Kuitenbrouwer (Overstappen.nl): “Een link naar je website verdien je door te denken als journalist”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Als e-commerce je core business is, staat SEO ongeveer bovenaan je prioriteitenlijst, ook als PR-manager. Positief denken en pragmatisch handelen zijn daarbij essentieel, zegt Willemijn Kuitenbrouwer, werkzaam voor Overstappen.nl en Easyswitch.nl. Relevante media-aandacht mét links naar de website blijven onbetaalbaar.

“Met Overstappen.nl staan we sinds gisterenavond op één!” Op het moment van schrijven is Willemijn Kuitenbrouwer in extase, want bovenaan in Google staan is waar het allemaal om draait in de wereld van de overstapsites. Hard work pays off, zeggen we dan. De PR-manager van verschillende platforms waarmee consumenten eenvoudig kunnen overstappen van verzekeraar of energieleverancier, weet niet exact hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. “Dat kun je dus niet zeggen. Echt niet; het blijft altijd een beetje ongrijpbaar.”

Aantal URL’s verkleind

Toch weten ze bij Overstappen.nl blijkbaar aan welke knoppen ze moeten draaien en hoe. Belangrijk, want de markt van vergelijk- en overstapsites is ontzettend competitief. “We zitten geen moment stil, maar weten ook niet exact hoe het komt dat je soms weer iets stijgt of daalt in Google.” Het afgelopen jaar heeft ze veel pagina’s samengevoegd en het totale aantal pagina’s verkleind, waardoor het bezoek meer gecentreerd is en de links zijn samengevoegd. “Zo gaan er meer links naar een pagina die inhoudelijk sterker is geworden. Veel uitlegpagina’s hadden thin content of er waren verschillende pagina’s die ongeveer over hetzelfde gingen. Die werden dan weinig bezocht, of de pagina’s hadden een hoge bounce rate. Dat wil je voorkomen, om Google tevreden te stellen.”

Overstappen.nl gebruikt eigen data en marktonderzoek voor nieuwe inzichten.

Onderzoek vanuit Overstappen.nl

Ondanks dat het vrijwel niemand lukt om de algoritmen van Google helemaal te doorgronden, kan iedere organisatie stappen maken. “Je moet er echt in geloven. Dán krijg je dingen voor elkaar. Wij doen een aantal keer per jaar grootschalig onderzoek onder consumenten om interessante invalshoeken rondom verzekeringen te achterhalen. Dat is echt strategisch. We krijgen daarmee zelf nieuwe inzichten en kunnen het gebruiken om onze autoriteit te vergroten, zowel off- als online.

Misvatting

Via PR met backlinks werkt Kuitenbrouwer aan de SEO-positie van diverse sites van Overstappen.nl. “Niet alle onderzoeksdata zijn relevant voor de media. Dus we delen alleen die zaken die voor hen boeiend zijn. Dat blijft interessant, ook al veranderen de algoritmen van de zoekmachines. Journalisten snappen wat we doen en dat we een linkje waarderen. Maar ondanks dat wij een belang hebben bij de publiciteit, komen we vaak met interessant nieuws, waar nieuwsredacties soms wel iets mee móéten.”

“Onze data combineren we vaak ook weer met data uit opinieonderzoek. Dan ontstaan écht interessante inzichten.”

Eigen data

Eigen data vormen volgens Kuitenbrouwer ook een grote kracht, niet alleen voor de besluitvorming binnen het bedrijf, maar ook voor PR-aangelegenheden. “Door de jaren heen nemen we trends en ontwikkelingen waar. Onze data combineren we vaak ook weer met data uit opinieonderzoek. Dan ontstaan écht interessante inzichten.” Consumenten verwachten bijvoorbeeld twintig euro te kunnen besparen door over te stappen van leverancier, maar in de praktijk is dat een veelvoud. En in welke steden kost energie of een autoverzekering het meest? “Sommige zaken haal je niet uit marktonderzoek, maar uit je eigen data.”

Links verdienen

Qua thematiek sluit Kuitenbrouwer met haar PR-campagnes vaak aan bij de periode van het jaar. Autorijden in het buitenland is een thema voor de zomer, kosten van zorgverzekeringen zijn aan het einde van het jaar relevant. Opvallend in de media-aandacht die de onderzoeken en thema’s opleveren, zijn de verschillen tussen die media, stelt Kuitenbrouwer “De grotere en serieuzere titels publiceren gewoon, of doen dit niet. Sommige kleinere platforms met een lage linkwaarde durven veel geld te vragen voor het plaatsen van een link, terwijl sites met een hoge autoriteit soms maar vijftig euro vragen. Wij betalen overigens niet of nooit voor het plaatsen van onze onderzoeksberichten. We zijn een serieuze partij en staan achter het nieuws dat we brengen. Een link naar je website moet je verdienen en ik ben ervan overtuigd dat we dat doen, doordat we geregeld met iets komen dat echt maatschappelijk van belang is. Dat doe je door echt te denken vanuit de journalist.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Dennis Mensink

Met zijn journalistieke achtergrond kwam Dennis in het schrijf- en communicatevak terecht. Hij schreef veel over ondernemerschap en ambieerde dat zelf ook. Daarop richtte hij in 2008 een tekstbureau op dat de voorloper bleek van het huidige Mediatic. Hij houdt zich bezig met commercie en business development. Ook bedenkt hij graag samen met opdrachtgevers strategieën om hun bedrijf te laten groeien met behulp van contentmarketing. Dennis. De denker én de doener. Oftewel de alleskunner.

Dennis Mensink

LEES OOK DEZE OPINIES

Kemal Tas: “Groei Ledstores te danken aan passie voor data”

Wie Ledstores zegt, zegt Kemal Tas. Toen de Amsterdamse rasondernemer tijdens een verhuizing een partij LED-verlichting uit China importeerde, besefte hij dat hier toekomstmuziek in zat. In een interview met

Een marketingcampagne die als muziek in de oren klinkt

De slogan “anything audio” van YELLOWBLOOM, een creative audio agency te Amsterdam, dekt de lading goed. Want of het nu gaat om het geluid voor een applicatie, de uitlegvideo’s van

Mason Garments: inhoudelijke marketing door sterke branding

Terwijl het aantal traditionele schoenenwinkels de afgelopen acht jaar met een derde afnam, groeide de omzet van Mason Garments juist in hetzelfde tijdsbestek, van nul naar tien miljoen euro. Volgens