Skip to content

Kemal Tas: “Groei Ledstores te danken aan passie voor data”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Wie Ledstores zegt, zegt Kemal Tas. Toen de Amsterdamse rasondernemer tijdens een verhuizing een partij LED-verlichting uit China importeerde, besefte hij dat hier toekomstmuziek in zat. In een interview met de Ondernemer vertelde Tas verregaande ambities te hebben voor zijn bedrijf. Zo wil hij met Ledstores binnen vijf jaar de Europese markt veroveren. En wil hij in veertien landen in de top drie van online armaturenzaken staan.

Tas merkte dat de markt voor LED-verlichting erg ouderwets is; door zijn focus op online zag hij veel mogelijkheden. “In de verlichtingsbranche was op dat moment nog bijna niemand bezig met online marketing”, zegt Tas. “Door mijn achtergrond heb ik verstand van data en cijfers, iets wat ik gelijk heb toegepast binnen mijn eigen bedrijf. Ik denk dat ik een deel van het succes te danken heb aan het vergelijken van campagnes, de optimalisering van SEO, SEA en linkbuilding.” Door zijn oog scherp op Google-rankings te houden, weet Tas waar hij staat. “Door de snelle groei en de inzet van data in mijn voordeel heb ik kunnen groeien zonder groeikapitaal of externe financiering, een prestatie waar ik erg trots op ben.”

Kemal Tas, oprichter Ledstores
Kemal Tas, oprichter Ledstores.

Merktrouw bestaat niet

Inmiddels is Tas helemaal thuis in de armaturenmarkt. Zo kwam hij erachter dat het moeilijk is klanten aan je te binden. “Binnen de armaturenbranche zijn klanten niet loyaal, merktrouw bestaat bijna niet. Belangrijke factoren voor klanten, zowel particulier als zakelijk, zijn de prijs-kwaliteitverhouding en snelle levering.” Hier zet Tas daarom ook vol op in: snelle, betrouwbare levering dankzij een grote voorraad van selecte producten. “Door ons bescheiden assortiment kunnen we snel grote aantallen leveren, zowel aan zakelijke klanten als particulieren. Dit is bijna ongekend binnen de branche.” Die grote voorraden boden ook een concurrentievoordeel toen corona de leveringen uit China blokkeerden. “Gelukkig is die markt nu wel weer open.”

Team-effort

Ondanks dat Tas het bedrijf in zijn eentje heeft opgezet, wil hij niet met alle eer van het succes strijken. “Ik geloof er heilig in dat niet alleen de top van een bedrijf verantwoordelijk is voor het succes. Het is met recht een team-effort”, legt hij uit. “Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om mensen aan te nemen waar je echt een klik mee hebt. Je moet een omgeving van geven en nemen creëren.” Het bedrijf heeft een hele platte structuur, of zoals Tas zegt: “het is net een club vrienden die toevallig ook samenwerken”. Door iedereen te betrekken bij de groei en doelstellingen van het bedrijf zorg je voor betrokkenheid, waardoor iedereen op zijn eigen manier een bijdrage levert aan de groei van het bedrijf.”

Dit is een artikel naar aanleiding van een interview dat Kemal Tas gaf aan De Ondernemer, het originele artikel lees je hier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.