Skip to content

Swapfiets: van eyecatcher naar marketingstrategie

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

De iconische felblauwe band van Swapfiets verovert in rap tempo de Nederlandse fietsenrekken. Ook de buitenlandse markt ligt in het verschiet. Met de gekleurde voorband als eyecatcher hebben oprichters Richard Burger, Martijn Obers en Dirk de Bruijnonbedoeld een zeer succesvolle marketingstrategie te pakken.

Inmiddels is de Swapfiets niet meer weg te denken uit de grote steden. Werp een blik op een willekeurig Amsterdams fietsenrek en er staat geheid een blauwe band in geparkeerd. “Ik ben echt trots wanneer ik na een tijdje in het buitenland op het station in Amsterdam aankom en het eerste wat ik zie, een fiets met een blauwe band is. Of wanneer ik op zondag op de bank lig en het nieuws kijk en plotseling in een nieuwsflits een Nederlands straatbeeld zie waar een blauwe band doorheen fietst”, vertelt Richard Burger, één van de oprichters van het bedrijf, in het boek LEF. “Dan denk ik echt: wow, vier jaar geleden bestonden we nog niet eens. Nu zijn we deel van het Nederlandse straatbeeld.”

Delfts Blauw voor Swapfiets

De fietsbanden danken hun opvallende kleur aan de Delftse roots van het bedrijf. Het plan voor de fietsenverhuur ontstond namelijk in 2014 op de TU Delft. De oprichters zagen dat menig medestudent op een gammele, roestige fiets rondreed. Met het verhuurconcept speelt Swapfiets slim in op de maatschappelijke trend waarbij delen en huren populairder is dan bezitten. Zo wordt Swapfiets ook wel ‘Netflix voor fietsen’ genoemd. Er zijn meerdere vergelijkbare concepten, zoals de groene huurscooters van Felyx. Het concept slaat dan ook goed aan in de hedendaagse deeleconomie: in een tijdsbestek van enkele jaren ging Swapfiets van veertig huurfietsen naar vestigingen in veertig steden.

Ondanks de razendsnelle groei blijven de oprichters ambitieus: de huurfietsen bestormen nu ook de buitenlandse markt. Momenteel kleuren de Belgische, Duitse en zelfs Deense fietsenrekken gestaag blauw. “Uiteindelijk willen we in elk fietsenrek een blauwe band. Dat gaan we niet alleen realiseren met de bekende omafiets, maar ook met een fiets met versnellingen en e-bikes”, stelt Burger.

Mond-tot-mondreclame

De blauwe band was een slimme zet van Swapfiets. Inmiddels is de eyecatcher uitgegroeid tot de mascotte van het merk, maar in meerdere interviews is te lezen dat de herkenbare voorband helemaal geen vooropgezet plan was als marketingstrategie. In eerste instantie moesten de opvallende banden het voor de huurder gemakkelijk maken de fiets terug te vinden. Het plan was eerst om beide banden blauw te kleuren, maar omdat dat intensief en duur was bleef het bij de voorband. Het feit dat Delfts blauw de vele fietsbanden siert heeft meer voordelen. Zo vragen veel mensen naar de opvallende kleur van de banden, wat zorgt voor mond-tot-mondreclame.

Zeker zeventig procent van de nieuwe klanten komt bij het bedrijf binnen via deze effectieve vorm van reclame. Daarnaast ziet de potentiële klant met eigen ogen hoe snel de blauwe banden hun opmars maken in de stad, wat vertrouwen in het product en de dienst opwekt. Ook handig: de blauwe kleur maakt de fiets minder aantrekkelijk voor fietsendieven. Met de gekleurde band slaat het bedrijf dus meerdere vliegen in één klap. Het is dan ook niet voor niets dat Swapfiets afgelopen jaar ‘Marketing Start Up of the Year 2018’ werd.

Het hele verhaal weten? Koop hier het LEF-boek of neem contact op.

Foto: Valentijn van den Burg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Britte Van Erven

Britte van Erven is freelance journalist na een opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. De Apeldoornse schrijft over verschillende thema's rondom contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

Energietransitie

Axel Posthumus (Windunie): “Ik geloof in de coöperatieve vorm”

Axel Posthumus (58) onderging een persoonlijke transitie en doorliep vervolgens met zijn voltallige personeel bij Windunie eenzelfde traject. Nu zijn beide in een nieuwe balans en werpt oud-commando Posthumus zich

Non-profitorganisatie vs. marketingstrategie: hoe zit dat? Deel 1: Plastic Soup Foundation

De plaatjes met schildpadden die verstrengeld zitten in stukken plastic: we kennen ze inmiddels allemaal wel. Maar deze beelden geven nog niet eens een fractie weer van de plastic problematiek
Harm van Ballegooy (Zorgoppas)

Harm van Ballegooy (Zorgoppas): “Juist ouders met zorgbehoevende kinderen hebben behoefte aan tijd voor zichzelf”

Als ouder heb je weinig tijd voor jezelf of voor elkaar. Maar af en toe heb je die vrije tijd wel even nodig. Dat geldt voor alle ouders, maar zéker