Skip to content

This is Gesty: duurzame online marketing

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Lisa Kippers is sinds juli 2018 werkzaam als freelance online marketeer onder de naam This is Gesty. Haar doel? Mooie merken helpen om de wereld een stukje beter te maken. Want het liefst combineert ze haar professionele carrière met haar liefde voor de natuur en duurzaamheid. Lisa: “Hoe we nu met de wereld omgaan, is niet goed voor mens en planeet. Ik ben op de vuilnisbelt in Manila geweest: het is shockerend hoe mensen daar leven. De wereld is toe aan verandering en daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.”

Lisa groeide op in Twente, op een boerderij waar ze letterlijk uren tussen de varkens en geiten stond. “Daar is mijn liefde voor de natuur echt ontstaan,” vertelt Lisa. Toen ze eenmaal ging studeren, koos ze voor Toegepaste Communicatiewetenschap. “Ik wist niet goed wat ik wilde doen en communicatie is nu eenmaal een brede studie. Maar wat een geluk: ik vond het erg leuk! Daarnaast heb ik ook nog twee jaar psychologie gestudeerd, wat goed te combineren was met mijn studie communicatie. In mijn laatste jaar kon ik naar het buitenland voor een stage.” Ze koos voor een NGO in Phnom Penh, Cambodja. Daar werken en leven was een flinke cultuurshock. “Ik zag hoe anders de wereld er kan uitzien. Daar begon ik over na te denken: hoe is het mogelijk dat landen zo van elkaar kunnen verschillen?”

In Azië zag Lisa veel vervuiling, ongelijkheid en armoede. “Dit heeft er onder andere toe geleid dat ik me wil inzetten voor duurzaamheid.” Eenmaal terug in Nederland volgde ze de Master International Development aan de UvA. Daar kwam ze alles te weten over ongelijkheid, armoede, conflict en duurzaamheid. “Van hoe landen zich economisch ontwikkelen tot mogelijke oplossingen voor armoede: we leerden over ontwikkelingssamenwerking en alle discussies daaromheen. Ik vond het een geweldige studie.” Het is dan ook niet gek dat ze graag in de non-profitsector wilde werken, maar dat ging niet gemakkelijk. “Dankzij mijn communicatie-achtergrond solliciteerde ik voor diverse banen”. Al snel kon ze aan de slag als online marketeer bij WeLikeMilk, een online marketing bureau. Hier leerde ze alles over display advertising en later ook social advertising en Google ads.

Ondernemersvirus

Lisa bleef echter verlangen naar een baan waarin ze iets voor de wereld kon doen. “Toen ik nog werkte voor een werkgever, deed ik voornamelijk opdrachten voor grote commerciële reuzen. Daar lag mijn hart niet. Af en toe deed ik opdrachten voor non-profit klanten en dat voelde meteen goed.” Lisa wilde eigenlijk het liefst zelf kunnen kiezen met welke partijen ze al dan niet in zee ging. Zo werd ze besmet door het ondernemersvirus. “Ik mocht bij het bureau waar ik werkte één dag in de week werken aan mijn eigen onderneming. Het balletje is gaan rollen en ik ben al snel fulltime voor mezelf begonnen. Nu focus ik me volledig op bedrijven die de wereld een stukje mooier willen maken.”

Veel mensen vragen naar de betekenis van de naam van haar bedrijf ‘This is Gesty’. “Gesty komt van het woord geste, wat goed gebaar betekent. Ik wil met mijn bedrijf een handreiking doen naar mooie bedrijven op het gebied van online marketing. Het is een passende naam die precies vertelt waar ik voor sta.”

Lisa Kippers

Marketing voor duurzame merken

Hoewel haar klantenbestand voornamelijk bestaat uit groene merken en social enterprises, zijn er ook een aantal grijze gebieden. “Eén ding is zeker, voor een Shell ga ik nooit werken. Ik heb wel wat dingen voor commerciële bedrijven gedaan, maar ik vind het belangrijk dat ze passen bij waar ikzelf voor sta.” Als dat niet het geval is, dan is Lisa’s antwoord duidelijk nee. En dat heeft zeker zo zijn voordelen. “Door nee te verkopen, spreek ik de juiste klanten aan. Ik heb met hen een diepere connectie, omdat we hetzelfde denken.”

Zo heeft ze onder andere Eco warehouse geholpen met hun online marketing. “Een Europese distributeur van prachtige zero waste en duurzame producten. Ze weten precies hoe de ketens in elkaar zitten van de merken die ze vertegenwoordigen: dat is toch fantastisch? Dit is echt een schoolvoorbeeld van bedrijven waar ik me voor wil inzetten.”

Daarnaast heeft Lisa ook voor Solidaridad en Sheltersuit gewerkt. “Solidaridad zet zich in voor een wereld waarin alles gemaakt en gekocht wordt in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties. Sheltersuit maakt water- en winddichte jassen waar je een slaapzak aan kunt vastritsen. Het is speciaal ontworpen voor mensen in nood zoals daklozen of vluchtelingen. Ik zet me dus in voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord: het gaat niet alleen over groene producten, maar ook over merken die zich inzetten voor het verbeteren van de kwaliteit van leven.”

Law of attraction

Van online advertising tot zoekmachine marketing: voor Lisa is het kinderspel. Maar omdat iedere organisatie een andere doel heeft, speelt ze daar graag op in. “Aan het begin werkte ik met een uurtarief, maar uurtje factuurtje is niks voor mij. Klanten moeten me gewoon kunnen bellen als ze vragen hebben,” vertelt Lisa. Daarom biedt ze haar diensten aan met behulp van pakketten, die ook weer een knipoog zijn naar de natuur: zaaien, oogsten en groeien.

Hoewel ze dagelijks bedrijven helpt met hun online zichtbaarheid, zet Lisa voor haar eigen bedrijf geen advertising in. “Ik had geluk dat ik mijn netwerk al goed op orde had. Organisaties komen voornamelijk met me in contact via LinkedIn. Daar zitten heel wat duurzame ondernemers die hetzelfde denken als ik.” Maar het draait bij Lisa niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. “Ik hoef geen dertig verschillende klanten die korte klappers willen. Het liefst werk ik aan projecten die langer doorlopen.”

Heb je nog een wijze raad die je anderen zou willen meegeven? “Blijf dichtbij jezelf. Hoe meer je tot de kern komt van wie je bent en waar je voor staat, hoe makkelijker het is om een professionele match te vinden. Ik heb me heel snel gepositioneerd in datgene waar mijn hart ligt, en dat heeft voor mij echt geholpen. De Law of Attraction: daar geloof ik wel in.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.