Persoonlijke sieraden, bijzondere verhalen en een sterke marketingstrategie

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Wat begon met sieradenworkshops breidde zich al gauw uit tot een webshop en uiteindelijk tot het luxe merk Vedder & Vedder, een snelgroeiend sieradenbedrijf. “Ik had nooit durven dromen dat het zo groot zou worden”, bekent Anne Vedder, een van de tweelingzussen en oprichtster. En dat via een volledig organisch groeiproces. Hoe dat toch is gelukt? Met de combinatie van een goed product, een persoonlijke aanpak en een sterke marketingstrategie. 

Tijdens een bezoekje aan hun nieuwe pand in Amsterdam-Oost – het oude pand werd te klein – vertelt Anne over de start van Vedder & Vedder, de snelle groei en de bepalende succesfactoren.       

Gouden start 

Anne weet nog precies wanneer het idee ontstond om een volgende stap te zetten. “Na ons afstuderen kregen we een gouden kettinkje van onze moeder. Wij wilden dit graag personaliseren door haar mooie handschrift hierop af te drukken. Maar dit bleek nog niet zo makkelijk.” En daar wilden de Vedder zussen verandering in brengen. Van hun laatste studiefinanciering lieten zij in 2016 een website bouwen en de rest is geschiedenis. Inmiddels zitten ze met 25 man (lees: vrouw) op kantoor. 

Goed product 

Maar van nul naar honderd: daar zitten natuurlijk nog een paar stappen tussen. De sieraden van Vedder & Vedder zijn elegant, subtiel, maar vooral ook: persoonlijk. Een gegraveerd armbandje, een ketting met een lettertje eraan of een ring met een vingerafdruk. Perfect als cadeautje om de grote mijlpalen in het leven mee te vieren en te herinneren, zoals het afstuderen, een trouwerij of een pasgeboren kleintje. Deze speciale momenten gaan vaak gepaard met bijzondere verhalen. 

“Sieraden lijken oppervlakkig, maar wat wij doen is heel mooi. Toen wij net ons bedrijf oprichtten, gebeurde het tragische ongeluk met vlucht MH17. Een moeder kwam toen naar ons toe met een handgeschreven briefje van haar zoon die op de vlucht zat. Wij hebben dit voor haar op een sieraad afgedrukt. Een blijvende herinnering aan haar zoon, die ze altijd bij zich kan dragen. Wij waren zo ontroerd door haar verhaal dat we het online hebben gezet, wat vervolgens vaak werd gelezen en gedeeld.”  

Vedder&Vedder marketingstrategie

“Wij zijn zelf actief op zoek gegaan naar foto’s van BN’ers die bijzondere momenten vierden”

Anne Vedder

Sterke marketingstrategie 

En daar zit de kracht van Vedder & Vedder: hun online presence. En dan is voornamelijk Instagram een bepalende succesfactor. “We hebben in het begin direct drie Instagram-pagina’s opgezet: we dachten ‘hoe meer, hoe beter’”, vertelt Anne. Door mediapersoonlijkheden en influencers, zoals Bibi Breijman, Maan, Monica Geuze en Kae Sutherland – om er maar een paar te noemen – fan van hun merk te maken, was het mogelijk om in korte tijd flink wat likes en volgers te vergaren.  

Maar hoe maak je fans van celebrities middels een sterke marketingstrategie? “Wij zijn zelf actief op zoek gegaan naar foto’s van BN’ers die bijzondere momenten vierden. Zo plaatste Chantal Janzen een foto waarop ze de naam van haar zoontje had geschreven. Hier hebben wij toen een sieraad van gemaakt en naar haar opgestuurd. Zij vond dat zo’n bijzonder cadeau dat ze hier zelf iets over heeft gepost en het nu vaak ook draagt. Dan treedt er een sneeuwbaleffect op: de een ziet het bij de ander en dan gaat het snel.”

Het hele verhaal weten? Koop hier het LEF-boek of neem contact op.

Foto: Valentijn van den Burg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy heeft een bachelor en master Taal en communicatie op zak en vervult de rol van contentmarketeer en copywriter. Haar specialisme ligt bij Travel en Employer Branding.

Mandy Kraakman

LEES OOK DEZE OPINIES

The Meridian

Contentplatform The Meridian: geo-ICT krijgt sexy look

Geodan introduceerde als eerste een contentplatform binnen de GIS-wereld. The Meridian is een lust voor het oog en inhoudelijk zijn de artikelen top. Lees hier over de aantrekkingskracht van het platform.

Marketeer of the Year Raymond Cloosterman over Rituals’ retailstrategie

Raymond Cloosterman ruilde in 2000 zijn baan bij Unilever in, inclusief riant salaris en chauffeur, voor een onzeker bestaan als ondernemer. Met Rituals wilde Cloosterman “een wereldmerk bouwen zonder de

Gigagroei YoungCapital te danken aan inhouse marketing

Inhouse marketing en employer branding van enorm belang voor de groei van YoungCapital. Zij groeiden uit tot de grootste online jobboard van Nederland. Maar waar schaamt Hugo de Koning zich een beetje voor? Lees het hier.