Skip to content

Drie vragen aan… Sjoerd Hauptmeijer, medeoprichter van The Young Digitals

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

The Young Digitals biedt een gratis online marketing-training aan jongeren tussen de achttien en 27 jaar met een afstand tot de arbeidsmarkt. In tien weken leren zij alles over online marketing. Daarna doen zij in iets meer dan een jaar waardevolle praktijkervaring op en helpt The Young Digitals hen op weg naar een nieuwe werkgever. Hauptmeijer vertelt in drie vragen en antwoorden over zijn initiatief. “Het is fantastisch om te zien hoe de jongeren zich ontwikkelen tijdens het traject.”

The Young Digitals is pas twee jaar jong, maar is al actief in twee steden (Den Haag en Rotterdam) en telt 18 medewerkers. Begin dit jaar kregen zij Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, op bezoek. “Zij had een artikel in de Volkskrant gelezen en wilde op basis daarvan graag een keer langskomen. Ze wil feeling houden met het werkveld en was benieuwd hoe wij opereren als aanvulling op het regulier onderwijs. Ze was erg enthousiast en vol lof over ons initiatief”, vertelt Hauptmeijer trots. 

Sjoerd Hauptmeijer, medeoprichter The Young Digitals

1. Hoe is The Young Digitals tot stand gekomen?

“Twintig jaar gelden leerde ik mijn compagnon Mark Pieterse kennen op de marketingafdeling van KPN. Daarna heb ik nog voor enkele andere multinationals marketing bedreven, waaronder Zwitserleven. Ik zag dat er in veel organisaties een grote behoeften is aan goedopgeleide online marketeers. Tegelijkertijd zag ik vanuit mijn rol in de adviescommissie van de Haagse Hogeschool dat het curriculum van het reguliere onderwijs niet snel genoeg kan mee veranderen met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Daarbij is niet iedereen ervoor gemaakt om vier jaar in de schoolbanken te zitten, waardoor het uitvalpercentage hoog ligt.”

“In Nederland is er een groep van zo’n 300.000 jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze groep is online opgegroeid, heeft veel digitale vaardigheden en is niet alleen bedreven in social media, maar vindt het ook leuk. Psychische, sociale of financiële problemen weerhouden hen er echter van om alles uit zichzelf te halen wat erin zit. In The Young Digitals vallen al deze puzzelstukjes op hun plek: wij bieden deze jongeren een kans om hun theoretische kennis en online vaardigheden te ontwikkelen en praktijkervaring op te doen, om ze op deze manier klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.”

2. Hoe ziet de opleiding bij The Young Digitals eruit?

“In tien weken leren we onze trainees alle basisvaardigheden van online marketing. Google Analytics, WordPress, SEO; de hele mikmak. Onze opleiding is bewust niet geaccrediteerd, maar de jongeren halen wel allerlei Google-certificaten. In een klas van vijftien jongeren slaagt ongeveer tachtig procent voor dit theoriegedeelte. Sommigen gaan hierna een vervolgstudie in deze richting doen en ongeveer veertig procent vindt een baan als online marketeer, bij ons in loondienst of bij andere werkgevers. De young digitals bij ons op kantoor werken onder leiding van onze eigen ervaren professionals negen maanden lang voor onze opdrachtgevers. Zo doen zij praktijkervaring op. In de derde fase detacheren wij ze voor een half jaar bij onze klanten als junior marketeers.”

3. Hoe ervaren de jongeren deze cursus?

“We zijn heel trots op de ontwikkeling die onze trainees doormaken. Ze zetten echt enorme stappen en je ziet ze opleven. Wij hebben langlopende samenwerkingen met onder meer VodafoneZiggo, Nationale-Nederlanden, Unilever, de Universiteit van Amsterdam en de gemeente Den Haag. Zij krijgen zo de kans om voor mooie, grote namen content te maken, analytics, SEO en socialmediacampagnes uit te voeren en marketing te bedrijven. Uiteindelijk kunnen ze daardoor een mooie baan vinden. Daar doen we het voor. Ik ben nu druk bezig ons klantenportfolio uit te breiden. Via onze opleiding kunnen we jongeren klaarstomen, maar het zijn uiteindelijk de bedrijven die hen de kans moeten bieden zichzelf te bewijzen. Gelukkig staan steeds meer bedrijven daarvoor open.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.