen op haar vijftigste, net toen ze de challenge had afgerond, onverwachts haar zus verloor, besloot ze nog een tandje bij te zetten. “Ik ging vegan eten, verkocht mijn auto, ontwikkelde een gezonde dosis vliegschaamte en besloot nooit meer nieuwe kleding te kopen.” Ze begon trainingen en lezing te geven over haar nieuwe levensstijl en uiteindelijk werd daar ZustainaBox uit geboren. “Opgedragen aan mijn zus.”
Duurzaam én sexy
De missie van ZustainaBox is simpel: mensen laten zien dat duurzaam leven ook leuk kan zijn. “Eco kan echt wel sexy zijn. Ik ben ook geen make-uploze, sandalen dragende alto. Ik hou van hakken, nagellak en lippenstift.” Met een abonnement krijg je één à twee keer per maand een doos op de stoep met producten die iets in je huishouden kunnen vervangen: van shampoobars en chocolade tot scheermesjes en wc-papier. “De spullen zijn leuk, ruiken lekker én zijn honderd procent plantaardig en plasticvrij.”
De spullen worden met de grootste zorg uitgezocht. “Ik ben erg kritisch. Ik heb ooit besloten dat ik volledig plasticvrij wil zijn, dus daar houd ik me aan. Ook circulair plastic komt er bij mij niet in. Verrassend genoeg is het geen enkele probleem om elk jaar weer veertig nieuwe producten te vinden die aan mijn voorwaarden voldoen.” Het hele plaatje moet dus kloppen. Ook het verhaal achter het product. “Ik vind het belangrijk om het verhaal van de groene ondernemers erachter te delen: waarom doen ze dit en wat is het ultieme doel dat ze willen bereiken?” En wat is dat ultieme doel van Van Leeuwen zelf? “Overbodig worden. Ik hoop dat de producten die ik aanprijs uiteindelijk overal gemakkelijk te verkrijgen zijn. Het liefst zie ik dan zelfs dat dit duurzame alternatief straks nog de enige optie is in de winkels.”
“Vanaf de start van het bedrijf zet ik drie à vier blogartikelen per week online. Ik heb een sterke copywriter in dienst die het SEO-wise helemaal dichttimmert”
Organisch groeien in coronatijd
Dat is echter nog toekomstmuziek. Voorlopig moet Van Leeuwen de sustainable spullen nog actief aan de man brengen. Dat doet zij vooral door veel content te delen. “Content vergroot je zichtbaarheid. Vanaf de start van het bedrijf zet ik drie à vier blogartikelen per week online. Dat kan bijvoorbeeld het verhaal van een van de ondernemers zijn. Dat zijn stuk voor stuk bijzondere en inspirerende verhalen. Of ik geef praktische tips over hoe je je badkamer kunt verduurzamen of vegan kunt barbecueën. Ik heb een sterke copywriter in dienst die het SEO-wise helemaal dichttimmert. Als je op ‘duurzame thuiswerkbox’ googelt, sta ik bovenaan.”
En dat bleek goed van pas te komen toen de coronacrisis begin vorig jaar een onverwachte wending gaf aan het bedrijfsverloop. “In eerste instantie zeiden veel members hun abonnement op: in zo’n onzekere tijd gaat de knip erop. Dat snapte ik volledig, dus zette ik mijn voorraad in de etalage onder de noemer ‘thuiswerkboxen’, om in ieder geval de laatste producten nog te verkopen. Dat werd een onverwacht succes! Nu verkoop ik wel duizenden borrelboxen per maand. Natuurlijk wordt niet iedereen die zo’n box ontvangt ook meteen member. Maar het biedt een mooie kans om ook buiten je doelgroep mensen te triggeren om duurzamer te consumeren.”
Een hechte community creëren
Van Leeuwen hoopt dat de organische groei van ZustainaBox voorlopig nog niet stopt. “Ik heb geen bergen kapitaal om campagnes mee te voeren en wil vreemd vermogen ook zoveel mogelijk buiten de deur houden. De strategie en visie van ZustainaBox komen allemaal uit mijn eigen koker. Samen met een flexibele schil van zo’n acht mensen voer ik deze vervolgens uit.” En dat gaat tot nog toe redelijk soepel. “ZustainaBox verscheen op Marketingtribune, in OneWorld Magazine en Grazia; daar hoefde ik niets voor te doen. Maar als de concurrentie straks toeneemt, zal ik toch hoger in moeten gaan zetten op pr en duurzaamheidsmarketing.”
Toch gaat het Van Leeuwen uiteindelijk niet om groeien en geld verdienen, maar om het aantrekken van members. “Ik wil een fijne community opbouwen die met elkaar praat en elkaar inspireert. Daarom richt ik mij vooral op het verkrijgen van meer members. Dat is erg intensief en kost mij bijna meer dan die paar euro die het per box oplevert. Het is dus vooral liefdewerk oud papier.”