Duurzaamheid staat bij heel wat consumenten bovenaan hun wensenlijstje, maar het blijft moeilijk om de échte duurzame spelers van de greenwashers te onderscheiden. Een goede indicatie is een B Corp-certificaat. Gecertificeerde B Corporaties willen mens, milieu en winst binnen hun bedrijf in evenwicht brengen. Naïf is een van hen. Hoe ze hun natuurlijke producten van topkwaliteit aan de man brengen? Oprichters Jochem Hes en Sjoerd Trompetter vertellen meer.
Naïf ontstond toen Jochem en Sjoerd allebei net vader werden. “We kwamen erachter dat elk pakje baby wipes voor zeventig procent uit polyester bestaat,” vertelt Hes in het boek ‘LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld’. Om het concreter te maken: er zitten twee petflessen in een pakje baby wipes. “We zijn continu op zoek naar categorieën en producten waarmee we het verschil kunnen maken.” En dat gaat best aardig: naast verzorgingsproducten voor je mini-me, biedt Naïf ook schoonheidsproducten voor ouders.
Positieve impact
Hoewel Naïfs producten schoon zijn voor mens en milieu, ligt hun focus voornamelijk op de kwaliteit van de producten. Het duurzame aspect is volgens het duo een randvoorwaarde. “Gaandeweg zijn we idealistischer geworden en nu geloven we dat we de hele keten kunnen veranderen. Sinds kort zijn we ook officieel B Corp-gecertificeerd. De impact die je maakt, wordt steeds groter,” vertelt Hes in LiEF. De impactmissie van Naïf is dan ook een handige tool om nieuw talent aan te trekken. Trompetter: “Onze werknemers willen bij een bedrijf werken dat een positieve impact heeft op de maatschappij. Door deze mensen wordt het bedrijf steeds groener. We opteren voor fietsbezorging, scheiden ons afval en serveren geen vlees meer in de kantine.”
Duurzame karakter breder uitmeten
De takenverdeling is op papier duidelijk, maar in de praktijk wordt deze minder strak nageleefd. Hes en Trompetter vinden namelijk dat als je een eigen bedrijf leidt, je in alle aspecten thuis moet zijn. Hes: “We weten wel allebei van elkaar waar de ander beter in is. Sjoerd is meer technisch en ik meer commercieel.”
Die commerciële kant zijn ze goed de baas. Naïf telt vijftien duizend volgers op Instagram en heeft veertig duizend duimpjes omhoog op Facebook. Daarnaast maken ze ook graag gebruik van ambassadeurs. “Pr is heel belangrijk voor ons. In onze marketing mag het duurzame eigenlijk wel meer naar voren komen, maar onze consument vertrouwt er bij ons al op dat het op dat gebied goed zit. In het begin waren we hier erg bescheiden in, maar nu gaan we ons duurzame karakter groter uitmeten. We gaan liever voor lichtgroen met een breder bereik, dan voor een klein stipje donkergroen.”
Meedoen met de grote jongens
Naast werken aan een schonere toekomst, is het duo vastberaden om te groeien. Trompetter: “We willen heel groot worden in de komende vijf jaar, zodat we gelijk opgaan met de grote jongens als Unilever en Rituals. De omzet die we nu in een maand draaien, is even groot als de jaaromzet van Naïfs tweede levensjaar. We hoeven niet per se honderd miljoen euro omzet te draaien, maar willen vooral meer impact maken en de markt verbeteren.” Volgens Hes en Trompetter hangt de cosmetica-industrie aan elkaar van loze beloftes. Daarom willen ze de volledige markt meekrijgen in hun verhaal.
Benieuwd naar de andere ondernemersverhalen uit het LiEF-boek? Bekijk hier de verhalen die we eerder hebben geplaatst over o.a. Ekoplaza en De Vegetarische Slager, of bestel het boek.