Skip to content

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.

Gemiddeld heeft een B2B-leidingevende zo’n 1.000 tot 2.000 connecties op LinkedIn en daar komen wekelijks steeds meer digitale relaties bij. Niet zo gek dus dat zijn of haar tijdlijn door alle updates overvol raakt; de concurrentie is moordend. Omdat veel B2B-bedrijven sinds corona hun marketingbudget anders verdeelden, ging er minder geld naar offline marketing (beurzen, live events, etc.) en verschoof het budget naar online en social media. Mede hierdoor is de CPM (Cost-per-Mile) van LinkedIn behoorlijk gestegen, waardoor copywriters flink aan de bak moeten.  

‘Engaging content is dé brandstof voor het opbouwen van zakelijke relaties en het winnen van wederzijds vertrouwen’

Kennisleiderschap is alleen voor volhouders
Natuurlijk wil je dat je extra budget voor LinkedIn zich uitbetaalt, en het liefst zo snel mogelijk. Maar laat ik je uit die droom helpen; social selling is voor de lange termijn. Het opbouwen van zakelijke relaties kost tijd, net als het winnen van wederzijds vertrouwen.

Wat je daarin wél kan helpen is doordachte engaging content: dat is de brandstof. Want wanneer jouw doelgroep content als relevant ervaart, draagt dit bij aan je autoriteit en vertrouwen. Hiermee ontpop je jezelf op den duur als kennisleider.

Die content moet dan wel ingaan op de uitdagingen, dilemma’s of aspiraties van jouw lezer of kijker; het moet prikkelen. Bied learnings en inzichten en doe dit op een persoonlijke en authentieke manier. Zo wordt de kans veel groter dat jij jouw prospect verder op weg helpt.

Wat zijn mijn best practices?

Put your money where your mouth is: hierbijacht bewezen tactieken die wij bij ProSpex hanteren, als we kennis delen op LinkedIn.

  1. Post aan de hand van een vast plaatsingsritme, bijvoorbeeld elke week of elke twee weken;
  2. Plaats je content op vaste dagen en tijdstippen. De beste dagen zijn dinsdag en donderdag om 9:00, 12:00 of 17:00 uur;
  3. Werk met een contentkalender en houd je engagement-statistieken bij zodat je leert wat werkt en wat niet;
  4. Werk vooruit. Kennis-gerelateerde content is meestal niet tijdsafhankelijk. Komt er plotseling iets tussendoor, dan schuif je de rest op;
  5. Varieer in je formats zoals blogs, polls, sliders en social video;
  6. Maak het persoonlijk en schrijf in de ik-vorm;
  7. Geef jouw visie, mening en spreek uit ervaring;
  8. Kies een leuke en herkenbare visuele stijl, zonder logo’s, bedrijfsnamen en merken. Het is immers geen reclame.

Door Maarten van Rijckevorsel, Strategy Director prospex

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Redactie Contentic

  • Redactie Contentic

LEES OOK DEZE OPINIES

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Florentine Gillis (Circle Closet): ‘Steeds stel ik mezelf de vraag: waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’

Vrouwen trekken voor speciale gelegenheden, zoals een huwelijksfeest, doorgaans graag iets bijzonders aan. En het liefst nooit twee keer hetzelfde. Veel dure merkkleding blijft hierdoor, na eenmaal gedragen te zijn,
Beatrijs van Dinter

Een sterk merk bouwen is niet alleen een marketingfeestje

Een merk dat geen (eerlijk) verhaal vertelt, heeft weinig overlevingskans. Consumenten kiezen steeds vaker voor organisaties met een beweegreden, die ook nog eens bij hun persoonlijke overtuigingen passen. Maar hoe