Skip to content

Non-profitorganisatie vs. marketingstrategie: hoe zit dat? Deel 2: The Ocean Cleanup

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Plasticvervuiling is één van de grootste bedreigingen op zee. Om de plastic soep te verkleinen, moet het probleem niet alleen bij de bron aangepakt worden. Het plastic dat momenteel in de oceaan drijft moet ook worden opgeruimd, want dat verdwijnt niet uit zichzelf. The Ocean Cleanup is één van de bekendste organisaties die – om te beginnen met ‘The Great Pacific Garbage Patch’, de plasticconcentratiezone in de noordelijke Stille Oceaan; ruwweg halfweg Californië en Hawaii – de zee plasticvrij wil krijgen. In het tweede deel van het tweeluik vertelt Joost Dubois, communicatiedirecteur bij The Ocean Cleanup, hoe ze hun verhaal aan de man brengen.

Na een carrière van ruim 28 jaar in marketing en communicatie bij DSM, een Nederlands fijnchemiebedrijf, plande Joost Dubois een sabbatical. Dat idee werd al snel van tafel geveegd toen een vriendin namens een stichting waarvoor zij werkte hem belde. “Ze vroeg mij of ik kon helpen bij haar due diligence rond communicatie van The Ocean Cleanup. En zo gezegd zo gedaan. Ik schreef een rapport en voor ik het wist vroeg Boyan Slat (oprichter van The Ocean Cleanup, red.) of ik er wilde komen werken. Een maand later begon ik er als fulltime vrijwilliger tijdens een sabbatical,” vertelt Dubois. “Ik moest er even over nadenken voordat ik later dat jaar echt in dienst ging. De stap van dertig jaar corporate naar een non-profitorganisatie met een baas van 21 jaar oud was vrij groot.”

Tweedeklascoupé en spijkerbroek

In 2016 bestond het team van The Ocean Cleanup uit vijftien mensen. Inmiddels zetten ruim honderd mensen zich in voor de organisatie, waarbij Dubois verantwoordelijk is voor alle communicatie- en merkuitingen zoals video’s, social media en persberichten. “We doen niet aan paid media en onze social media-kanalen zijn volledig organisch. Daar zijn we erg religieus in. We krijgen als non-profitorganisatie geld om de oceaan schoon te maken, niet om geld te pompen in een Facebookadvertentie,” aldus Dubois.

Het communicatieteam richt zich op twee doelen. Dubois: “We moeten zorgen dat er geld binnenkomt en dat mensen ons zien als een interessant goed doel. Of het nu gaat om veel kleine donaties of één grote donatie: we kunnen alles gebruiken.” Maar The Ocean Cleanup wil ook het juíste talent aantrekken. Daarbij moeten ze wel bereid zijn om tegen een substantieel lager salaris aan de slag te gaan. “Je kiest er dan voor om in de tweedeklascoupé van de trein te reizen en met een spijkerbroek naar kantoor te komen. Maatpakken en dure auto’s met licht metalen velgen horen hier niet thuis.”

Credits: The Ocean Cleanup

Creatief team

Inmiddels werken tien mensen binnen het communicatieteam dagelijks hard aan de gezamenlijke missie. “We hebben een creatief team, bestaande uit een creative director, senior en junior video producer & editor. Daarnaast krijgen we een hoop externe ondersteuning van freelancers voor productie. Zij produceren content, waarbij we zorgvuldig waken over onze identiteit,” meldt Dubois. Er is ook een PR, media en creative copy specialist, die aan de schrijvende kant de tone of voice bewaakt. “We hebben ook een digital en e-commerce manager, die zich buigt over alles wat te maken heeft met de website of webshop en maakt ook, samen met de financiële afdeling, de connectie tussen de on-line buitenwereld en onze banken. De donaties die we krijgen moeten bij de juiste projecten terechtkomen.”

Om de communicatie in juiste banen te leiden onderhoudt de community manager het contact met volgers en leden op social media en via de mail. “De social media manager en brand activation manager houden de touchpoints in de gaten: waar we als organisatie op kunnen inspringen, maar ook of de tone of voice en de tone of visual klopt én ze begeleiden mensen om op een goede manier met het merk om te gaan,” legt Dubois uit. “Daarnaast hebben we een program manager: die runt onze budgetten, houdt ons eerlijk en zorgt ervoor dat onze projecten op tijd én met kwaliteit afgeleverd worden. Last but not least ben ik er ook nog: director of communications bij The Ocean Cleanup.” Dubois vervult zijn functie goeddeels working from home vanuit Amerika. 

What you see is what you get

Volgens Dubois speelt de missie van The Ocean Cleanup in hun voordeel. “We hebben een heel goed verhaal. Maar dat is niet alles: we hebben ook duidelijke objectives. Op social media bijvoorbeeld willen we ons bereik vergroten en ons engagement behouden. We hebben namelijk hoge engagement rates. Als we meer mensen willen bereiken, moeten ze even sterk betrokken blijven,” vertelt Dubois. Voor e-commerce zijn er dan weer andere doelstellingen. Goede content maken is er één van. “Ieder platform vraagt zijn eigen unieke content. Daar moeten we rekening mee houden.”

Dit doet de non-profitorganisatie zonder activistisch te zijn. “We leggen niet de nadruk op de dramatische kant van het verhaal. We hebben ooit een keer een filmpje gepost waarin de autopsie van een schildpad te zien was die vol zat met plastic. Het was offbrand en dat merkten we meteen aan de reacties. Als onze communicatie niet goed loopt, merken we dat meteen aan de hoeveelheid geld die binnenkomt. Daarom blijven we strikt bij de les. What you see is what you get.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.