Nathalie van Leeuwen staat op interim-basis publieke en private organisaties bij op het gebied van communicatie en public affairs. Hoe gaat ze te werk? Waar loopt ze tegenaan? En welke tips heeft ze voor de bedrijven én bureaus die deze bedrijven bijstaan?
Wat valt je op aan de manier waarop organisaties met hoogopgeleide professionals communiceren?
“Vaak vergeten organisaties gedurende de projecten waarom ze ook alweer communiceren. Wat is het doel van de communicatie? Past wat je aan het communiceren bent wel bij je missie? Welke kernboodschap wil je meegeven aan je publiek? Dat verbaast me wel. Ik zie regelmatig dat die boodschap met veel zorg en aandacht bepaald is op basis van de missie en visie. Mensen vinden het belangrijk en dat is het ook, want een kernboodschap zegt veel over waar je als bedrijf of instelling voor staat. Het biedt de herkenbaarheid die je wilt uitstralen en het geeft als het goed is een antwoord op de vraag waartoe je als organisatie op aarde bent en waarom klanten of medewerkers nou juist bij jouw organisatie moeten zijn.”
Wat gaat er goed bij deze organisaties?
“De meeste organisaties waar ik voor heb gewerkt, willen door middel van hun kennis laten zien dat ze een autoriteit zijn op een bepaald gebied. Dat geldt bijvoorbeeld voor advocatenkantoor Baker McKenzie, waar ik verschillende malen aan verbonden ben geweest en ook momenteel voor werk. We streven thought leadership na, we laten zien dat wij bovenop de ontwikkelingen zitten en op basis van jarenlange expertise weten waar we het over hebben Dat doen we goed. En we hebben recht van spreken. Baker Amsterdam maakt onderdeel uit van een grote internationale organisatie. Een internationaal netwerk van collega’s met wie we kennis delen en gezamenlijk klanten bedienen. Het is belangrijk dat onze klanten en potentiële klanten dat weten.”
“Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor mensen aan de klantzijde niet.”
Wat is jouw rol dan?
“Onder meer het vinden van de juiste mensen die de juiste kennis hebben. Mensen ook die de juiste verhalen op een goede manier kunnen vertellen. Hoe ik die verhalen boven tafel krijg? Door continu contact te leggen en mensen te spreken, als is het maar een kwartiertje. Persoonlijk contact is erg belangrijk om te beoordelen welke rol iemand wellicht kan vervullen in de communicatie. Ik vraag bijvoorbeeld waar iemand trots op is. Wat heb je het afgelopen jaar gedaan en heeft het je veel opgeleverd?”
Heb je nog tips?
“Als interimmer zit je altijd in een snelkookpan. Je moet in no-time een organisatie zien te doorgronden. De ‘punten op de horizon’ vertaal ik naar stappenplannen en concrete acties. Je moet een sprintje trekken, dus de mensen snel en soepel meekrijgen. Dat vergt wat inlevingsvermogen. Dat is ook mijn tip aan bureaus. Neem de klant altijd mee in jouw wereld. Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor mensen aan de klantzijde niet. Of het nu over growth hacking, SEO of andere elementen van marketing gaat. Een pr-bureau weet bijvoorbeeld dat een journalist vaak niet zelf over de koppen boven zijn artikel gaat. Een advocaat weet dat niet, en kan een journalist boos opbellen, omdat de kop fout of te kort door de bocht is. Of dat slim is om te doen, is een tweede, maar als bureau kun je zaken toelichten en proactief een adviserende rol spelen.”