Negatieve reisadviezen kleuren de wereldkaart rood en veel grenzen zijn op slot: corona zet de reisbranche volledig op zijn kop. Welke content kun je als reisorganisatie nog voorschotelen aan een publiek dat gedwongen thuis moeten blijven? Willeke van Doorn, Head of Content bij Holidayguru, vertelt hoe de contentstrategie van de internationale reisorganisatie zich, net als de rest van Nederland, moest aanpassen aan de nieuwe situatie.
Haar favoriete vakantiebestemming is Australië en Japan staat al jaren met stip op nummer één op haar reis-bucketlist. Een droom die voor Van Doorn in 2020 in vervulling was gegaan, had het niet voor de coronacrisis geweest. Helaas moest zij haar lang verlangde reis annuleren en ging ze in plaats van op vakantie verder met het schrijven over vakanties. Dat doet ze voor reisdealexpert Holidayguru, onderdeel van het Duitse bedrijf Urlaubsguru. “Dagelijks zijn we op zoek naar de beste deals en zogenaamde ‘error fares’ ofwel: foutieve ticketprijzen. Die wil je natuurlijk zo snel mogelijk online plaatsen. Normaal gesproken bestaat onze contentstrategie voor zeventig procent uit reisaanbiedingen. Dat wisselen we af met langere inspiratieartikelen over bestemmingen die tot de verbeelding spreken”, vertelt Van Doorn. Maar de planning rondom de contentkalender liepen afgelopen jaar even anders.

Content van eigen bodem
Urlaubsguru is een internationale organisatie met kantoren in onder andere Duitsland, Oostenrijk en Spanje. Vorig jaar zomer besloot Holidayguru, die op dat moment met het hoofdkantoor in Dortmund was gevestigd, naar Utrecht te verkassen. Vanuit dit centrale punt bevonden zij zich letterlijk en figuurlijk dichter bij de Nederlandse markt. “We hebben ons vorig jaar vanwege de omstandigheden vooral gefocust op Nederlandse bestemmingen, zoals Texel en Scheveningen. Daar was opeens veel vraag naar, maar we hadden er nog maar weinig content over”, stelt Van Doorn.
Het geld dat vanwege het reisverbod niet aan dure buitenland vakanties kon worden besteed, bleek een gat te branden in de handen van de vakantiegrage Nederlanders. “Onze SEO-specialist voert voor ons altijd een keyword research uit. Op basis hiervan schrijven wij onze content. Uit dit onderzoek bleek dat mensen vooral op zoek waren naar luxere accommodaties, het liefst één met veel faciliteiten. Daarom schreven we een blog over vakantiehuizen in Nederland met een jacuzzi. Ook ons blog over de tien leukste AirBNB-adresjes in Nederland deed het goed.”
Van vendutie naar inspiratie
Niet alleen het onderwerp, maar ook de insteek van de content veranderde. “Tuurlijk waren er een paar maanden waarin reizen nog wel min of meer kon. Maar over het algemeen was het devies: blijft thuis. Dan is het natuurlijk niet gepast als wij aanbiedingen voor goedkope vliegtickets, leuke hotels of all inclusive vakanties gaan posten voor locaties waar je helemaal niet naartoe mag. In plaats daarvan zijn we meer informatieve artikelen en inspiratievolle content gaan posten. Mensen vinden het juist nu heerlijk om over verre, exotische bestemmingen te lezen. Dan kunnen ze alvast wegdromen bij het idee: hier wil ik straks heen als het weer kan.”
“Achter de schermen zijn we al druk bezig met de voorbereidingen om goed voor de dag te komen als we straks wél weer kunnen reizen”
Flexibele planning
Van de vooraf opgestelde contentplanning bleef ook weinig over. “Normaal gesproken werken we in de zomer, rond augustus, al aan onze kerstcontent. Wat zijn de leukste bestemmingen in de koude decembermaand en waar vind je de gezelligste kerstmarkten? Deze keer werd al vrij snel duidelijk dat er weinig kans zou zijn dat er ook maar iets van die kerstplannen door zou kunnen gaan. Soms moesten we de dag van plaatsing nog een post of artikel aanpassen, omdat het reisadvies opeens veranderde. Ook zijn er maar weinig geslaagde kerstmarktalternatieven in Nederland. Dan is het soms best lastig om te bedenken: wat gaan we vandaag weer plaatsen? Soms is het dan een kwestie van oude artikelen updaten.”
Tijd voor nieuwe content
Maar ook die oude content raakt op een gegeven moment op. “Toch doet zich uiteindelijk altijd wel weer een ander idee voor. We plaatsen nu bijvoorbeeld geregeld leuke nieuwtjes. Op de post dat je voor driehonderd euro per nacht kunt glamperen op het vliegveld van Singapore, kwamen veel leuke reacties. Ook hebben we van de zomer vier bekende reisbloggers geïnterviewd over de invloed van de pandemie op hun baan. Dat werd een interessant artikel dat veel is gelezen.” De crisis maakte niet alleen ruimte voor andersoortige content, maar leverde ook extra tijd op om andere projecten op te pakken. “Daardoor konden we dit jaar het e-book De Ultieme Holidayguru Reisgids uitgeven, waarin we onder meer enkele lijstjes hebben samengesteld over unieke accommodaties, duurzame bestemmingen en tips voor het reizen tijdens corona.”
In het voorjaar hopen ze bij Holidayguru wel weer volop aan de slag te kunnen met content voor de zomermaanden. “We blijven zoeken naar de beste deals en aanbiedingen. Hopelijk kunnen we dan volgend jaar weer een iets gevarieerder aanbod leveren. Minimaal tot maart zal het advies gelden om niet te reizen, maar achter de schermen zijn we al druk bezig met de voorbereidingen om goed voor de dag te komen als het straks wél weer kan. Zo zijn we druk bezig om onze website in een nieuw jasje te steken met een ander CMS, een gebruiksvriendelijkere website en spiksplinternieuwe content. We zijn optimistisch dat 2021 een beter jaar zal worden voor de reisbranche.”