Het was ongetwijfeld de meest uitgevoerde handeling van 2020: handen wassen. Waar de crisis voor sommige branches een doorn in het oog is, zien anderen hun cijfers de hoogte inschieten. En dat laatste heeft Seepje geweten. De vraag naar handzeep en andere reinigingsproducten bereikte in 2020 een ongekend hoogtepunt. Ondanks een gunstige situatie voor een zeepproducent, blijft marketing een cruciaal onderdeel. Jasper Gabriëlse, medeoprichter van Seepje, legt uit hoe ze dit aanpakken.
De omzet van Seepje ligt in 2020 op ruim 3,2 miljoen euro. Dat is 1,1 miljoen meer dan het jaar daarvoor. In november 2019 lanceerden Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies hun eerste handzeep op de markt en een maand later brak de coronacrisis uit. Seepje gebruikte voornamelijk social media om mensen aan te zetten vaker hun handen te wassen, onder andere met het credo ‘Zo helpen we samen helpen dat virus om zeep!’. Ook gaven zij Seepje-pakketten weg aan mensen met een vitaal beroep. Hoewel de coronacrisis allicht een aandeel had in hun verkoopcijfers, is volgens Gabriëlse hun missie de belangrijkste reden voor het succes. “In onze ogen kun je alleen geld verdienen door je bestaansrecht op een duurzame manier gestalte te geven,” vertelt Gabriëlse in het boek ‘LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld’.
De consument is steeds vaker op zoek naar merken die zorgdragen voor mens en milieu, waardoor de producten van Seepje, die minimaal voor 99,25 procent uit natuurlijke producten bestaan, in de smaak vallen. “De impact die we maken, moet zo groot mogelijk zijn. Daarom kijken we niet alleen naar de impact die ons bedrijf heeft op het team hier in Nederland, maar kijken we ook naar de impact op de werknemers in de sociale werkplaats en de producenten in India en Nepal.”
Geld betekent slagkracht
Het idee van Seepje is in 2013 op de bank ontstaan; Gabriëlse en Loggies waren aan het zappen, toen plotseling een Nepalese vrouw verscheen die natuurlijke zeep van vruchtschillen gebruikte, waarna ze een kritische blik gingen werpen op hun eigen wasmiddelen. Conclusie? Allemaal synthetische producten. “We waren toen nog studenten van 21 jaar oud. Met een startbedrag van 4600 euro bestelde we onze eerste lading aan vruchtschillen uit China. Ik heb genoten van die eerste fase, toen we helemaal geen geld hadden. Maar ik besef wel dat je geld moet verdienen om slagkracht te genereren en impact te maken,” vertelt Gabriëlse in LiEF.
Simpel? Nee, eigenwijs
Ondanks de nood aan handzeep, is er toch een goede marketingstrategie om hun product aan de man te brengen. Bij Seepje draait de marketing om storytelling. “Als jouw bedrijf duurzaam is in de kern, volgt het verhaal namelijk vanzelf. Onze kernwaarde is schoonheid: van binnen en van buiten. Dat begint bij het product dat we verkopen; de natuurlijke ingrediënten die we ervoor gebruiken, maar ook het uiterlijk moet opvallen in het schap”, vertelt Gabriëlse. En dat verhaal vertellen ze het liefst zelf: “Als het op onze contentmarketingstrategie aankomt, doen we alles zelf, met ons eigen Seepje team. Zij kunnen onze identiteit het beste weergeven. Dat vind ik heel belangrijk.”
Een ander deel van Seepjes strategie is de plek waar ze hun producten aanbieden. “We zijn begonnen met alternatieve distributiekanalen als cadeau-, concept- en modewinkels en hebben vervolgens de ook de stap naar de reguliere retail gezet, denk daarbij aan Etos en Albert Heijn. Het verhaal maken we rond door te laten zien dat we het anders doen dan andere partijen door een positieve impact te realiseren in de gehele keten. Aangezien onze producten intrinsiek duurzaam zijn, komt dit ook in elk facet van ons verhaal naar voren. Wij willen ons gehele verhaal, van packaging tot recycling, vertellen. Zo posten we op Instagram vaak foto’s van hoe je onze flessen kunt hergebruiken als ze leeg zijn: van vaasjes voor bloemen tot advent kalenders met kerst. Bekende marketeers geven ons weleens de tip om het simpeler en kleiner te maken, maar wij houden eigenwijs vast aan deze holistische strategie.”
Bewijslast
Van die holistische aanpak plukken zij nu de vruchten. Dus wat is de volgende stap? “Onze identiteit en merkwaarde staan inmiddels als een huis. Ik geef onze marketing een dikke negen. Geen tien, omdat er altijd ruimte is om te groeien. Die ruimte ligt nu vooral in nieuwe markten, in het buitenland. Het verhaal dat we hebben opgebouwd in Nederland heeft ons een bepaald netwerk opgeleverd, maar in het buitenland moeten we opnieuw beginnen en nieuwe ambassadeurs creëren. Daar moeten we ons nog bewijzen.”
Benieuwd naar het marketingverhaal van andere impactondernemers? Lees ook: Tony’s Chocolonely: marketing bedrijven met de ramen open. Of bestel het boek ‘LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld’.