De slogan “anything audio” van YELLOWBLOOM, een creative audio agency te Amsterdam, dekt de lading goed. Want of het nu gaat om het geluid voor een applicatie, de uitlegvideo’s van de Rijksoverheid of de socialmediacampagne van Tesla, zij produceren het. Camiel Jansen en Erik Verwey vertellen waarom audio zo belangrijk is in een marketingcampagne.
Het zaadje voor YELLOWBLOOM werd zo’n veertien jaar geleden al geplant toen de drie oprichters, Mark van Bruggen, Camiel Jansen en Erik Verwey, nog op het conservatorium zaten. “In die tijd waren we echte allround muziek-nerds, van jazz tot pop en klassiek, we namen het allemaal in ons op. Zowel Camiel als Mark zijn bassisten en zelf ben ik pianist”, vertelt Verwey. Het feit dat de oprichters allemaal muzikant in hart en nieren zijn (ze spelen allen nog steeds zo’n zestig concerten per jaar), maakt het werk dat zij leveren uniek. “Productie, compositie of mixage, we zijn van alle markten thuis”, lacht Jansen. “We nemen de mindset van het uitvoerend muzikantschap ook echt mee in de vertaling van video naar audio. Je ziet namelijk nog te vaak dat het geluid in media net niet de juiste toon raakt of goed meebeweegt met de video. Dat is zo zonde.”
Artistieke en commerciële marketingcampagnes
De roots van YELLOWBLOOM liggen dus in de artistieke hoek. Zo hebben ze veel (bioscoop-)films van muziek voorzien en hebben ze onlangs de muziek geproduceerd voor een wereldwijde hitserie (2 miljoen plus views and counting) op YouTube, waarin Anne Frank als vlogger optreedt. Daarnaast zijn de oprichters van het audiobureau zich met YELLOWBLOOM ook breder gaan oriënteren richting de commerciële kant van het vak. Zo maken ze onder andere producties voor reclames, brandmovies, vlogs en socialmediacampagnes. “Mensen willen op alle zintuigen geprikkeld worden, dus zelfs bij zoiets kleins als een Instagram-video is geluid erg belangrijk. Zonder dat is het doodsaai”, aldus Verwey. Dat bleek ook toen zij het sounddesign voor een instructievideo van de Rijksoverheid verzorgden. “De video ging over het aanvragen van een vergunning. Niet heel spannend. Maar door het geluid wordt de video interactiever, komt de boodschap tot leven en nemen kijkers de informatie beter op.”
Ook in de meer commerciële campagnes blijft de kunstzinnige achtergrond van de oprichters voelbaar. Een mooi voorbeeld daarvan is een van de laatste projecten van de Amsterdamse audio agency: de tv-commerical voor Nijntje x het Sikkelcelfonds. In deze campagne vraagt Nijntje aandacht voor sikkelcelziekte. “Wij kregen de vraag om een geluidsproductie te maken die de reclame mooi complementeerde. We kregen daarbij drie volledig uiteenlopende reference tracks, dus we konden nog alle kanten op. Maar omdat de boodschap al zo zwaar is, wilden we dat met de muziek er niet nóg dikker bovenop leggen”, vertelt Jansen. Daar is Verwey het mee eens. “Je wilt nooit rood op rood kleuren, waarbij de boodschap visueel precies hetzelfde wordt ingevuld als de audio. Je wilt daar juist ruimte tussen creëren.”
Van kleuren naar geluid
Naast producers en muzikanten zijn ze bij YELLOWBLOOM ook vertalers. Verwey: “Je vertaalt de boodschap van de video naar muziek. Soms komen klanten met hele abstracte bewoordingen als ‘de video moet paars klinken’. Aan ons de taak om dit vervolgens concreet te maken met onze productie.” En daarbij is elk afzonderlijk element van cruciaal belang voor de gehele productie. “Elke sound kan een wereld van verschil maken.”
En dat is iets wat veel bureaus zich niet realiseren bij het opzetten van een marketingcampagne. “Het belang van audio binnen marketing wordt gemakkelijk onderschat. Als je een video plaatst zonder audio of met onbewerkte stock audio die niet helemaal bij het beeld past, sla je de plank volledig mis. Of het nu voor een kort filmpje op Instagram is, een pre-roll ad op YouTube of een volledige bedrijfsvideo: het geluid moet aansluiten op de boodschap die je verkondigt. Dan pas worden de video, de boodschap en de audio één geheel, wat uiteindelijk de impact van je campagne vergroot”, vertelt Jansen.
Zo heeft YELLOWBLOOM voor Danerolles, een bedrijf dat vers deeg in blik verkoopt, gewerkt aan een kleine socialmediacampagne, waarbij de plof van het opengaan van het blik de kern van de campagne was. “We hebben wel tien blikken laten ploffen in de studio voor we het geluid perfect hadden”, vertelt Verwey. Maar als het ook eenmaal perfect is, merken klanten direct het verschil. Jansen: “En dan blijven ze terugkomen. Als je het verschil eenmaal hoort, weet je namelijk pas hoeveel het bijdraagt aan je campagne. The proof is in the pudding.” Of het deeg dus in dit geval.
Kant-en-klare tracks
Dit jaar hoopt YELLOWBLOOM nog een stap verder te gaan met het verzorgen van het perfecte geluid bij video’s door een eigen bibliotheek met tracks uit te geven. “Deze library is van makers, voor makers. Op deze manier hopen we het makkelijker te maken voor bureaus om producers en tracks te vinden die het best passen bij hun campagne”, vertelt Jansen. Dit platform kan een uitkomst bieden voor bureaus die geen budget hebben voor custom-made tracks. “Voor de tracks in de bibliotheek kun je snel de rechten verkrijgen. Zo kun je vlot en budgetvriendelijk aan een goede track komen die bij je campagne past.”
Wil je altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwe verhalen en artikelen die wij op Contentic plaatsen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!