Skip to content

Elke Coolen (DeeDee): “De circulaire plastic stazak is onze droom”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Doortjes Droom. Daar staat DeeDee eigenlijk voor. Doortje is de moeder van de huidige eigenaressen van het verpakkingsbedrijf uit Nederweert dat vol inzet op duurzaamheid, ondanks – of misschien wel dankzij – de plastic materialen waar het bedrijf mee werkt. Want: de alternatieven zijn vaak schadelijker.

Doortje Schilders startte DeeDee in 1993 vanuit andere beweegredenen dan financiële verrijking. Doortje wilde een ‘mooi’ bedrijf neerzetten, en tegelijkertijd was onafhankelijk zijn een belangrijke reden. Ze startte met het importeren van verpakkingen uit het Verre Oosten, bestemd voor de Nederlandse, Franse en Duitse markt. Het productassortiment werd al snel uitgebreid met andere verpakkingstoebehoren zoals sealers en kabelbinders. Later zijn daar de plastic ‘stazakken’ bij gekomen, met de ‘hot food to go’-zak als eerste stazak. Al snel volgenden de eerste soepzakken.

Toen beide dochters binnen het bedrijf werkten, gaf ze hen de keuze: ‘Jullie hebben twee jaar om te kiezen. Of jullie nemen het bedrijf over, of ik maak het klaar voor externe verkoop’. Het werd de overname. “We hebben de taken verdeeld: Inge is van de cijfers, ik ben van de letters. Inge doet de inkoop, ik de verkoop”, vertelt Elke Coolen, die het bedrijf inmiddels zeven jaar geleden met haar zus overnam. “Alle personeelsleden hebben één baas: of Inge of ik. En daar waar nodig ondersteunen we elkaar.”

Verduurzamen

Elke en Inge hebben niet stilgezeten de afgelopen jaren. “We hebben blik vervangen voor een flexibele verpakkingsvorm, de stazak! Minder gewicht en belasting”, vertelt Elke. Voor het verder verduurzamen van het eigen product is volgens Elke een belangrijke rol weggelegd voor afvalverwerkers. “De circulaire plastic stazak is onze droom.” Ze plaatst verhalen die momenteel de ronde gaan in perspectief. “De alternatieven voor plastic zijn vaak nog schadelijker. Blik of glas: weet je hoeveel CO2 daarvoor nodig is? En wist je dat meer dan de helft van het plastic in de zee uit visnetten bestaat?”

De missie van DeeDee was en is duidelijk: de meest duurzame stazakken produceren en leveren die passen bij het product van de klant. “We werken veel met chemicaliën en voeding. Het is allemaal maatwerk, anders is het niet duurzaam.” Dit maatwerk is mogelijk voor orders vanaf 25.000 stuks. Komt een klant daar niet aan? Dan verwijst DeeDee hen naar een partner die gespecialiseerd is in kleinere orders.

Elke en Inge Coolen van DeeDee
Elke Coolen (links) en Inge Louwers (rechts) van DeeDee

Pieter Zwart en Henk Jan Beltman

De persoonlijke klantbenadering, kennis van import en de sterke wil om innovatief te zijn, heeft vanaf de start geleid tot de flinke groeicijfers van DeeDee. Inmiddels heeft het bedrijf, waar zestien medewerkers werken, een omzet van meer dan vijf miljoen euro en levert het producten in heel Europa. “Pieter Zwart (CEO van Coolblue, red.) is een voorbeeld voor ons. Wij gaan ook altijd voor een smile bij onze relaties. Dit doen we door oprechte aandacht te geven aan onze klanten, producenten en partners.”

Een ander idool is Henk Jan Beltman, vertelt Elke. “De manier waarop hij het Tony’s-merk neerzet, is erg inspirerend. Wij zijn er ook mee bezig de wereld iets mooier te maken. Dat doen wij met circulaire verpakkingen en door de kennis hieromtrent te vergroten. Plastic is slecht, maar niet zo slecht als mensen denken.”

Marketing is doorgaans een goede voorspeller van groei. Maar hoe pakt DeeDee dat aan? Traditioneel gebeurde dit veel via beurzen, maar daar moesten ze het de afgelopen anderhalf jaar logischerwijs niet van hebben. “We hebben de activiteiten op het gebied van online marketing vergroot. Denk aan Google Ads, LinkedIn en blogs.” De bekendheid vergroten gebeurt via specialistische magazines, waar DeeDee samenwerkingen mee heeft. Inmiddels melden zich zoveel nieuwe leads aan via de inspanningen op het gebied van online marketing dat Elke er vraagtekens bij zet of de ‘oude’ manier van marketing bedrijven via beurzen en advertenties in hardcopy magazines, nog wel toegevoegde waarde heeft. “Deze concepten zijn vooral traditioneel en breed georiënteerd. Wij zien juist dat bij onze specialistische producten een heel persoonlijke aanpak van marketing beter aansluit. Dan is de aansluiting als niche expert ook veel beter te maken. Hoe complexer het product, hoe mooier wij het als specialist vinden. En online komt men bij ons uit.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Dennis Mensink

Met zijn journalistieke achtergrond kwam Dennis in het schrijf- en communicatevak terecht. Hij schreef veel over ondernemerschap en ambieerde dat zelf ook. Daarop richtte hij in 2008 een tekstbureau op dat de voorloper bleek van het huidige Mediatic. Hij houdt zich bezig met commercie en business development. Ook bedenkt hij graag samen met opdrachtgevers strategieën om hun bedrijf te laten groeien met behulp van contentmarketing. Dennis. De denker én de doener. Oftewel de alleskunner.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.