Skip to content

Drie vragen aan … Bianca Zwart, oprichter I Rise Speechwriting

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Bianca Zwart, eigenaresse van Black & White Communications, is naar eigen zeggen al haar hele leven gefascineerd geweest door woorden en de impact die ze kunnen hebben. Toen zij haar communicatiebureau oprichtte, zag zij dat mannen zich door hun taalgebruik sterker weten te positioneren dan vrouwen. “Terwijl vrouwen net zoveel kwaliteiten hebben.” Daar moest volgens Zwart verandering in komen. Daarom begon ze I Rise Speechwriting, een bedrijf dat toespraken schrijft voor vrouwen.

1. Waarom richt I Rise Speechwriting zich specifiek op vrouwen?

“Via mijn communicatiebureau Black & White Communications kom ik met veel leiders in contact. Dat zijn nog steeds vaak mannen. Mij begon het verschil tussen de seksen op de werkvloer steeds meer op te vallen. Zo nemen mannen bijvoorbeeld vaker het voortouw in vergaderingen, strijken ze sneller de eer op voor hun werk en zijn ze meer overtuigd van hun vaardigheden. Vrouwen hebben net zoveel kwaliteiten, alleen zetten zij deze minder stellig neer en mengen zij zich minder in discussies. Dat heeft een reden. Als je als vrouw het voortouw neemt, word je namelijk al snel gezien als bazig. En als je de eer in ontvangst neemt die je toekomt, is de opinie al gauw dat je ‘heel wat over jezelf denkt’. Dat ervaren vrouwen van jongs af aan en dat werkt later door in het gedrag op de werkvloer. Er is dan helaas ook nog veel ongelijkheid op de werkvloer en daar kunnen vrouwen mede via hun taalgebruik verandering in brengen. Niet meer ‘ik denk dat het goed is als we dit doen’, maar ‘we gaan het zo doen’. Vrouwen moeten het podium gebruiken om zichzelf sterker neer te zetten.”

2. Moeten vrouwen zich op de werkvloer dan mannelijker gedragen?

“Nee dat is zeker niet mijn bedoeling. Vrouwen zullen niet snel als woordvoerder naar voren stappen, omdat zij vaak denken dat iemand anders het ‘vast beter kan’. Terwijl mannen het gewoon doen. Dat is niets ten nadele van mannen, ik vind juist dat vrouwen wel wat meer van die zelfverzekerdheid mogen tonen. Dat is nodig om een krachtige speech over te brengen, maar ook om effectiever te zijn in je dagelijkse werk. Het vraagt zelfvertrouwen om tijdens een meeting aan te geven dat jij niet de koffie zal halen, om te onderhandelen over je salaris en om een leidende rol te pakken tijdens een overleg. Het gaat dus niet alleen om het veranderen van taalgebruik in speeches, maar ook in het dagelijks taalgebruik. We doen elke dag namelijk dingen die ons tegenhouden in onze groei. Een deel van dat probleem zit hem in de woorden die we gebruiken. Let maar eens op je dagelijks taalgebruik. Je hoeft niet elke zin af te sluiten met ‘dat denk ik’ of ‘dat vind ik’. Het begint bij het besef dat je sterke dingen niet altijd hoeft af te zwakken. Wees je bewust van wat je zegt en welk effect dit heeft op de mensen om je heen.”

3. Dus met genoeg zelfvertrouwen komen vrouwen er ook wel?

“Het doel van I Rise is tweeledig. Ik wil vrouwen niet alleen via coaching en taalgebruik meer zelfvertrouwen geven, maar ik wil ook een community opbouwen voor gelijkgestemden. Daarom zet ik in mijn blogs krachtige vrouwen in de spotlight. I Rise is tot stand gekomen door de speech ‘Still, I rise’ van burgerrechtenactiviste Maya Angelou. Een zwarte vrouw die alle kansen tegen zich had, maar uiteindelijk de eerste vrouwelijke spreker werd op een presidentiële inauguratie. Zij heeft veel mensen geïnspireerd. Veel vrouwen willen namelijk wel doorgroeien, maar denken dat zij dit niet kunnen. Met mijn voorbeelden wil ik laten zien: jij kan het ook! Uiteindelijk gaat het namelijk niet om de precieze woorden die je spreekt, maar het gevoel dat je jouw publiek geeft. Of om het in de wijze woorden van Maya Angelou te zeggen: ‘I have learned that people will forget what you said, forget what you did, but people will never forget how you made them feel.’”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.