Skip to content

“Neem de klant altijd mee in jouw wereld”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Nathalie van Leeuwen staat op interim-basis publieke en private organisaties bij op het gebied van communicatie en public affairs. Hoe gaat ze te werk? Waar loopt ze tegenaan? En welke tips heeft ze voor de bedrijven én bureaus die deze bedrijven bijstaan?

Wat valt je op aan de manier waarop organisaties met hoogopgeleide professionals communiceren?

“Vaak vergeten organisaties gedurende de projecten waarom ze ook alweer communiceren. Wat is het doel van de communicatie? Past wat je aan het communiceren bent wel bij je missie? Welke kernboodschap wil je meegeven aan je publiek? Dat verbaast me wel. Ik zie regelmatig dat die boodschap met veel zorg en aandacht bepaald is op basis van de missie en visie. Mensen vinden het belangrijk en dat is het ook, want een kernboodschap zegt veel over waar je als bedrijf of instelling voor staat. Het biedt de herkenbaarheid die je wilt uitstralen en het geeft als het goed is een antwoord op de vraag waartoe je als organisatie op aarde bent en waarom klanten of medewerkers nou juist bij jouw organisatie moeten zijn.”

Wat gaat er goed bij deze organisaties?

“De meeste organisaties waar ik voor heb gewerkt, willen door middel van hun kennis laten zien dat ze een autoriteit zijn op een bepaald gebied. Dat geldt bijvoorbeeld voor advocatenkantoor Baker McKenzie, waar ik verschillende malen aan verbonden ben geweest en ook momenteel voor werk. We streven thought leadership na, we laten zien dat wij bovenop de ontwikkelingen zitten en op basis van jarenlange expertise weten waar we het over hebben Dat doen we goed. En we hebben recht van spreken. Baker Amsterdam maakt onderdeel uit van een grote internationale organisatie. Een internationaal netwerk van collega’s met wie we kennis delen en gezamenlijk klanten bedienen. Het is belangrijk dat onze klanten en potentiële klanten dat weten.”

“Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor mensen aan de klantzijde niet.”

Wat is jouw rol dan?

“Onder meer het vinden van de juiste mensen die de juiste kennis hebben. Mensen ook die de juiste verhalen op een goede manier kunnen vertellen. Hoe ik die verhalen boven tafel krijg? Door continu contact te leggen en mensen te spreken, als is het maar een kwartiertje. Persoonlijk contact is erg belangrijk om te beoordelen welke rol iemand wellicht kan vervullen in de communicatie. Ik vraag bijvoorbeeld waar iemand trots op is. Wat heb je het afgelopen jaar gedaan en heeft het je veel opgeleverd?”

Heb je nog tips?

“Als interimmer zit je altijd in een snelkookpan. Je moet in no-time een organisatie zien te doorgronden. De ‘punten op de horizon’ vertaal ik naar stappenplannen en concrete acties. Je moet een sprintje trekken, dus de mensen snel en soepel meekrijgen. Dat vergt wat inlevingsvermogen. Dat is ook mijn tip aan bureaus. Neem de klant altijd mee in jouw wereld. Dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, zijn dit voor mensen aan de klantzijde niet. Of het nu over growth hacking, SEO of andere elementen van marketing gaat. Een pr-bureau weet bijvoorbeeld dat een journalist vaak niet zelf over de koppen boven zijn artikel gaat. Een advocaat weet dat niet, en kan een journalist boos opbellen, omdat de kop fout of te kort door de bocht is. Of dat slim is om te doen, is een tweede, maar als bureau kun je zaken toelichten en proactief een adviserende rol spelen.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Dennis Mensink

Met zijn journalistieke achtergrond kwam Dennis in het schrijf- en communicatevak terecht. Hij schreef veel over ondernemerschap en ambieerde dat zelf ook. Daarop richtte hij in 2008 een tekstbureau op dat de voorloper bleek van het huidige Mediatic. Hij houdt zich bezig met commercie en business development. Ook bedenkt hij graag samen met opdrachtgevers strategieën om hun bedrijf te laten groeien met behulp van contentmarketing. Dennis. De denker én de doener. Oftewel de alleskunner.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.

Florentine Gillis (Circle Closet): ‘Steeds stel ik mezelf de vraag: waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’

Vrouwen trekken voor speciale gelegenheden, zoals een huwelijksfeest, doorgaans graag iets bijzonders aan. En het liefst nooit twee keer hetzelfde. Veel dure merkkleding blijft hierdoor, na eenmaal gedragen te zijn,