Skip to content

Persoonlijke sieraden, bijzondere verhalen en een sterke marketingstrategie

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Wat begon met sieradenworkshops breidde zich al gauw uit tot een webshop en uiteindelijk tot het luxe merk Vedder & Vedder, een snelgroeiend sieradenbedrijf. “Ik had nooit durven dromen dat het zo groot zou worden”, bekent Anne Vedder, een van de tweelingzussen en oprichtster. En dat via een volledig organisch groeiproces. Hoe dat toch is gelukt? Met de combinatie van een goed product, een persoonlijke aanpak en een sterke marketingstrategie. 

Tijdens een bezoekje aan hun nieuwe pand in Amsterdam-Oost – het oude pand werd te klein – vertelt Anne over de start van Vedder & Vedder, de snelle groei en de bepalende succesfactoren.       

Gouden start 

Anne weet nog precies wanneer het idee ontstond om een volgende stap te zetten. “Na ons afstuderen kregen we een gouden kettinkje van onze moeder. Wij wilden dit graag personaliseren door haar mooie handschrift hierop af te drukken. Maar dit bleek nog niet zo makkelijk.” En daar wilden de Vedder zussen verandering in brengen. Van hun laatste studiefinanciering lieten zij in 2016 een website bouwen en de rest is geschiedenis. Inmiddels zitten ze met 25 man (lees: vrouw) op kantoor. 

Goed product 

Maar van nul naar honderd: daar zitten natuurlijk nog een paar stappen tussen. De sieraden van Vedder & Vedder zijn elegant, subtiel, maar vooral ook: persoonlijk. Een gegraveerd armbandje, een ketting met een lettertje eraan of een ring met een vingerafdruk. Perfect als cadeautje om de grote mijlpalen in het leven mee te vieren en te herinneren, zoals het afstuderen, een trouwerij of een pasgeboren kleintje. Deze speciale momenten gaan vaak gepaard met bijzondere verhalen. 

“Sieraden lijken oppervlakkig, maar wat wij doen is heel mooi. Toen wij net ons bedrijf oprichtten, gebeurde het tragische ongeluk met vlucht MH17. Een moeder kwam toen naar ons toe met een handgeschreven briefje van haar zoon die op de vlucht zat. Wij hebben dit voor haar op een sieraad afgedrukt. Een blijvende herinnering aan haar zoon, die ze altijd bij zich kan dragen. Wij waren zo ontroerd door haar verhaal dat we het online hebben gezet, wat vervolgens vaak werd gelezen en gedeeld.”  

Vedder&Vedder marketingstrategie

“Wij zijn zelf actief op zoek gegaan naar foto’s van BN’ers die bijzondere momenten vierden”

Anne Vedder

Sterke marketingstrategie 

En daar zit de kracht van Vedder & Vedder: hun online presence. En dan is voornamelijk Instagram een bepalende succesfactor. “We hebben in het begin direct drie Instagram-pagina’s opgezet: we dachten ‘hoe meer, hoe beter’”, vertelt Anne. Door mediapersoonlijkheden en influencers, zoals Bibi Breijman, Maan, Monica Geuze en Kae Sutherland – om er maar een paar te noemen – fan van hun merk te maken, was het mogelijk om in korte tijd flink wat likes en volgers te vergaren.  

Maar hoe maak je fans van celebrities middels een sterke marketingstrategie? “Wij zijn zelf actief op zoek gegaan naar foto’s van BN’ers die bijzondere momenten vierden. Zo plaatste Chantal Janzen een foto waarop ze de naam van haar zoontje had geschreven. Hier hebben wij toen een sieraad van gemaakt en naar haar opgestuurd. Zij vond dat zo’n bijzonder cadeau dat ze hier zelf iets over heeft gepost en het nu vaak ook draagt. Dan treedt er een sneeuwbaleffect op: de een ziet het bij de ander en dan gaat het snel.”

Het hele verhaal weten? Koop hier het LEF-boek of neem contact op.

Foto: Valentijn van den Burg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.