Sociaal ondernemen: de wereld wordt er niet alleen mooier van maar ook eerlijker. Een ondernemersvorm waar Alec Clement, oprichter van de WAAR-winkels, volledig achter staat. Met duurzame en fairtrade artikelen, zoals herbruikbare boterhamzakjes en notitieboekjes van olifantsgras, wil hij de keten verduurzamen en samenwerking verbeteren. Hoe de marketing hier in elkaar steekt? De founder legt het uit!
Clement groeide op in een gezin van ondernemers, waardoor het niet zo gek was dat hij al op zijn twintigste een bedrijf uit de grond stampte. Pas acht jaar later ging hij aan de slag met sociaal ondernemen, wat toen nog niet echt een gangbare manier van ondernemen was. “Ik wil meer bijdragen aan het mooier maken van de wereld. Ik geloof daarbij in de kracht van ondernemen,” vertelt Clement in het boek ‘LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld’. Volgens hem kunnen vooral ondernemers hun steentje bijdragen om de wereld te veranderen. Daarom heeft hij als doel andere organisaties te helpen om socialer te ondernemen.
Mooie bijkomstigheid
Naast een mooi concept, wil Clement ook mooie producten verkopen. Daarbij staat kwaliteit hoog op het lijstje, want zo verkopen producenten zichzelf. “Wij willen geen ‘goede doelen-winkel’ zijn. Onze klanten weten dat het verhaal achter onze producten klopt, maar verdiepen zich daar vaak verder niet in. En dat is prima. Je koopt onze producten om de kwaliteit. Dat het proces erachter ook klopt, is een mooie bijkomstigheid,” vertelt Clement aan LiEF.
Alles om en rond het bedrijf draait om duurzaamheid en de marketingstrategie is daar volledig op afgestemd. Maar dat was niet altijd het geval. Sinds een jaar of vier is WAAR minder bescheiden en brengen de winkels de purpose-boodschap naar de voorgrond. “De communicatie hierover proberen we losjes en eenvoudig te houden. We hebben het niet over een ecologische voetafdruk, CO2-reductie of armoedebestrijding, maar over ‘de wereld een beetje mooier maken.’ We zijn trots op ons merk en dat willen we laten zien.”
Meer kleur bij WAAR
Om zijn concept en producent aan de man te brengen, richt Clement zich voornamelijk op local marketing. Dit houdt in dat elke fysieke winkel een eigen webshop heeft. Zo wil de founder loyaliteit creëren, maar ook een goede fanbase aanleggen. “Onze fysieke winkels zijn ons grootste marketingkanaal. Hier komen elke maand 150.000 mensen in aanraking met ons merk.” Maar aangezien WAAR mooie producten wil verkopen, kan product related marketing niet ontbreken.
NatuurlijkWAAR, ThuisWAAR en LeesWAAR. Het zijn een aantal voorbeelden van sub-branding categorieën waarin WAAR is onderverdeeld. Categorieën zijn makkelijker te onderscheiden, geven meer kleur en gevoel aan je merk en zorgen voor een groter bereik. “Door samen te werken met partners, kun je elkaars netwerk delen en zelfs een nog groter bereik creëren. Er is geen officiële term voor maar je zou het shared marketing of partner marketing kunnen noemen,” vertelt Clement aan LiEF.
Clement heeft geen einddoel op zich. Het gaat om stappen in de juiste richting. Zolang we het maar samen doen, dat is het belangrijkste. “Hoe beter we samenwerken in de keten, hoe harder we gas kunnen geven. Ik geloof namelijk niet in concurrentie. Ik geloof in samenwerken. Ik juich het alleen maar toe als andere ketens dezelfde aanpak zullen aanhangen als wij.”
Benieuwd naar de andere ondernemersverhalen uit het LiEF-boek? Bekijk hier de verhalen die we eerder hebben geplaatst over o.a. Naïf en Pieter Pot, of bestel het boek.