Skip to content

Lekker Sociaal Media trekt volle zalen voor de horeca

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Het terrasseizoen zit er na de persconferentie van deze week officeel op. Een seizoen dat eigenlijk nooit écht is losgebarsten door de ingrijpende invloed van het coronavirus. Ondanks het mooie weer zal menig horecaondernemer de afgelopen zes maanden dan ook het liefst zo snel mogelijk vergeten. Het is uitkijken voor besmettingen en boetes en nu moeten de deuren de komende weken zelfs weer volledig dicht. Het zijn ook uitdagende tijden voor Floor Eizema, oprichtster en eigenaresse van Lekker Sociaal Media. Een social media marketingbureau gespecialiseerd in horeca. Zij vertelt hoe ze de afgelopen zes maanden heeft ervaren.

Het pad dat Floor (33) heeft bewandeld, is een interessante route. Als afgestudeerd politicologe, eigenaar van een kunstblog en jarenlange consultancy-ervaring is het niet direct iemand die je verwacht in de horecabranche. “Tijdens mijn jaren als politicologe bij een communicatiebureau kwam online steeds meer op. Ik wist meteen: hier wil ik iets mee doen.” Tijdens, en voorafgaand aan, Floors studentenjaren deed ze horeca-ervaring op in haar geboorteplaats Haarlem en in Amsterdam.

De (online) eetclub  

Vanuit haar interesse voor kunst richtte Floor als een van de eerste een kunstblog op waarop ze dagelijks verschillende kunstobjecten besprak. “Via deze blog kwam ik op de leukste plekken, gaafste feestjes en leerde ik veel interessante mensen kennen. Er ging een wereld voor mij open. Ik dacht direct: dit werkt.” Omdat de kunstwereld redelijk niche is, bleef de aandacht beperkt. Maar met deze ervaring in haar achterhoofd richtte Floor samen met vijf vrienden een ‘Eetclub 2.0’ op. “Met zijn zessen gingen we vaak uit eten. Deze avonden bespraken we online op Waar Eet Amsterdam. Het viel me gelijk op dat veel meer mensen hier een grotere interesse voor hebben. De ruim 20.000 Amsterdamse volgers op onze Instagrampagina zijn hier het bewijs van. Daarnaast zijn er twaalf steden met hun eigen ‘Waar … Eet’-pagina en er is een dertiende in de maak. Samen hebben we meer dan 70.000 volgers.”

Van politicoloog, naar kunstblogger, om vervolgens een succesvolle online eetclub te runnen. De eerste stappen richting de horeca waren gezet. Twee jaar geleden richtte Floor Lekker Sociaal Media op. Waar 2019 nog vooral in het teken stond als voorbereiding op 2020 om nu te knallen, gooide corona begin dit jaar roet in het eten. “Het loopt nu allemaal even anders, maar we hebben ons hier goed op aangepast. Ik heb direct besloten om mijn vaste medewerker en freelancers aan boord te houden en juist extra te investeren in onze eigen marketing.” Geen moment heeft Floor gedacht om de handdoek in de ring te gooien. “Nee zo zit ik niet in elkaar. Ik zal nooit stoppen met iets zonder eerst de uitdaging aan te gaan. Ik betaal mezelf nu minder uit en investeer extra om straks te profiteren zodra de situatie normaliseert.”

“Het loopt nu allemaal even anders, maar we hebben ons hier goed op aangepast. Ik heb direct besloten om mijn vaste medewerker en freelancers aan boord te houden en juist extra te investeren in onze eigen marketing”

Twee smaken

De dienstverlening van het socialmediabureau bestaat uit twee ‘smaken’. Als horecaondernemer kun je ervoor kiezen om de volledige social media uit handen te geven en alles wat betreft social media wordt voor je geregeld. Men kan er ook voor kiezen om de ‘Lekker Gastvrij Online’-dienst af te nemen en je krijgt elke maand dertig foto’s met bijbehorende templates voor teksten die in een handomdraai geplaatst kunnen worden.

De lancering van deze laatste service stond eigenlijk gepland voor volgend jaar. “Vanwege corona hebben we deze naar voren gehaald. Het tarief is een stuk lager en hierdoor is de stap voor eigenaren van een restaurant of café een stuk kleiner om hulp bij socialmediamarketing in te schakelen. Bij beide services werken we met onze Social Succesformule: een zelf ontwikkeld stappenplan waarmee we zeker weten dat we voor al onze opdrachtgevers succes kunnen boeken. We krijgen dan ook positieve reacties van deelnemers en inmiddels begeleiden we met beide services in totaal zo’n zestig horecazaken.”

Wijnbar Clos

Een voorbeeld hiervan is Wijnbar Clos in Amsterdam-Oost. Deze bar opende haar deuren ongeveer een week voordat de horeca de eerste keer noodgedwongen op slot ging. “Geen gunstige timing, maar door met deze, en vele andere horecazaken, in gesprek te gaan en te vragen waar we kunnen helpen, hebben we hen ook in die periode kunnen bijstaan.” En met succes! De wijnbar loopt goed en het is vaak vrij lastig om een leeg tafeltje te vinden. “Daar doen we het uiteindelijk voor. Een volle zaak is waar elke horecaondernemer het voor doet.”

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? “We zorgen ervoor dat de sfeer van de zaak online wordt overgebracht op de doelgroep. De beslissing waar er gegeten wordt, wordt namelijk veelal online genomen. Onderzoek van de Restaurantmonitor liet dit jaar nog zien dat maar liefst 75 procent van de gasten in hun keuze voor een restaurant beïnvloed wordt door social media. Dat is drie van de vier gasten, een flinke massa. Het is dan ook onze taak om ervoor te zorgen dat die mensen online langs jouw zaak lopen, een kijkje nemen op je profiel en zo enthousiast worden van wat ze zien dat ze je gaan volgen of zelfs direct reserveren. Hoe meer mensen wij online weten te bereiken, hoe groter de kans op een volle tent. Dus nu maar hopen dat de horeca zo snel mogelijk weer op volle toeren kan gaan draaien!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Jop Knipping

Jop heeft meerdere marketingcommunicatiefuncties vervuld aan zowel bureau- als klantzijde, waaronder bij KLM Health Services. Dankzij zijn achtergrond in journalistiek en communicatie heeft hij alle noodzakelijke tools in huis om een succesvolle PR-professional te zijn.

Jop Knipping

LEES OOK DEZE OPINIES

Seepje: schoonheid als kernwaarde voor marketing

Het was ongetwijfeld de meest uitgevoerde handeling van 2020: handen wassen. Waar de crisis voor sommige branches een doorn in het oog is, zien anderen hun cijfers de hoogte inschieten.

Holidayguru: nieuwe contentstrategie in tijden van thuisblijven

Negatieve reisadviezen kleuren de wereldkaart rood en veel grenzen zijn op slot: corona zet de reisbranche volledig op zijn kop. Welke content kun je als reisorganisatie nog voorschotelen aan een
Henk Jan Beltman, CCO van Tony's Chocolonely

Tony’s Chocolonely: marketing bedrijven met de ramen open

Duurzaamheidsmarketing is een vak apart. Duurzaamheidsclaims zijn namelijk een dankbaar doelwit voor kritiek. Het hele verhaal – dus niet alleen van je product of dienst, maar van je gehele bedrijf