Skip to content

Duurzame employer branding door solidair werkgeverschap

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Via employer branding kun je werken aan de reputatie die jouw organisatie heeft als werkgever. Natuurlijk wil je dat jouw organisatie goed te boek staat en wil je een positief, duurzaam employer brand neerzetten. In deze onzekere coronatijd kun je dat als werkgever doen door je je van je beste kant te laten zien en solidair werkgeverschap te tonen. Dat is de ook de gedeelde mening van de tweehonderd deelnemers die zich aansloten bij het ‘Wie zet jij op één?’-platform dat werkgevers oproept om werknemers op de eerste plaats te zetten.

Verschillende nlgroeit-mentoren hebben zich net als nlgroeit zelf aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Hiermee behoren zij tot de ruim tweehonderd deelnemers die gezamenlijk oproepen tot solidair werkgeverschap via dit open platform, dat is opgezet door Viisi Hypotheken met ondersteuning van Great Place To Work. “We zijn verheugd met de deelname van nlgroeit en verwelkomen graag haar mentoren op het platform. Deze ambitieuze groeiondernemers laten zo zien dat zij medewerkers niet uit het oog verliezen in deze tijden en onderschrijven daarmee het belang van goed werkgeverschap”, zegt Tom van der Lubbe, initiatiefnemer en medeoprichter van Viisi Hypotheken.

Tom van der Lubbe, initiatiefnemer WieZetJijOpEen.nu en medeoprichter van Viisi Hypotheken

Twee typen ondernemers

De coronacrisis splitst ondernemend Nederland in twee groepen: degenen die meteen met massaontslag dreigden en de sociale werkgevers, die proberen samen de crisis te overleven. Zeker nu moet je achter je mensen staan, stellen Viisi en Great Place To Work. Zij zien dit als de morele plicht van werkgevers. “nlgroeit steunt dit initiatief van harte”, zegt Kees de Jong, medeoprichter van nlgroeit.

“nlgroeit is ooit opgericht om ondernemers te inspireren, hen te motiveren om groter te denken en om aan zichzelf te werken en om dit vervolgens te faciliteren, bijvoorbeeld via mentoren en inspirerende content. Het gaat daarbij altijd om de mensen, die de sleutel vormen van een gezond bedrijf.” Goed leiderschap is volgens De Jong “het kanaliseren van de energie van je medewerkers naar inspirerende bedrijfsdoelen. Een bedrijf is uiteindelijk de optelsom van de zeer gemotiveerde en gekwalificeerde mensen die er werken. Daarvoor moet je altijd kiezen. In deze tijd, maar eigenlijk in alle tijden.”

Mentoren Kemal Tas (Ledstores), Diederik Benders (Otherside at Work), Matthijs Kanis (Flinders), Menno van Dijk (ScaleUpNation) en Pieter van Osch (ScaleUp Impact) onderschrijven deze gedachte en hebben zich, net als onder meer Unilever, Salesforce, Mollie en Seepje, aangemeld bij het platform WieZetJijOpEen.nu.

Matthijs Kanis (Flinders)

“De horecabranche staat voor ‘samen uit, samen thuis’”, zegt Matthijs Kanis, mentor en eigenaar van onder meer Flinders Café in Groningen. De coronacrisis heeft rake klappen uitgedeeld aan de horecabranche, voor Matthijs is dat des te meer reden om zich aan te sluiten bij WieZetJijOpEen.nu: “Als we iets meer ons best doen en breder gaan denken, kunnen we al tienduizenden mensen behouden. Deze crisis moet niet worden aangegrepen als een gunstig moment om afscheid te nemen waarbij tegelijkertijd wordt geprofiteerd van de NOW regeling. Ik hoop dat dit initiatief ondernemers nog een keer laten nadenken over de gevolgen van medewerkers ontslaan. Ga het gesprek aan en bekijk samen hoe je diegene kunt behouden.”

Diederik Benders (Otherside at Work)

Ook Otherside at Work, het integrale platform voor bedrijfsgezondheid en sociale zekerheid, heeft zich aangesloten bij het initiatief. “Als ondernemer heb je het voorrecht en de vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Daar pluk je de vruchten van in goede tijden en voel je de consequenties in mindere tijden. Ik vind het belangrijk dat in beide situaties een ethisch kompas voor wordt gebruikt”, zegt Diederik Benders, CEO Otherside at Work. “Ethisch handelen, in de breedste zin van het woord, hoort voor mij bij het succes van het ondernemen.”

De organisatie voegt de daad bij het woord en heeft onder meer de betalingstermijn voor kleinere leveranciers verkort in plaats van verlengd. “Juist in deze tijd is het belangrijk dat de economie in de keten gesterkt wordt. We hebben daarom voor sommige leveranciers de betalingstermijn verkort en zeggen bijvoorbeeld dat zij alvast tachtig procent van de opdracht direct mogen factureren wanneer ze deze toegewezen krijgen.”

Kemal Tas (Ledstores)

Kemal Tas is oprichter en directeur van Ledstores. Het succes van Ledstores heeft hij naar eigen zeggen te danken aan zijn medewerkers. “We doen het echt samen en dat vind ik heel belangrijk. Ik kan me dan ook helemaal vinden in dit mooie initiatief. Mijn collega’s zijn geen willekeurige personen of nog erger: een nummer. We zijn één grote familie met elkaar.” Ook Ledstores merkt de gevolgen van corona in het teruglopen van het aantal bestellingen. Zo werden orderpickers, die het sinds de crisis rustiger hebben, ingezet op andere afdelingen zoals de klantenservice waar het nu juist drukker is. “Samen met mijn collega’s zijn we op zoek gegaan naar oplossingen. Ik wil laten zien dat ik er voor hen ben. Het doet me goed dat dit gewaardeerd wordt. Ik ben ervan overtuigd dat we samen door deze periode komen.”

Menno van Dijk (ScaleUpNation)

Ook voor Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation, is solidariteit in deze periode van groot belang. “We trekken als medewerkers samen op in deze periode. En gebruiken deze transitieperiode om ons product nog beter te maken. Hier zijn wel allemaal heel druk mee.” ScaleUpNation helpt innovatieve ondernemingen met impact en internationale groeiambitie. “Daarbij is het voor ons cruciaal dat de onderneming ‘triple bottom line’ is, wat wil zeggen dat haar product of dienst de wereld mooier maakt.”

Pieter van Osch (ScaleUp Impact)

ScaleUp Impact, opgericht door Anna Chojnacka en Pieter van Osch, begeleidt bedrijven en besteed veel aandacht aan de ‘menselijke maat’. “De menselijke factor is super relevant. Ik geloof dat organisaties die hier aandacht aan geven, de winnaars van morgen zijn”, aldus Pieter van Osch. “We zitten nu allemaal in dezelfde storm, maar iedereen zit in een ander bootje. We zien veel mooie voorbeelden van bedrijven die medewerkers op de eerste plaats zetten. Daarom hebben we ons ook met plezier aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu.”

Ondersteun je dit gedachtegoed ook? Meld je aan op WieZetJijOpEen.nu. Of wil jij weten wat je kunt doen om te bouwen aan een duurzaam employer brand? Lees dan onze whitepaper Wie.Wij.Zijn.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Redactie Contentic

  • Redactie Contentic

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.