Skip to content

House of Afangaro: Rotterdamse couture met internationale allure

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Na een opbouw van tweeënhalf jaar komt de droom van Rénette Sastrowidjojo dit jaar eindelijk uit: de lancering van haar fashion label House of Afangaro. Een kleurrijk high-end modemerk voor de zelfstandige, onverschrokken vrouw. Door lokale samenwerkingen aan te gaan, wil Sastrowidjojo Rotterdam in beweging brengen. Het uiteindelijke doel? Haar stad internationaal op de kaart zetten in de modewereld.

In 2008 richtte Sastrowidjojo met haar toenmalige man het bedrijf Axiflex op, een detacheringsbureau gespecialiseerd in Legal, IT, Zorg & Welzijn en Finance. Na haar scheiding, belandde Sastrowidjojo in een nieuwe fase van haar leven. “Ik moest het als manager opeens helemaal alleen bolwerken. Daar moest ik echt mijn draai in vinden, maar ik kwam er uiteindelijk achter dat je als ondernemer veel meer kunt dan je voor mogelijk houdt. Als je het maar probeert.” Juist die continue uitdaging is wat het ondernemerschap voor haar zo divers en leuk maakt. “Je moet je altijd in de breedte blijven ontwikkelen. Als je dat niet blijft voeden, gaat het kaarsje op een gegeven moment uit.”

Solo aan het roer van Axiflex staan, leverde Sastrowidjojo voldoening op, maar haar creativiteit kon ze in dit bedrijf niet kwijt. Daarom ging ze op zoek naar een andere uitlaatklep. “Ik ben eens goed bij mezelf te rade gegaan: wie ben ik en wat wil ik uit het leven halen? Toen viel het kwartje; ik ga een modelabel beginnen! Vroeger naaide ik al kleding voor mijn kinderen en mijn trouwjurk kwam ook van eigen hand, maar dat vatte al mijn ervaring met mode ook wel in één keer samen.”

Doordacht merkverhaal 

Negen maanden lang werkte Sastrowidjojo met een extern marketingteam aan het blootleggen van de ‘why’ van haar nieuwe bedrijf. “We hadden die tijd echt nodig om de visie en missie van het label vorm te geven. Waarom wil ik dit? Wat wil ik ermee bereiken? En voor wie is dit label bedoeld?” Na vele gesprekken, diep graven en de nodige soul searching (“dit proces was bijna therapeutisch”) ontstond er een brandbook dat het label helder samenvatte. “Doordat we ruim de tijd hebben genomen voor dit proces staat er nu een sterk merkverhaal.” De A van Afangaro is de stabiele driehoek waarop dit verhaal rust. “In de ene hoek staat de ambitieuze carrièrevrouw, in de andere hoek de chique galagangster en op kop de extravagante, out-of-the-box ontwerpen. Maar voor mij is House of Afangaro meer dan dit verhaal alleen, het is een avontuur.”

“Met het marketingteam heb ik maandenlang vanaf de 33ste verdieping van de Maastoren aan het brandbook voor House of Afangaro gewerkt. Het uitzicht inspireerde mij”

Made in Rotterdam  

Lef, zelfstandigheid en sophistication zijn wat Sastrowidjojo betreft de kernbegrippen van House of Afangaro. Maar het woord ‘internationaal’ vat het overkoepelende doel van het label het best samen. “Met het marketingteam heb ik maandenlang vanaf de 33ste verdieping van de Maastoren aan het brandbook voor House of Afangaro gewerkt. Het uitzicht inspireerde mij. Rotterdam is een fenomenale stad die op het gebied van kunst en cultuur internationaal al veel aanzien heeft. Maar op fashiongebied kijkt de wereld nog niet onze kant op. Daar wil ik verandering in brengen. In samenwerking met lokale partijen wil ik een internationale modeshow neerzetten, die de eerste stap vormt in het behalen van deze ambitie.”

De lancering van het label vindt medio november plaats en Sastrowidjojo loopt over van de ideeën. “Het moet geen catwalk, maar een show worden. Ik wil daarin modern en klassiek samenbrengen, bijvoorbeeld door samen te werken met Scapino Ballet, Codarts (internationale kunstvakhogeschool in Rotterdam, red.), broedplaatsen als De Wasserij en verschillende sterrenrestaurants. Dat we als locatie wellicht het Wereldmuseum van Rotterdam kunnen gebruiken, is natuurlijk echt de kers op de taart. Zo kunnen we laten zien hoe trots we zijn op Rotterdam.” Om dezelfde reden wordt ook de productie van het label binnen de stadsmuren gehouden. “Ons merk is made-to-order. Dit handwerk willen wij niet aan externe productiebedrijven uitbesteden, maar zelf uitvoeren.”

House of Afangaro opent deuren

Na ruim twee jaar broeden op het idee, is het nu tijd voor Sastrowidjojo om de deuren naar haar modemerk (letterlijk) open te gooien. “We zijn gevestigd in een klassiek monumentaal Rotterdams pand, waarin oude en nieuwe elementen mooi samenkomen. Net als in onze komende shows: modern én klassiek. Aangezien we lokale partijen willen verbinden, nodigen wij alle geïnteresseerden uit om langs te komen om te zien wat ons label inhoudt.”

Dat House of Afangaro als high-end fashion label juist in de huidige crisistijd officieel van start gaat, ziet Sastrowidjojo eerder als een kans dan een klip. “We moeten gezamenlijk de economie draaiende houden. Als we niets doen, bereiken we ook niets. Doordat we met ons label samenwerking aanjagen, kunnen we hopelijk gezamenlijk Rotterdam een boost geven!” 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.