Skip to content

HUATV: van contentmarketeer naar branded content bureau

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

HUATV produceert unieke en ludieke (branded) content voor merken en adverteerders. Ook produceren ze in samenwerking met partners (korte) films en series voor TV en VOD platformen. Voor zichzelf maken ze geen reclame, hun werk spreekt voor zich. “Als we zelf niet actief met onze projecten naar buiten treden, doen onze klanten dat wel”, stelt Frank Valies van HUATV.

Omdat de website van HUATV nog volledig Under Construction is, is het voor de onwetende bezoeker gissen wat het bedrijf allemaal doet en voor wie. “We zijn een beetje als de loodgieters waar zelf de kraan lekt. We werken keihard aan de merken van onze klanten, maar ons eigen merk en de bijbehorende website raken daardoor een beetje ondergeschoven”, vertelt Valies. Maar de business lijdt er niet onder: HUATV is een klein bureau, maar grote namen (o.a. Vivera, Milieu Defensie, Eneco en EasyToys) weten hen prima te vinden. Sterker nog: ze hebben het drukker dan ooit.

Ludieke branded content

Ruim 10 jaar geleden werd HUATV opgericht door Ruben van der Meer – je kent hem wellicht van programma’s als ‘Budget TV’, ‘Echt Waar?!’ en mijn persoonlijke favoriet: ‘De Lama’s’. Aanvankelijk als contentmarketingbureau dat films, series en sketches zou produceren voor de publieke of commerciële omroep. “Ruben en ik kennen elkaar al 35 jaar en hebben in die tijd weleens incidenteel samengewerkt. Maar pas zo’n tweeënhalf jaar geleden, spraken we naar elkaar uit dat we echt sámen films & series wilden maken. Dat doen we vanuit ons huidige kantoor op IJburg en ik kan je vertellen: er is niks leukers dan met je beste vriend samenwerken!”

Frank Valies (links) en Ruben van der Meer (rechts)
Frank Valies (links) en Ruben van der Meer (rechts) van HUATV

Onlangs is de core business van HUATV een andere kant op geschoven. “De trajecten voor de publieke en commerciële omroepen duren vaak lang; te veel mensen willen er een plasje over doen. Daarom zijn we nu zelf content gaan maken en hebben we een grote stap gemaakt richting branded content”, vertelt Valies. De mannen gaan daarbij nét even anders te werk dan normaal. “Vaak bedenken we eerst een grappig, sterk of pakkend concept en daarna gaan we pas kijken welk merk of welke adverteerder daarbij past. Hierdoor creëren we content die goed bij onze eigen voorkeuren en ideologieën past. We willen ons inzetten voor wat we belangrijk vinden.” En dan bel je deze merken gewoon op met de boodschap dat je een leuk idee hebt? “Ja. Bellen, mailen.”

Gesprekken bij de koffieautomaat

De branded content die Valies en Van der Meer maken, kun je vooral online terugvinden. “In de afgelopen periode hebben we ook veel voor het intranet van grote bedrijven gedaan. Met al dat thuiswerken vanwege corona wilden zij veel intern communiceren. De ‘Coffee Conversations’ hebben we voor Eneco gemaakt. Met dit soort filmpje willen we op een grappige manier vragen hoe het medewerkers vergaat op het gebied van timemanagement en willen we dat gesprek op gang brengen.”

Cheques uitdelen

Valies en Van der Meer vormen de harde kern van HUATV. “Met een talent als Ruben is het leuk werken en lopen veel dingen als vanzelf. In 2018 deed Ruben ook mee aan het programma ‘Het Perfecte plaatje’. De fotografievaardigheden die hij daar heeft opgedaan, komen voor HUATV bijna dagelijks van pas. Om de harde kern zit een schil van vaste freelancers die hen kan helpen bij het geluid, camera of de productie als het nodig is. Maar vaak produceren we met een kleine crew een volledige sketch.”

Het logo van HUATV

Een klein bureau dus, dat geen enkele moeite heeft om grote vissen te vangen. “Een leuke klant van ons is EasyToys. Zij waren op een gegeven moment vol in de aandacht, omdat ze in eerste instantie als shirtsponsor geweigerd werden bij de voetbalclub Emmen. Toen zei ik direct tegen Ruben dat dit een merk is waar wij leuke dingen voor kunnen bedenken. Al snel hadden we contact met de marketingmanager van EasyToys en enkele weken later hadden we vier supergeinige sketches klaarliggen. Zo ging Ruben voor EasyToys onder andere op pad als de alom bekende Gaston Starreveld van de Postcodeloterij en mocht hij vier cheques van 250 euro weggeven. We kregen honderden aanmeldingen en het was een fantastische campagne om te doen.”

Bekijk het filmpje voor EasyToys hier.

HUATV vaart op (naams)bekendheid

Hoe HUATV zonder werkende website alsnog klanten weet binnen te halen? “Wij kiezen onze klanten zorgvuldig uit en benaderen actief de merken die bij ons passen. Maar we zijn nu op een punt dat we vanzelf gevonden worden. Als we zelf niet actief met onze projecten naar buiten treden, doen onze klanten dat wel. In hun persbericht staat dan bijvoorbeeld dat ze met ons samengewerkt hebben. Dan verschijnt je naam toch weer op Adformatie of MarketingTribune. Die zichtbaarheid is ongelooflijk waardevol. Vervolgens komen ze op onze site en denken ze: what the hell? Maar als ze aanhouden, komen ze uiteindelijk bij mij terecht.”

Dat klinkt een beetje als de omgekeerde wereld. “Het is zeker een luxepositie. Maar we willen nu eenmaal ook tijd vrijhouden om nog sketches te maken voor online en tv, zoals voor Comedy Central, of een Videoland en Netflix. Als zo’n opdracht valt, willen we daar onze volle aandacht aan kunnen schenken.” Op de vraag wat er nog allemaal voor mooie content in de pijpleiding zit, moet Valies het antwoord schuldig blijven. “Ik kan er nu nog niks over zeggen. Klinkt wel heel geheimzinnig, hè? Maar het zijn wel echt gave dingen. Misschien dat het een mooi vervolgartikel kan zijn voor Contentic over enkele maanden?” Mijn aandacht heeft ie.  

Wil je op de hoogte blijven van soortgelijke verhalen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.

Florentine Gillis (Circle Closet): ‘Steeds stel ik mezelf de vraag: waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’

Vrouwen trekken voor speciale gelegenheden, zoals een huwelijksfeest, doorgaans graag iets bijzonders aan. En het liefst nooit twee keer hetzelfde. Veel dure merkkleding blijft hierdoor, na eenmaal gedragen te zijn,