Skip to content

Harm van Ballegooy (Zorgoppas): “Juist ouders met zorgbehoevende kinderen hebben behoefte aan tijd voor zichzelf”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Als ouder heb je weinig tijd voor jezelf of voor elkaar. Maar af en toe heb je die vrije tijd wel even nodig. Dat geldt voor alle ouders, maar zéker voor ouders van zorgbehoevende kinderen. Juist voor die laatste groep is het moeilijk om een geschikte oppas te vinden. Harm van Ballegooy richtte daarom Zorgoppas op. Van Ballegooy vertelt hoe hij van het verkopen van maatpakken kwam tot het helpen van ouders met zorgbehoevende kinderen.

Al tijdens zijn studietijd weet van Ballegooy één ding zeker: werken voor een baas is voor hem geen optie. Omdat hij van maatpakken houdt, maar ze niet kan betalen gaat hij maatpakken verkopen. Hij komt in een wereld terecht wereld waarin geld geen rol speelt. “Eerst is dat leuk maar al snel stond de oppervlakkigheid van ‘het wereldje’ mij tegen”, zegt Van Ballegooy. “Toen een bevriende muzikant vertelde dat hij een videogame ging maken en mij op het oog had voor de zakelijke kant van dit project, zei ik dan ook direct ja. Het werd een project, dat aan alle kanten uit de klauwen liep. Maar ik heb veel geleerd, bijvoorbeeld dat je financieel de teugels niet te veel moet laten vieren.”

Spontaan idee met grote impact

Na dit avontuur zoekt Van Ballegooy een nieuwe uitdaging. En zoals dat vaak gaat, komt het idee van Zorgoppas spontaan tot hem tijdens een informeel gesprek met een vriend. “Hij en zijn vrouw waren al vijf jaar lang aan huis gekluisterd, omdat ze geen oppas voor hun autistische zoon konden vinden”, zegt Van Ballegooy. “Dat Google je toch even, dacht ik nog. Oppasdiensten genoeg. Maar er was er niet één die zich richtte op zorgbehoevende kinderen.”

Cijfers van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI) wijzen uit dat ongeveer 120.000 gezinnen een zorgbehoevend kind hebben. Van Ballegooy: “Dat is relatief een kleine groep, zeker als je ervan uitgaat dat het merendeel al wel iets geregeld heeft met familie, vrienden of opvang. Ik schat in dat ongeveer 10 procent van deze groep, dus 12.000 gezinnen, niet beschikt over het juiste sociale netwerk. En juist deze ouders verdienen af en toe een break. Hoewel het gaat om een relatief kleine groep, is de impact van onze service voor deze mensen groot.”

Verdienmodel van Zorgoppas

Van Ballegooy werkt het idee voor Zorgoppas verder uit en wint in 2016 de Ignite award. Het prijzengeld van 100.000 euro is het startkapitaal voor de opzet van het platform. “Onze timing was goed, want in 2015 besloot het Rijk om alle welzijnstaken en jeugdzorg te decentraliseren en over te dragen aan de gemeenten. We zijn begonnen in ’s-Hertogenbosch en vervolgens in Tilburg. In die periode ontstond ons huidige verdienmodel. Gemeenten waar we actief zijn betalen ons voor elke match. Ook ouders dragen bij. Elke maand betalen ze acht euro abonnementskosten en een oppas kost 7,50 euro per uur. Met de Belastingdienst hebben we geregeld dat de oppaskosten vrij van btw zijn.”

Inmiddels is Zorgoppas actief in acht Nederlandse gemeenten, waaronder Amsterdam. “We focussen ons op grote gemeenten”, zegt Van Ballegooy. “Daar kunnen we immers meer impact generen. Onze grootste uitdaging is om bij gemeenten aan tafel te komen bij de verantwoordelijke ambtenaar. Dat kost bij een kleine gemeente net zo veel tijd als bij een grote gemeente.”

Harm van Ballegooy (Foto: indebuurt Den Bosch)

Vinden van een geschikte oppas

Zorgoppas heeft vier doelgroepen: mensen die willen oppassen, ouders, gemeenten en werkgevers. Van Ballegooy heeft een marketingspecialist aangetrokken om deze doelgroepen te benaderen. “Voor het werven van oppassen maken we gebruik van Facebook en Google. Dat levert vooralsnog genoeg conversie op. Er is een gezonde stroom van kandidaten die interesse heeft in het oppaswerk. Dat moet ook, want we willen wel dat ouders iets te kiezen hebben. We hebben de oppas ook iets te bieden: voor studenten pedagogiek bijvoorbeeld is het een kans om waardevolle ervaring op te doen.”

De selectie van geschikte kandidaten gebeurt zorgvuldig. “We hebben een online funnel met vragen opgezet waarin we de eerste selectie doen. Met de kandidaten die overblijven doen we een telefonische intake waarin we specifieke vaardigheden in kaart brengen om een zo goed mogelijke match te kunnen maken. Maar veruit de belangrijkste ballotage is het contact met de ouders. Anders dan veel andere oppascentrales is dat bij ons leidend. Op papier kan het nog zo’n goede match zijn, het gaat uiteindelijk om het goede gevoel.”

Doelgroep gemeenten

Ook ouders worden via campagnes op Facebook en Google benaderd. Maar volgens Van Ballegooy weten de meeste ouders Zorgoppas wel te vinden. “Als je Googelt ‘oppas + autisme’ kom je direct bij ons uit. Daardoor krijgen we veel aanvragen van ouders uit gemeenten waar we (nog) niet actief zijn. We informeren hen over onze werkwijze en verwijzen ze door naar hun gemeente. Door ouders in te zetten als een soort accountmanagers hopen we de interesse van de verantwoordelijke ambtenaren te wekken in onze dienstverlening.”

Het bereiken van de juiste mensen binnen de gemeenten de grootste uitdaging voor Zorgoppas. Van Ballegooy: “We proberen op de radar te komen van de mensen aan de loketten bij de gemeenten of bij de consultatiebureaus. Verder staan er we goed op bij andere zorginstellingen. Zo besteedt zorgverlener Philadelphia bijvoorbeeld regelmatig aandacht aan ons. Verder onderhouden we contact met medische kinderdagverblijven. Als het bij hen niet past op een bepaald moment, attenderen ze ouders op Zorgoppas. Zo moet het rond gaan zingen.”

Zorgoppas vs grote ambities

Ook werkgevers vormen een interessante doelgroep. “Mede door corona zijn werkgevers meer overtuigd van het belang van zachte arbeidsvoorwaarden. Zorgoppas past prima in dat plaatje. Ook omdat iedereen het de collega met een zorgbehoevend kind gunt, om af en toe te ontspannen. Zo heeft Achmea onze dienstverlening in de arbeidsvoorwaarden opgenomen. We gaan meer bedrijven overtuigen om hun voorbeeld te volgen.”

Sinds de start in 2016 is Zorgoppas fors gegroeid. In totaal maken 220 gezinnen gebruik van Zorgoppas. “Corona heeft onze groei geremd, maar we hopen de komende vijf jaar  ongeveer 10.000 gezinnen in Nederland te helpen. Ik denk dat we dan een maatschappelijk probleem met grote impact voor deze gezinnen grotendeels getackeld hebben. Voorzichtig kijken we nu al over de grenzen naar landen die qua decentrale zorg vergelijkbaar zijn met Nederland. Want ik denk dat dit probleem in alle Europese landen speelt.”

Wil je op de hoogte blijven van soortgelijke verhalen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Pepijn Dros

Na het afronden van zijn opleiding communicatie begon Pepijn met schrijven en daar is hij sindsdien niet meer mee opgehouden. Tijdens zijn lange carrière als copywriter zijn er weinig onderwerpen waarover Pepijn nog niet heeft geschreven. Maar moeilijke dingen helder opschrijven, daar is hij gek op.

  • Pepijn Dros

LEES OOK DEZE OPINIES

Energietransitie

Axel Posthumus (Windunie): “Ik geloof in de coöperatieve vorm”

Axel Posthumus (58) onderging een persoonlijke transitie en doorliep vervolgens met zijn voltallige personeel bij Windunie eenzelfde traject. Nu zijn beide in een nieuwe balans en werpt oud-commando Posthumus zich

Non-profitorganisatie vs. marketingstrategie: hoe zit dat? Deel 1: Plastic Soup Foundation

De plaatjes met schildpadden die verstrengeld zitten in stukken plastic: we kennen ze inmiddels allemaal wel. Maar deze beelden geven nog niet eens een fractie weer van de plastic problematiek

Danny Galiart (Vegan Masters): van professioneel ijshockeyer tot veganizer

Een lekkere maaltijd die volledig vrij is van dierlijke producten: voor velen lijkt het een schier onmogelijke klus maar niet voor Danny Galiart. Eind 2019 richtte hij Vegan Masters op.