Skip to content

Het succes van toonaangevende webshops van eigen bodem

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Webshops zijn er in allerlei soorten en maten. De meest uiteenlopende producten zijn op het internet te vinden en deze worden over de hele wereld aangeboden door zogeheten e-tailers. Zo ook in Nederland. Het is een hele prestatie om jezelf in deze zeer concurrerende digitale markt te onderscheiden en je hoofd boven water te houden. Wij gingen in gesprek met enkele toonaangevende webshops van eigen bodem en vroegen hen naar hun recept voor succes en de bijbehorende (online) marketinggeheimen. Met vandaag nummer één van de reeks: De Online Drogist.

Deel 1: De Online Drogist

We trappen de lijst af met Shopping Awards XL Publieksprijs winnaar 2018 én -19: De Online Drogist. Deze grootste 24-uurs drogist van Nederland is in 2007 opgericht en inmiddels uitgegroeid tot een webshop van formaat, waar je alle producten kunt kopen die je ook in de fysieke drogisterij tegenkomt. Wij spraken met Arno Engberts, medeoprichter en Sales Director van De Online Drogist. Volgens hem draait het om veel meer dan enkel producten verkopen: “Wij zijn echt een adviserende drogisterij.”

Wat kenmerkt De Online Drogist?

“Ten eerste onze huisstijl. We hebben een kleurrijke webshop en de esculaap midden in ons logo laat duidelijk zien in welke branche wij actief zijn. Op bedrijfsmatig vlak onderscheiden wij onszelf door de focus te leggen op advies en service naar de klanten.”

“Momenteel zetten we flink in op het aspect beleving; meer verhalen creëren rondom gezondheidsthema’s en productgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld met specifieke inspiratiepagina’s. Tenslotte onderscheiden we ons door onze flexibiliteit richting onze partners, de merken die wij verkopen en waar we samenwerkingen mee hebben.”

Hoe uit die flexibiliteit richting jullie partners zich?

“Wij hebben veel technische kennis in huis. Waar veel andere partijen bijvoorbeeld kant-en-klare oplossingen gebruiken voor het plaatsen van reviews, ontwikkelen wij deze zelf. Hierdoor houden wij de controle in handen en kunnen wij sleutelen aan bepaalde onderdelen van de website als een partner daarom vraagt. Doordat wij goed contact onderhouden met onze partners, blijf je gezamenlijk het platform optimaliseren.”

Wat is de drijfkracht achter De Online Drogist?

“Allereerst deskundigheid en klanten adviseren. Wij verkopen niet alleen producten, maar hebben ook ervaren drogisten in dienst die klanten inhoudelijk adviseren. We zien onszelf dan ook echt als de adviserende drogist op de hoek, met alle gemakken van een online retailer. Deze gemakken zijn bijvoorbeeld alle kanalen waarmee we te bereiken zijn, zoals chat, WhatsApp, e-mail en natuurlijk telefoon. Vooral de chat en WhatsApp worden steeds vaker gebruikt als contactmethode. Wij zetten daarbij geen geautomatiseerde bots in, omdat dat ingaat tegen ons doel om een adviserende expert te zijn.”

Waarom doe je wat je doet?

“Alle drie de oprichters van De Online Drogist hebben hun eigen DNA, dus het hangt er een beetje vanaf aan wie je deze vraag stelt. Voor mij is het vooral de mogelijkheid om elke dag te ondernemen, waardoor ik iedere dag vol enthousiasme begin. Van het idee in 2007 naar de eerste bestellingen, naar verder denken over de toekomst.”

Wat zijn de beweegredenen van de andere twee oprichters?

“Joachim de Boer heeft meer raakvlakken met de techniek en de ontwikkeling van de shop, dus echt de e-commerce kant van het verhaal. Hoe maken we de site zo gebruiksvriendelijk mogelijk? Hoe bereiken we onze doelgroep en op welke manier kunnen we via de site onze partners het best bedienen? Voor de derde oprichter, Wouter Bruin, is het gezondheidsaspect het belangrijkst. We merken dat klanten steeds meer op zoek zijn naar informatie over hun gezondheid, kijk maar eens naar alle eet en sport trends van vandaag de dag. Voor Wouter is het belangrijk om invulling te geven aan deze behoeftes. Een praktisch actueel voorbeeld: we houden webinars met gezondheidsprofessionals voor onze klanten.”

Op welke manieren optimaliseren jullie momenteel jullie (online) zichtbaarheid?

“Om te beginnen hebben wij veel geïnvesteerd in SEO. Door middel van A/B-testen, testpanels en gedragsanalyses hebben wij onze beslisboom geoptimaliseerd. Qua technische aanpassingen kun je denken aan de interne linkstructuur en de snelheid van de pagina. Tenslotte hebben wij content toegevoegd. Zowel tekst als (audio)visueel, zolang het maar aansluit op de behoefte van de websitebezoeker.”

Is naast SEO, SEA ook belangrijk?

“Uiteraard passen we ook SEA toe. Al is dat rondom voedingssupplementen en geneesmiddelen enigszins uitdagend. Wat je in Nederland in een drogisterij kunt verkrijgen, kun je in andere landen alleen in apotheken krijgen of vice versa. Daardoor hanteert Google strenge regels rondom deze producten en dat is iets om strak in de gaten te houden.”

Welke toepassing is het meest succesvol voor De Online Drogist?

“Onze SEO-optimalisatie zie je vooral terug bij de desktop gebruikers. Echter, doordat de consument steeds meer mobiel winkelt, is er minder ruimte over voor organische zoekresultaten. Dat bedoel ik letterlijk: gesponsorde zoekresultaten beslaan al de helft van je scherm als je via je telefoon zoekt. Deze worden daardoor steeds belangrijker, waardoor ook het aandeel van Google Adwords binnen online marketing als logisch gevolg groter wordt.”

Waar liggen de grootste uitdagingen binnen online marketing voor De Online Drogist?

“Het speelveld van online drogisterijen wordt steeds concurrentiegevoeliger. En daarmee ook de online marketing. Hoe meer spelers op de markt, hoe gerichter je moet adverteren en nauwkeuriger je moet omgaan met je beschikbare budget en rendementsanalyses. Verder zien wij dat de merken die wij verkopen ook professioneler worden in online marketing. Dit betekent enerzijds dat zij meer inzicht willen in campagnes en behaalde resultaten en hier bovendien kritischer op kunnen zijn. Aan de andere kant zorgen hun groeiende online marketing activiteiten ervoor dat wij samen betere resultaten kunnen behalen. Als we allebei op hetzelfde inzetten, werkt dit averechts. Maar als we onze krachten bundelen kunnen we nog betere resultaten behalen.”

Tenslotte: wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende vijf jaar binnen online marketing?

“Mobile first en SEA worden steeds belangrijker Door het punt dat ik net aanhaalde over de groeiende kennis van online marketing bij onze partners, denk ik dat de afstemming tussen retailers en merken over het advertentiebeleid ook steeds belangrijker gaat zijn. Tenslotte zien wij een toenemende rol voor marketplaces. Wij kunnen daarin voor onze merken een ondersteunende partij zijn. Dit zie ik dan wel als een parallelle dienst naast onze adviserende online drogist. Want in de kern is dat wat wij zijn en blijven.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Luc Ligtenbelt

Als pr-consultant met een klantgerichte mindset haalt Luc de meeste voldoening uit het behalen van mooie resultaten voor verschillende opdrachtgevers. Met een diploma Commerciële Economie en werkervaring bij ABN AMRO, Rabobank en als contentmarketeer bij Boltrics op zak, brengt Luc een breed scala aan inhoudelijke kennis met zich mee.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.