Het e-commercebedrijf BoxBites, dat gezonde snacks verpakt als brievenbuspakketjes, bouwde de afgelopen jaren aan naamsbekendheid met onder meer influencermarketing, onderzoeken en acties op social media. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten, door de eigen online marketing naar een hoger plan te brengen.
De afgelopen periode was voor het in Deventer gevestigde bedrijf hectisch. Maar in tegenstelling tot veel bedrijven die de vraag naar hun producten en diensten zagen afnemen als gevolg van de coronacrisis, verveelvoudigde de verkoop van BoxBites-boxjes. “De grootste omzetstijging zit in de B2B-markt”, vertelt operationeel manager Lynn Diamant. “Werkgevers willen hun medewerkers, die vaak vanuit huis werken, namelijk een steuntje in de rug geven in deze moeilijke periode. Veel van hen voegen ook een persoonlijk kaartje toe.”
Boxbites is coronabestendig
De groeispurt komt op een moment dat BoxBites zelf juist flink aan de weg timmert. De afgelopen jaren maakte zij naam met onder meer unboxing-video’s met food bloggers en vloggers. Naast influencermarketing zette BoxBites in samenwerking met het Amsterdamse mediabureau Mediatic ook in op PR- en contentmarketing, door media gericht te benaderen met eigen onderzoeken rondom thema’s zoals gezonde voeding. Met een zorgvuldig opgebouwd imago rondom duurzaamheid en gezond eten is een merk ontstaan dat zeer ‘coronabestendig’ blijkt te zijn. Iets wat het BoxBites-team verder weet te versterken door acties op social media.
“Op Facebook en Instagram vragen wij onze volgers bijvoorbeeld wie zij in deze coronatijd een gezonde snackbox gunnen”, zegt Diamant. “Dat slaat aan; er komen allerlei bijzondere verhalen naar boven. En deze berichten worden veel gedeeld.” Ondertussen heeft ook de website een opfrisbeurt gekregen en is de online betaalmodule verbeterd, met nieuwe betaalmogelijkheden via Mollie en SlimPay. Het maakt deel uit van een plan om de online marketing naar een hoger plan te brengen, waarvoor een samenwerking is aangegaan met het Rotterdamse online marketing bureau Pixelfarm.
“Er zitten absoluut nog grote dingen aan te komen dit jaar”
Continu verbeteren
Het is het volgende hoofdstuk van een bedrijf dat toch al een bijzondere geschiedenis kent. BoxBites ontstond ooit door een crowdfundingcampagne, opgezet door twee studenten van de Wageningen Universiteit. Na een overname in 2016 maakt het bedrijf onder het huidige management een professionaliseringsslag door. Iets wat volgens Diamant een doorlopend proces is. “Om echt op het volgende niveau te komen, trekken we steeds meer specialisten aan op verschillende disciplines. Niet alleen in marketing en PR, maar we kijken ook naar het verbeteren van inkoop, verkoop en HR.” Het jaar 2020, het meest succesvolle in het bestaan van het bedrijf tot nu toe, lijkt al niet meer stuk te kunnen. “En we zijn pas halverwege. Er zitten absoluut nog grote dingen aan te komen dit jaar.”