Skip to content

Meriel Selier (Yarrah): “Marketing draait om hoe je de consument raakt”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Meriel Selier is marketing directeur bij Yarrah. Hét merk voor biologisch,  proefdiervrij en duurzaam honden- en kattenvoer. Om consumenten te overtuigen van het concept, is een goede marketingstrategie nodig. Daarbij draait het niet alleen om het merk verkopen, maar ook biologische diervoeding op de kaart zetten. “Er zijn nog zo veel mensen die niet weten dat biologische diervoeding bestaat. Daarom moeten we met onze marketingstrategie de boodschap van Yarrah zo goed mogelijk verspreiden.”

Marketing werd Selier bijna met de paplepel ingegoten. Haar vader was namelijk marketing- en salesdirecteur bij een retailketen. Op zaterdagochtend bezochten ze regelmatig samen supermarktketens. “Mijn vader legde me uit waarom ze de winkel op een bepaalde manier hadden ingericht. Ik vond het geweldig dat je door onder andere je winkelopstelling consumenten kunt verleiden,” vertelt Selier. Daar werd dus het zaadje geplant. Selier koos vervolgens voor een economieopleiding aan de VU in Amsterdam en specialiseerde zich in marketing.

Na haar afstuderen ging Selier aan de slag bij Unilever als brand manager. “Ik vond het toen al heel leuk, maar nu realiseer ik me wat voor een droomstart dat was. Het was een fantastische leerschool waar ik zoveel tools en kennis aangereikt kreeg.” Na drie jaar maakte ze de overstap naar het toenmalige HJ Heinz, waar ze de marketing deed voor onder andere Roosvicee, Karvan Cévitam en Wijko. “Daar heb ik verder aan de fundering van mijn carrière gewerkt. Ik leerde er onder andere goed consumentenonderzoek doen en insights schrijven.” Selier werkte vervolgens twee jaar voor Douwe Egberts, waarna ze de overstap maakte naar het MKB. Na vijfeneenhalf jaar als marketing directeur gewerkt te hebben in de wereld van telefoonaccessoires, was het tijd voor iets nieuws: Yarrah.

Use business as a force for good

In november werkt Selier één jaar als marketing directeur bij Yarrah. Toen ze solliciteerde, kende ze het merk nog niet. “Ik heb geen huisdieren omdat ik gezinsleden heb die allergisch zijn,” vertelt Selier. “Maar het feit dat ze B Corp gecertificeerd zijn sprak me meteen aan. De vacature paste bij mijn vak én interesse in duurzaamheid.” En dat laatste was iets waar ze al lang naar opzoek was. In haar carrière kwam ze al in aanraking met het verduurzamen van producten, maar nog niet op grote schaal. “Ik wilde grotere stappen maken op vlak van duurzaamheid,” aldus Selier.

En dat doel wil ze met Yarrah verwezenlijken. “B Corp draait om using business as a force for good. Je bedrijf laten groeien en resultaten neerzetten is het doel, maar dan wel op een manier die gezond is voor de planeet. Ik geloof dat iets pas sustainable is op het moment dat het businessmodel ook sustainable is.” Selier wil het verschil maken en dat gaat volgens haar makkelijker bij een klein bedrijf. “Bij een groot bedrijf duurt het langer om van koers te veranderen. Kleinere organisaties zijn flexibeler. Daar kun je vandaag of morgen het roer omgooien.”

Meriel Selier (Yarrah)
Meriel Selier, marketing directeur bij Yarrah

Verschillende touch points

Volgens Selier kan Yarrah een enorme impact maken. “De helft van de Nederlandse huishoudens heeft een huisdier. Stel dat die dieren allemaal biologisch gaan eten, dan wordt de wereld al een stuk groener,” aldus Selier. Om die boodschap aan de man te brengen, gebruikt ze verschillende soorten communicatie. “Omdat het gros van de mensen niet eens weet dat biologisch honden- en kattenvoer bestaat, moeten we de consument bewust maken dat die optie er is. We zetten in op communicatie op de winkelvloer, print, online communicatie en PR. Kortom, we willen consumenten bereiken over de verschillende touch points heen.”

In de marketingstrategie van Yarrah blijft communicatie in de winkels een belangrijk onderdeel. “We geven graag uitleg door middel van folders of plaatsen vloerstickers. Als de winkel het toelaat, zetten we displays neer,” vertelt Selier. “Veel consumenten worden eerst online geprikkeld. Wanneer we ook goed zichtbaar zijn in de fysieke winkels, is de kans dat ze ons kopen veel groter. Het is niet de enige knop waar we aan draaien, maar het is wel een belangrijke.”

Honden en katten kunnen niet vertellen of ze iets lekker vinden en of ze zich er goed bij voelen. Als een dier een bepaald merk lekker vindt, zal het baasje niet snel geneigd zijn om over te stappen. Daarom is de keuze voor een bepaald merk vaak voor langere tijd. “Als het gaat om diervoeding zijn consumenten heel trouw. Ze stappen nooit zomaar over op een ander merk. Maar er zijn natuurlijk wel momenten in het leven van een dier waarin mensen overstappen: wanneer je dier naar de volgende levensfase gaat of als er problemen zijn met bijvoorbeeld de vacht. Om daar op in te spelen zetten we ook in op proefzakjes en starterkits. Het is een mooie uitdaging voor ons om zo mensen kennis te laten maken met biologisch honden- en kattenvoer,” aldus Selier.

Interactie

Dit jaar legt Selier meer de nadruk op online marketing en de webshop van Yarrah. “We schrijven actief blogs en adverteren onze producten. Daarnaast willen we ook inzetten op branded campagnes. Om zo meer te vertellen over wie we zijn en wat ons doel is,” vertelt Selier. Daarbij is social media een belangrijk aspect, in het bijzonder Instagram en Facebook. “Daar zijn we vanuit Yarrah op zoek naar interactie met consumenten. Dat doen we bijvoorbeeld door mensen te vragen foto’s van hun huisdier te delen waarmee ze dan een Yarrah-pakket kunnen winnen.” Want alleen maar zenden en vertellen hoe fantastisch je merk is, is volgens Selier niet meer van deze tijd.

Want de consument centraal zetten: daar draait het volgens haar om. “Ongeacht het kanaal: je moet altijd nadenken over hoe je je consument kunt raken. Tegenwoordig is big data hot and happening en worden er allerlei technologische tools ingezet om mensen te bereiken. Die kunnen heel waardevol zijn, maar als je niet begint bij de vraag ‘wat maakt mijn consument blij?’, dan gaat het niet lukken. En dat is nou net wat ik het mooiste vind aan mijn vak.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

ProSpex

De blinde vlek van social selling

Succesvol online zakendoen: dat willen we allemaal wel. Volgens Maxim Spek, oprichter en eigenaar van contentmarketingbureau ProSpex, is het makkelijker dan ooit omdat al je prospects tegenwoordig actief zijn op

Jos de Blok (Buurtzorg): “Ik wil de wijkverpleging in Nederland herstellen en verbeteren”

Zorgondernemer Jos de Blok is de grondlegger van Stichting Buurtzorg. Een organisatie gericht op verpleging, persoonlijke verzorging en individuele begeleiding. Ze hebben meer aandacht voor duurzame en effectieve zorg en
Energietransitie

Axel Posthumus (Windunie): “Ik geloof in de coöperatieve vorm”

Axel Posthumus (58) onderging een persoonlijke transitie en doorliep vervolgens met zijn voltallige personeel bij Windunie eenzelfde traject. Nu zijn beide in een nieuwe balans en werpt oud-commando Posthumus zich