Skip to content

Het succes van toonaangevende webshops van eigen bodem

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Webshops zijn er in allerlei soorten en maten. De meest uiteenlopende producten zijn op het internet te vinden en deze worden over de hele wereld aangeboden door zogeheten e-tailers. Zo ook in Nederland. Het is een hele prestatie om jezelf in deze zeer concurrerende digitale markt te onderscheiden en je hoofd boven water te houden. Wij gingen in gesprek met enkele toonaangevende webshops van eigen bodem en vroegen hen naar hun recept voor succes en de bijbehorende (online) marketinggeheimen. Met vandaag nummer twee van de reeks: 123inkt.nl.

Deel 2: 123inkt.nl

Deze tweede online organisatie op onze lijst van toonaangevende webshops is volgens de Shopping Awards XL 2019 de beste webwinkel van Nederland in het segment Computer, Hard- en Software: 123inkt.nl. Naast deze, en vele andere, gewonnen titels, mag de Noord-Hollandse e-tailer met ruim 2,5 miljoen klanten zich met recht marktleider noemen op het gebied van online verkoop van inktcartridges, toners en een breed assortiment andere kantoorartikelen. Wij spraken Ferry Korten, CEO van 123inkt.nl, die duidelijk maakt dat je goede mensen nodig hebt om successen te behalen: “Binnen onze hele organisatie staan kennis en expertise centraal.”

Wat kenmerkt 123inkt.nl?

“Vanuit een intern oogpunt zie ik ons als een soort familie. We zijn ontstaan vanuit een groep mensen die elkaar erg goed kenden; een deel binnen het bedrijf is zelfs familie van elkaar. In de afgelopen twintig jaar zijn we natuurlijk flink gegroeid, maar wilden we hoe dan ook het familiegevoel in stand houden. Gelukkig gaat dat nu met meer dan vierhonderd man personeel nog steeds goed. We zijn een platte, erg gezellige organisatie, waarin iedereen in zijn waarde gelaten wordt. Bovendien kan iedereen bij elkaar aankloppen om bijvoorbeeld een praatje te maken.”

“Naar buiten toe kenmerken wij onszelf door een prijsvechter te zijn, terwijl we service verlenen die je niet direct verwacht bij een prijsvechter. We hebben het meest complete aanbod dat er online te vinden is op het gebied van kantoorartikelen. Dit geldt zowel voor populaire artikelen die dagelijks besteld worden, als minder populaire artikelen die we bij wijze van spreken vijf keer per jaar verkopen. Naast het aanbod staan snelle levering en optimale service centraal. Dit laatste zie je ten eerste terug in onze expertise: wij weten echt alles van onze producten en kunnen altijd het juiste advies leveren. Ten tweede proberen wij onze klanten boven verwachting te helpen als zij een vraag of probleem hebben. Zo probeer je het onderwerp van gesprek op bijvoorbeeld een verjaardag te worden, wat je enkel als prijsvechter minder snel lukt.”

Wat is de drijfkracht achter 123inkt.nl?

“Van origine zijn we een eigenwijs bedrijf. Onze oprichter, Gerben Kreuning, stond voor de oprichting als standhouder op beurzen. Toen keek hij om zich heen en dacht: dit kan anders, dit kan beter. Zo is in 2000 de website ontstaan, omdat hij als gedreven ondernemer alles wilde samenvoegen op één plek. Die ondernemendheid drijft ons al jaren: wij willen het beter doen dan anderen. Op het transport naar de klant na, doen wij daarom alles zelf. Dit betekent dat we ook voornamelijk met zelfontworpen IT-systemen werken, zodat we deze precies naar onze hand kunnen zetten. De eerdergenoemde expertise en specialismen zie je dus niet alleen terug richting de klant, maar ook in onze interne focus op onze mensen en systemen.”

Jullie interne IT-afdeling is dus van groot belang?

“Jazeker, evenals al onze andere afdelingen. Maar dit geldt ook zeker voor de IT’ers die bij ons werken. Het feit dat we veel van onze systemen in eigen beheer hebben, zorgt er enerzijds voor dat het soms wat lang duurt voordat een nieuwe functie is ontwikkeld. Anderzijds zijn we heel flexibel en kunnen we indien nodig heel snel schakelen. Deze flexibiliteit helpt ons adequaat te reageren als Google of andere zoekmachines bijvoorbeeld hun algoritmes aanpassen.”

“We hebben hier een intern SEA-team dat op een slimme manier zoektermen analyseert en hier campagnes op inricht. Daarnaast optimaliseert onze SEO-afdeling de website in termen van functionaliteit, snelheid en content”

Op welke manieren optimaliseren jullie momenteel jullie (online) zichtbaarheid?

“We maken gebruik van een offline en online mix, waaronder tv en radio. Bovendien moeten we de prijsvergelijk-platforms niet vergeten. Maar met name de zoekmachines als Google en Bing zijn belangrijk, waar we zowel SEA als SEO voor inzetten. We hebben hier een intern SEA-team voor dat op een slimme manier zoektermen analyseert en hier campagnes op inricht. Daarnaast optimaliseert onze SEO-afdeling de website in termen van functionaliteit, snelheid en content. Dat gezegd hebbende, qua contentcreatie in de vorm van blogs, video of bijvoorbeeld verdiepende informatie, deden we bij 123inkt tot voor kort niet bijster veel. Bij onze andere webshops (123accu, 123led, 123-3D, 123schoon, red.) bewegen we wel meer die kant op. Daar delen we meer informatieve teksten en interessante content met onze doelgroep.”

Welke toepassing is het meest succesvol voor 123inkt.nl?

“Zoals gezegd zijn de zoekmachines vooral belangrijk, en in deze sterk concurrerende markt is SEA daarbij van groot belang. Daarom ben ik ook zo blij met dat team, dat enorm veel kennis bezit. Dat is ook een expertise die we vanuit huis hebben opgebouwd. Onder SEA schaal ik in dit geval Non-Branded Search, Shopping en Branded verkeer. Aan het Branded verkeer dragen tv en radio erg bij, omdat dit de naamsbekendheid onder de doelgroep vergroot. Aan de hand van bijvoorbeeld een reclamespot gaan zij vervolgens Googelen op onze merknaam. Maar van deze drie categorieën zijn vooral Shoppingen en Non-Branded Search het belangrijkst.”

“Wat betreft offline communicatie zijn wij, naast tv en radio, ook actief als sponsor op de Nederlandse voetbalvelden. Hierbij vinden wij het belangrijk om niet enkel het eerste elftal of teams in hoge competities te sponsoren, maar in één keer alle jeugdteams. Zo lopen er ondertussen bij 32 voetbalclubs in Nederland volledige jeugdafdelingen rond met 123inkt.nl tenues, trainingspakken en tassen. Dit draagt natuurlijk bij aan de zichtbaarheid, maar de lach die je op het gezicht van die spelertjes tovert, is veel meer waard.”

“Om je werk echt goed te kunnen doen, moet je zorgen dat die data op de juiste manier beschikbaar komt”

Waar liggen de grootste uitdagingen binnen online marketing voor jullie?

“Bij data. Momenteel zijn we bezig met de zaken op orde te krijgen rondom dit thema. Om je werk echt goed te kunnen doen, moet je zorgen dat die data op de juiste manier beschikbaar komt. De uitdaging hierbij is om bij te blijven met alle ontwikkelingen om je heen en alles zo goed mogelijk te blijven doen.”

“Ik voorzie echter geen problemen, de uitdaging is vooral om goed bezig te blijven. Al onze teams presteren goed. Dit geldt zowel voor SEA en SEO, als voor onze marketing- en IT-afdeling. De kennis up-to-date houden en bijblijven met technologische ontwikkeling is voor nu het belangrijkst.”

Ten slotte: wat zullen de komende vijf jaar de belangrijkste ontwikkelingen binnen online marketing zijn?

“Ten eerste de opkomst van marketplaces. Dit is een hele belangrijke. Ik ben benieuwd hoe de rol van Amazon en Bol.com zich zal ontwikkelen de komende tijd. Zelf staan wij vooralsnog bewust niet op een marketplace. Ten tweede zullen automatisering en AI veel veranderen; computers nemen een groot deel van ons werk over. Nu zijn we zelf nog niet heel erg bezig met Artificial Intelligence en dergelijke, maar we houden de ontwikkelingen wel nauw in de gaten. Tot slot ben ik benieuwd welke blijvende impact corona heeft op het online shoppen. Dit is sinds de virusuitbraak explosief gestegen. Wat gebeurt er na de crisis? Wordt het weer als voorheen of is deze verschuiving permanent? Als je het mij vraagt, verwacht ik een tussenweg.”

Ook benieuwd naar het eerste deel van deze reeks? Lees dan hier het verhaal over De Online Drogist.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Luc Ligtenbelt

Als pr-consultant met een klantgerichte mindset haalt Luc de meeste voldoening uit het behalen van mooie resultaten voor verschillende opdrachtgevers. Met een diploma Commerciële Economie en werkervaring bij ABN AMRO, Rabobank en als contentmarketeer bij Boltrics op zak, brengt Luc een breed scala aan inhoudelijke kennis met zich mee.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.