Skip to content

Florentine Gillis (Circle Closet): ‘Steeds stel ik mezelf de vraag: waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Vrouwen trekken voor speciale gelegenheden, zoals een huwelijksfeest, doorgaans graag iets bijzonders aan. En het liefst nooit twee keer hetzelfde. Veel dure merkkleding blijft hierdoor, na eenmaal gedragen te zijn, ongebruikt in de kast hangen. Zonde, vindt Florentine Gillis (32 jaar). Met het online platform Circle Closet brengt zij huurders en verhuurders van gelegenheidskleding samen.

De onzinnigheid, maar ook het gebrek aan duurzaamheid van het consumptiemodel rondom gelegenheidskleding stoorde Gillis al langer. Daarbij viel het haar op dat juist designerkleding niet duurzaam geproduceerd werd. “In mijn zoektocht naar het creëren van een duurzame garderobe had ik een kast vol mooie duurzame ‘basics’. Maar met name voor gelegenheden liep ik ertegenaan dat ik iets nieuws en uitgesproken wilde dragen. Dit was lastig te vinden en bovendien wilde ik niet elke keer iets nieuws kopen.”

Stap naar ondernemen

Ondertussen zag Gillis dat vooral in de Verenigde Staten circulaire businessmodellen rondom repair, resale & rental opkwamen. “Daardoor vroeg ik me af: zou dit ook in Nederland kunnen?” Ervaring in de deeleconomie had ze al. In haar studententijd werkte ze bij het autodeelplatform Snappcar. “Toen ik na mijn studie aan een traineeship begon bij RTL, vroeg mede-oprichter van Snappcar Pascal Ontijd me me nog: ‘Waarom ga je niet ondernemen?’ Maar ik vond dat ik ervaring op moest doen in een corporate omgeving. Met een bachelor in rechten en master in bedrijfskunde was er ook impliciet de verwachting bij mezelf en mijn omgeving dat ik wel in een groot bedrijf zou doorgroeien naar een managementfunctie.”

Omdat ze niet uit een ondernemersfamilie komt, was ondernemen nooit een vanzelfsprekende keuze. “Inmiddels heb ik wel gemerkt dat het ook een self-fulfilling prophecy is: als je zelf twijfelt, zien mensen om je heen ook beren op de weg. Tegelijkertijd gaat je omgeving er vanzelf achterstaan als je overtuigd bent van een idee.” Ze was overtuigd en in 2021 begon ze Circle Closet als lean start-up. Door verschillende proposities eerst klein uit te testen en feedback te verzamelen van pilotklanten, kon er na een half jaar opgeschaald worden.

Florentine Gillis (foto door Lidian van Megen)

Nog nooit zoveel huwelijken

Inmiddels telt het bedrijf vijf medewerkers en een kantoor en showroom in Amsterdam. Met name na het eindigen van de coronamaatregelen in februari van dit jaar ziet Gillis de markt sterk aantrekken. “Er zijn nog nooit zoveel huwelijksfeesten geweest als nu. Dat zien we wel terug in de vraag naar jurken. Ook aan de aanbodkant zijn er veel mensen die kleding via ons willen verhuren en zijn we benaderd door verschillende merken die het platform willen gebruiken.”

Inmiddels telt het platform honderden actieve gebruikers, waaronder influencers op Instagram en BN’ers zoals politiek verslaggever Charlotte Nijs en wetenschapsjournaliste Anna Gimbrère. Circle Closet biedt kleding aan in de Franse ‘Effortless Chic’-stijl, die volgens Gillis perfect bij de Nederlandse cultuur past. “Ik wil ons fashion-landschap niet saai noemen, maar we zijn wel altijd aan het fietsen en het regent vaak. Vrouwen trekken graag iets aan dat makkelijk en praktisch is. Daarbij is er nog altijd de cultuur van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Misschien juist daarom doet Effortless Chic het hier wel zo goed: het lijkt alsof je niet echt je best hebt gedaan, maar stiekem ook weer wel.”

Crowdfunding

De onderneemster kijkt nu naar de volgende stap. “Ik ben een single founder en nog op zoek naar een goede partner. Maar zoiets doe je niet van de ene op de andere dag. Wel heb ik in een vroeg stadium een aantal goede freelancers en adviseurs aan me verbonden, die het bedrijf verder kunnen helpen, vooral op het gebied van groei en de juiste partnerschappen. We willen groeien en daarvoor moeten een aantal dingen echt kloppen. Zoals je propositie en service, maar ook het team.”

Om op te schalen besloot Gillis een crowdfunding-actie op te zetten. “We hebben daarvoor een aantal doelen. We willen onze collectie verdubbelen, meer maten toevoegen en meer aan marketing doen. Crowdfunding is ook een mooie tool om ambassadeurs te werven voor ons platform en onze missie, want het is een ander model dan mensen gewend zijn. En omdat de crowdfunding deels uit een lening bestaat en deels uit een tegoed voor het platform, creëren we daarmee gelijk nieuwe klanten.”

Focus en duurzaamheid

Met een startup is het voortdurend zoeken naar de juiste focus, merkt Gillis. “Je wil omzet maken en groeien, maar tegelijkertijd moet je ook aan je propositie en aanbod werken. Steeds stel ik mezelf de vraag: ‘waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’.” Juist in de opstartfase van een bedrijf is dit een grote uitdaging. “Ik kies elk kwartaal een doel dat ik wil bereiken, je kunt niet alles tegelijk aanpakken. En ik probeer elke dag ook zó in te delen dat wat ik dan doe, ook echt bijdraagt aan dat doel.”

Gillis heeft er bewust voor gekozen om in de marketing rondom het product niet voornamelijk op duurzaamheid te communiceren. “Uiteindelijk wil iemand toch gewoon een jurk huren omdat het een leuke jurk is. In de kern zijn we wel een duurzaam bedrijf. De keuzes die we maken – bijvoorbeeld vervoer per fietskoeriers en reiniging in een stomerij – zijn niet altijd goed voor onze marges, maar wel voor onze planeet.” Crisisbestendig is de gekozen aanpak juist wel. “We maken premium merken goedkoper en verduurzamen de mode-industrie. Dat is een future-proof model.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Koos Plegt

Koos Plegt is werkzaam als copywriter bij Mediatic. Hij heeft een journalistieke achtergrond en werkt voor verschillende on- en offline media en commerciële opdrachtgevers. Veel affiniteit met technologische (IT-)innovatie en bedrijfskundige onderwerpen.

LEES OOK DEZE OPINIES

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.
Beatrijs van Dinter

Een sterk merk bouwen is niet alleen een marketingfeestje

Een merk dat geen (eerlijk) verhaal vertelt, heeft weinig overlevingskans. Consumenten kiezen steeds vaker voor organisaties met een beweegreden, die ook nog eens bij hun persoonlijke overtuigingen passen. Maar hoe

Employer branding is meer dan vacatures plaatsen

Goed en voldoende personeel binnenhalen is een uitdaging, en ook het behouden van de juiste mensen is een kunst op zich. De juiste arbeidsmarktcommunicatie helpt ondernemingen om een gezond personeelsbeleid