Skip to content

Ondernemerstips om een vinger aan de pols te houden: hoe gaat het écht met je?

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Vanuit zijn interesse in technologie met menselijke maat, helpt Robert-Jan Brouwer met Commissaris van de Toekomst bedrijven om sneller en efficiënter te ondernemen. Brouwer wil mensen ervan bewustmaken dat er nuttige tools bestaan die binnen handbereik liggen, maar ook dat ze deze slimmer kunnen inzetten. “De tools om ons heen staan 24/7 aan, maar wij zelf niet. We moeten technologie de baas blijven.” Brouwer geeft vier belangrijke ondernemerstips.

Robert Kools, oprichter van Commissaris van de Toekomst, geeft ondernemerstips

Technologie is niet het doel op zich, maar een middel. Vanuit die filosofie geeft Brouwer ondernemerstips over hoe zijn klanten sneller en slimmer kunnen ondernemen. “We zijn te vaak bezig met hoe we het nú aanpakken. Soms moet je een stapje achteruit zetten en jezelf afvragen: zal ik over tien jaar nog steeds zo werken? Of kan ik dit slimmer aanpakken? En wat kan technologie hierin voor mij betekenen? Ondernemers proberen namelijk te vaak 24 ballen in de lucht te houden en daar gaat het mis. Mensen hebben het hartstikke druk en raken overspannen met uitval tot gevolg. Technologie kan in veel gevallen een vinger aan de pols houden en monitoren hoe je met zaken omgaat.”

Als Commissaris van de Toekomst krijgt Brouwer vaak praktische vragen. Uiteindelijk blijkt vaak dat de problemen dieper geworteld zijn. “Mensen zijn zich er meestal niet van bewust dat er iets anders achter hun probleem zit. Tegenwoordig zijn we alleen maar aan het hollen en hebben we geen tijd om onszelf af te vragen: waar ben ik nou eigenlijk mee bezig? Dat zie je nu ook tijdens de coronacrisis. Er is weinig plek voor ontspanning of rust. Dat is net het probleem, want dat zijn twee basiselementen om goed te kunnen functioneren.” Brouwer geeft een aantal ondernemerstips bij de meest voorkomende problemen die hij in de praktijk tegenkom:

Tip 1. Buffers inplannen in je overvolle agenda

“Vandaag de dag plannen we onze agenda’s overvol. Zelfs ’s avonds zijn er nog heel wat mensen aan het werk. Een van mijn belangrijkste ondernemerstips is dan ook om wat lucht in te plannen als buffer. Een aantal klussen voor die dag staat vast, maar door die buffers heb je tijd om onvoorziene omstandigheden aan te pakken. Uiteindelijk zal je zien dat je agenda vanzelf vol raakt, zonder dat je overloopt.”

“Daarnaast moet je ook écht even pauze nemen, zoals een lunchwandeling. Als je elke dag van ’s ochtends tot ’s avonds achter je bureau zit, ben je alleen de korte termijn aan het optimaliseren. Het gaat een keer fout, waardoor dit op lange termijn alleen maar negatief zal uitpakken voor jezelf, je opdrachtgevers, klanten en collega’s.”

Tip 2. Meer slapen

“Een overvolle agenda brengt ons meteen bij het tweede probleem: slaapgebrek. Heel wat mensen roepen dat ze aan vier uur slaap voldoende hebben, maar in de praktijk is dat niet zo. Daar is voldoende onderzoek naar gedaan. Slaapgebrek is iets wat we al lang voor de coronacrisis zagen: hoeveel mensen geeuwden er wel niet tijdens de ochtendmeeting? Gewoon meer slapen, zo simpel is het.”

Tip 3. Bondgenoten

“Het ondernemerschap kan eenzaam zijn, zeker als je alleen aan de top van een bedrijf staat. Met wie moet je sparren? Waar haal je nieuwe ideeën vandaan? En hoe vind je hulp bij het oplossen van je probleem? Je moet namelijk niet altijd alles zelf willen oplossen. Het belangrijk is om dingen te doen waar je goed in bent, die je energie geven. De rest moet je uit handen durven geven. Er is al zoveel op deze wereld bedacht; je kunt het nooit zelf allemaal weten. Daarom is het goed om je aan te sluiten bij een ondernemersvereniging. Een gouden regel als het gaat over ondernemen: je moet voorkomen dat je het wiel opnieuw gaat uitvinden. Bepaalde ontwikkelingen doen zich voor binnen verschillende bedrijfstakken. Door met andere ondernemers in contact te komen, kun je nagaan hoe zij omgaan met iets nieuws, wat handig kan zijn voor jouw onderneming. Als het relevant is voor je business, kun je zelfs over de grens zoeken naar vakgenoten. Zo signaleer je sneller trends en ontwikkelingen, maar blijft je ook op de hoogte van wat er in jouw markt staat te gebeuren.”

Tip 4. Een beetje pijn kan geen kwaad

De ondernemerstips en ondersteuning die Brouwer met Commissaris van de Toekomst biedt, komen niet uit het luchtledige. Zelf is hij ook op-en-top ondernemer met nog een aantal andere bedrijven. In 2009 richtte hij Chargepoint op, waarmee hij slimme laadinfrastructuur ontwikkelt voor elektrische auto’s. In 2019 zette hij nog een bedrijf in de markt: De Breinfotograaf. Deze technologie gebruikt hij ook vaak bij ondernemers die aankloppen bij Commissaris van de Toekomst. “Met De Breinfotograaf meten we de activiteit in je brein. Hierdoor kunnen we letterlijk zien waar je pijnpunten liggen. We kunnen er namelijk slaapgebrek mee aantonen, maar ook stress of andere emoties. In het begin geloven mensen vaak niet dat dit al mogelijk is tot ze het zelf uitproberen. Problemen die ik bij mijn klanten bij Commissaris van de Toekomst zie, zijn zaken waarmee ik als ondernemer vaak zelf onderuit ben gegaan. Daar leer je het meeste van. Daarom probeer ik met enige regelmaat gecontroleerd op mijn neus te gaan. Een beetje pijn kan geen kwaad.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers
Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

Drie vragen aan… Helen van Veelen, oprichtster van The Differenzz Marketing & Communicatie

Helen van Veelen, oprichtster van communicatiebureau The Differenzz Freelance Marketing & Communicatie, noemt zichzelf een “echt communicatiemens”. Zij denk graag mee met haar klanten over hun communicatievraagstukken. “Je moet daar
Links op de foto Jochem Hes en rechts Sjoerd Trompetter, de oprichters van Naïf

Naïf: liever lichtgroen in de breedte dan een donkergroen stipje

Duurzaamheid staat bij heel wat consumenten bovenaan hun wensenlijstje, maar het blijft moeilijk om de échte duurzame spelers van de greenwashers te onderscheiden. Een goede indicatie is een B Corp-certificaat.
Jouri en Martijen, de oprichters van Pieter Pot.

De pr en branding van Pieter Pot: niks is geheim

De online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot verkoopt weckpotten gevuld met koekjes, pasta en chips. Hoe maak je dit concept speels, sexy en vooral: niet activistisch? Medeoprichter Jouri Schoemaker legt het