De steden autovrij maken: dat is de duurzame gedachte achter het elektrische fietsenmerk Qwic. Met verschillende soorten e-bikes wil het van oorsprong Delftse merk mensen aanzetten om voor korte afstanden vaker de fiets van stal te halen. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Qwic een doordachte marketingstrategie en PR-aanpak. Hoe ze hun missie aan de man brengen, vertelt Jelmer Lavèn, marketing manager bij Qwic, in dit blog.
Sport, adventure, comfort of urban bikes: Qwic heeft voor ieder wat wils. Wat de fietsen gemeen hebben, is hun innovatief karakter. “We geloven in duurzaam vervoer dat de auto of het OV kan vervangen voor afstanden tot twintig kilometer”, aldus Lavèn. Met een achtergrond in marketingcommunicatie en zijn passie voor fietsen, kwam hij terecht bij Qwic. “Hiervoor werkte ik bij Dentsu. Ik werkte jarenlang met verschillende teams aan nieuwe reclame- en mediaplannen, maar dat gaf me op een bepaald moment geen voldoening meer. Je hopt namelijk van opdracht naar opdracht. Vanuit die behoefte en mijn liefde voor fietsen, kwam ik drie jaar geleden bij Qwic terecht.”
Connected apps
Hoewel Lavèn de grote internationals achter zich heeft gelaten, wil hij Qwic’s grenzen ook verder verbreden. “We zijn al actief in Nederland, België en Duitsland en binnenkort trekken we naar Oostenrijk. Uiteindelijk willen we de Atlantische Oceaan oversteken. Daar is bijvoorbeeld meer vraag naar adventure bikes en daar spelen we op in. Als extraatje ontwikkelen we connected apps voor onze fietsen waarop je bijvoorbeeld verzekeringen kunt afsluiten, je accu-status kunt checken en je data kunt koppelen aan andere healthy lifestyle-apps. Consumenten vinden deze extra service heel fijn, maar de kwaliteit van onze fietsen is nog steeds ons belangrijkste focuspunt.”
Corporate Social Responsibility
Niet alleen het eindproduct van Qwic moet duurzaam zijn, maar ook alle processen eromheen. “We zijn recent een Corporate Social Responsibility-project gestart om de productie en levering zo groen mogelijk te maken. Omgaan met retours of drukken van promotiemateriaal: we verkiezen het duurzaamste alternatief. Ook vragen we onze dealers om hier hun steentje in bij te dragen en gaan we in gesprek met onze leveranciers. We zijn ook bezig om het B corp-certificaat binnen te halen. Onze missie gaat dus veel breder dan alleen een duurzaam alternatief bieden voor de auto,” zegt Lavèn.
Marketing op rolletjes
Om hun product en verhaal te verkopen, heeft Qwic een doordachte marketingstrategie opgezet. “Binnen deze strategie is er een duidelijke splitsing tussen B2B en B2C. Onder onze B2B-marketing verstaan we een nauwe samenwerking met onze dealers. Zij zijn namelijk de belangrijkste schakel in het aankoopproces, want zij promoten ons product bij de consument. Daarom investeren we al jaren in een goede dialoog met onze dealers, nemen we hen mee in het ontwikkelingsproces, materiaalkeuze en technologische ontwikkelingen. Daardoor zijn we niet rechtstreeks het bekendste merk bij consumenten, maar wel bij de dealers. Vooral op gebied van betrouwbaarheid. Daardoor kunnen we steeds vaker ook rekenen op bekendheid bij de consument.”
Om die reden is Qwic in 2018 gestart met B2C-campagnes waarbij de 35-plusser de centrale doelgroep is. “We merken dat onze campagnes in Nederland, België en Duitsland vruchten afwerpen. Consumenten gaan namelijk steeds gerichter shoppen en komen niet langer onwetend aan in de winkel. Onze B2C-marketing pakken we lokaal en kleinschalig aan, waarbij een PR bureau ons adviseert en we zelf aan de slag gaan met de media-inkoopplanning. Kortom: we doen zoveel mogelijk intern.”
Binnenkort start Qwic met een grote outdoor campagne. “We hebben grote reclame banners gekozen in plaats van reclame in bus- en tramhokjes, omdat er nu minder mensen reizen. Verder zetten we in op online campagnes op social media, PR campagnes en samenwerkingen met journalisten. In Nederland en Duisland focussen we over het algemeen meer op online, omdat we merken dat daar de doelgroep zit. België is iets traditioneler. Daar werken we voornamelijk met tijdschriften en dagbladen en minder met outdoor reclame.”
Socialmediastrategie
Een succesvolle campagne was de reveal campagne ‘Experience the premium Q’. “Hierbij postten we telkens een tipje van de sluier via onze socials met exclusieve content om mensen nieuwsgierig te maken. Dat werkte: het engagement was ontzettend hoog. Zelf vonden we het ook heel leuk om zo’n teasing campagne te lanceren. Op die manier willen we onze social media een boost geven. Daar is namelijk nog ruimte voor verbetering: we willen groeien op Instagram, omdat we steeds meer jongere mensen – en dus de typische Instagram doelgroep – aantrekken. We gaan starten met stories: niet meteen heel innoverend, maar voor ons helemaal nieuw. Maar ook onze posts willen we anders aanpakken, want traditionele outdoor fotografie is voordehandliggend. Onze content wordt futuristischer, uitdagender en innovatiever dan die van alle andere fietsenmerken.”
Ook over de modellen voor de nieuwe campagnes is al nagedacht. “Ik geloof heel erg in ambassadorship”, zegt Lavèn. “Daarom zijn alle mensen op de foto’s collega’s. Van finance en IT tot ontwikkelaars. Dat maakt de fotoshoots uniek en we kunnen rekenen op een grote likeability bij onze dealers. Intern levert het ook een stukje trots op. Trots op het merk waar je aan meewerkt. We willen dit verder uitbouwen om ons nog meer te onderscheiden op de elektrische fietsenmarkt.”
Wil je op de hoogte blijven van soortgelijke verhalen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!