Skip to content

Rutger Quispel (BridgeFund): “Een goede PR- en contentstrategie dragen bij aan merkvertrouwen”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Het Amsterdamse fintechbedrijf BridgeFund maakt zakelijk lenen weer een beetje fun. Inderdaad met een lichte knipoog, maar niet zonder de ondernemers en beleggers in kwestie wel degelijk serieus te nemen. Met forse groeicijfers in 2019 en torenhoge ambities waren de verwachtingen voor 2020 eveneens hooggespannen. Door de coronacrisis moest het roer in korte tijd volledig om. In crisistijd is het heel belangrijk om goed te blijven communiceren met je klanten en doelgroep, stelt co-founder Rutger Quispel. Contentmarketing en PR kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Wat BridgeFund uniek maakt ten opzichte van andere partijen die het Nederlandse midden- en kleinbedrijf van financiering voorzien, is bovenal de tweezijdige functie van het platform waar alles om draait. “Enerzijds hebben we een leenproduct voor ondernemers, maar aan de andere kant bieden we ook beleggingsmogelijkheden voor particulieren en bedrijfseigenaren. Dus zij die werkkapitaal nodig hebben, kunnen dat snel bij ons lenen en zij die geld over hebben, ontvangen een aantrekkelijk rendement door dit bij ons te stallen”, legt Rutger Quispel uit. Hij heeft samen met twee compagnons BridgeFund opgericht, ruim twee jaar geleden.

Rutger Quispel over de PR en marketing van BridgeFund

Geoliede marketingmachine

BridgeFund is in staat om beide kanten van het platform, dus zowel het beleggings- als het leenproduct, volledig online te bedienen. Quispel: “Je wilt natuurlijk wel een balans hebben tussen het kapitaal dat je aantrekt en de financiering die je uitzet.” Daarin zit een grote uitdaging voor het bedrijf. “Binnen enkele uren kunnen we een lening verstrekken, terwijl het vaak meerdere dagen duurt om een nieuwe investeerder aan te trekken. Om deze balans goed te bewaken, hebben we een goed geoliede en schaalbare marketingmachine neergezet, die meehelpt deze balans te bewaken. Door de huidige crisis moeten we die machine wel weer opnieuw afstellen. We zijn nu in de gelegenheid om te bewijzen dat investeren in het mkb via BridgeFund ook in slechte tijden een solide belegging is. Dat biedt enorme kansen voor de toekomst.”

Iemand van vlees en bloed

BridgeFund biedt leningen met een korte looptijd, tot 24 maanden. Hoewel laagdrempelig, is de financieringsvorm niet voor elke ondernemer geschikt. Quispel: “We incasseren per werkdag een deel van de lening terug. In deze coronatijd kunnen we derhalve alleen bedrijven financieren die nog steeds in business zijn. Bedrijven met een dagelijkse omzet passen vooral goed bij ons: e-commerce, retail, groothandels en zelfs horeca kloppen nog steeds bij ons aan. Maar een zzp’er die één keer per maand een factuur uitstuurt, dat is toch minder een match.” Hen adviseert BridgeFund om bijvoorbeeld over factoring na te denken.

BridgeFund is dan wel een fintech, maar het persoonlijke contact blijft desondanks key. Quispel: “Alle organisaties waar wij een lening aan verstrekken, hebben we ook echt telefonisch gesproken. Mensen willen natuurlijk snel digitaal zakendoen, maar als het over geld gaat, willen ze uiteindelijk tóch wel graag eerst met iemand van vlees en bloed spreken. Daarom: geautomatiseerd waar mogelijk en menselijk waar wenselijk.” Dit alles zit de doorlooptijd van een aanvraag niet in de weg, aldus Quispel. “Ons record, van het online invullen van een aanvraagformulier tot het moment dat het geld op de rekening van de onderneming staat, is vier uur, maar we willen naar tien minuten toe.”

Vertrouwen met PR en contentmarketing

De groeicijfers van BridgeFund zijn indrukwekkend. “In 2019 groeiden we met driehonderd procent, naar twintig miljoen euro uitgezet kapitaal. Begin 2020 lagen we op koers om die toename opnieuw voor elkaar krijgen.” Tot de coronacrisis roet in het eten gooide. “Gelukkig hebben we een gezonde portefeuille. We zijn nu voornamelijk bezig het bedrijf nog beter voor te sorteren op betere tijden.” Contentmarketing en PR moeten de fintech hierbij gaan helpen. Quispel: “Alles draait bij ons om vertrouwen, zeker in deze crisistijd. Als mensen bij ons een lening aanvragen, moeten ze hun bankdata aanleveren. Dat is natuurlijk hartstikke gevoelige informatie. De ondernemer moet weten dat deze gegevens veilig zijn en niet bij wijze van spreken richting Rusland verdwijnen. We willen door middel van PR onze naamsbekendheid verder vergroten. En met behulp van contentmarketing geïnteresseerden informeren en enthousiasmeren met informatie op onze website. Naamsbekendheid en herkenning zorgen voor vertrouwen.”

Met publicaties op onder meer RTL Z, Sprout, Quote en in Het Financieele Dagblad haalde BridgeFund de afgelopen twee jaar al enkele interessante publicaties binnen. “Maar we kunnen nog véél meer doen hieromtrent. We voeren zelf bijvoorbeeld ook onderzoek uit en beschikken over allerlei interessante en branchespecifieke rekendata. Daar zullen hele interessante bevindingen uit gaan komen, voor media én klanten.” Ga je bijvoorbeeld een webshop starten als alternatief voor je fysieke winkel en vraag je je af hoeveel procent van je budget naar marketing moet gaan? De rekendata van BridgeFund biedt ondernemers en journalisten hier inzichten in.

Sympathieke club met humor

Doordat BridgeFund wordt gefund door én uitleent aan mkb’ers, is het bedrijf niet afhankelijk van banken en venture capital. Dit in tegenstelling tot veel concurrenten. “Hierdoor vindt de markt onze vorm van financiering een stuk sympathieker. Groei is voor ons platform essentieel. Vanuit die groei kunnen we meer investeren in technologie en in de ontwikkeling van onze mensen. Zo kunnen we de kosten verlagen, de risico’s nog beter te beheersen, en de ervaring verder verbeteren. Als dat vliegwiel echt goed werkt, kan de rente omlaag en worden we een nog veel beter alternatief. De score van 4,8 uit 5 op beoordelingssite TrustPilot (> 250 reviews) spreekt wat dat betreft voor zich en belooft veel goeds voor de toekomst.”

De kracht van BridgeFund zit daarnaast in het feit dat ze iets wat eigenlijk heel saai is – een lening aanvragen – toch een beetje leuk maken. Quispel: “Kijk maar eens naar ons aanvraagformulier: daar zitten allemaal grapjes in! Natuurlijk, geld lenen is een serieuze business, maar wij zorgen ervoor dat men dit in ieder geval met een lach op het gezicht doet. We proberen de leukste speler op de markt te zijn, waar ondernemers met de minste moeite het snelst geholpen worden.” In de toekomstige PR- en contentmarketingstrategie gaat humor zonder enige twijfel óók een rol spelen.

Benieuwd hoe andere ondernemers PR en marketing aanwenden om de markt naar hun hand te zetten? Lees hier meer verhalen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Aaron van der Sanden

Aäron is contentmarketeer bij Mediatic. Met zijn journalistieke achtergrond schrijft hij voornamelijk over finance-gerelateerde onderwerpen, maar ook het (familie)bedrijfsleven vindt hij bijzonder interessant.

Aaron van der Sanden

LEES OOK DEZE OPINIES

Double Stitch: eindelijk tijd, rust en budget voor marketing

Double Stitch is met vier man personeel een klein bedrijf dat grote namen als DoubleTree by Hilton, Mövenpick Hotels & Resorts en het Muziekgebouw aan ’t IJ voorziet van bedrijfskleding.

Diks Verzekeringen zet vol in op linkbuilding

Diks.nl is een online vergelijkingsplatform voor verzekeringen. Op 22-jarige leeftijd begon Marc Diks in het bedrijf te werken dat zijn vader vanuit huis was gestart. Inmiddels is hij zelf mede-eigenaar,

Drie vragen aan… Mike Maduro van Freggies

Mike Maduro speelde jarenlang professioneel American Football bij de Wildcats in Maastricht. Als voormalig topsporter weet hij als geen ander hoe belangrijk gezonde voeding is. Toen er een einde kwam