Skip to content

Double Stitch: eindelijk tijd, rust en budget voor marketing

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Double Stitch is met vier man personeel een klein bedrijf dat grote namen als DoubleTree by Hilton, Mövenpick Hotels & Resorts en het Muziekgebouw aan ’t IJ voorziet van bedrijfskleding. Klinkende namen die zij niet dankzij een megamarketingbudget hebben binnengehaald, maar juist via ouderwets netwerken. Ook voor dit vrij jonge bedrijf zijn het roerige tijden geweest. Maar als de rust straks weer neerdaalt, gaan zij zich meer richten op een belangrijk aspect waar de afgelopen jaren gewoonweg geen tijd voor was: marketing.

Sonny Trompert, oprichter en eigenaar van Double Stitch, was werkzaam als sales director bij Reckless Design toen het designbedrijf in 2016 failliet ging. Hij besloot toen om Double Stitch op te zetten en bouwde voort op het klantenbestand van zijn oude firma. Daarbij werd de strategie van Double Stitch in een nieuw jasje gestoken. Waar Reckless Design veel bedrijfskleding zelf ontwierp en produceerde, zou Double Stitch zich vooral op de inkoop storten. “Eigen productie duurt erg lang, het is onwijs veel werk en echt een vak apart om een collectie up-to-date te houden”, vertelt Trompert. Maar met de keuze om zich vooral op inkoop te richten, kwam hij voor een nieuwe uitdaging te staan, want: hoe onderscheid je je dan nog van de vele andere aanbieders met precies dezelfde bedrijfskleding?

Uniek in een uniforme wereld

“Double Stitch doet zo’n negentig procent inkoop”, stelt Trompert. “Producenten van voorraadprogramma’s hebben de afgelopen jaren namelijk echt een inhaalslag gemaakt. De collecties die wij inkopen zien er vandaag de dag echt goed uit; je wordt weer vrolijk van de ontwerpen.” Maar als iedereen dezelfde vrolijke blouses, jasjes en pantalons aanbiedt, wordt het moeilijk om je als bureau te onderscheiden. “Het feit dat wij nog steeds tien procent productie doen, maakt ons uniek. Als ik een van de vele mogelijke partijen ben, kiezen ze toch vaak voor ons, omdat wij aan afwijkende eisen kunnen voldoen. Zo vormt de eigen productie maar een minimaal deel van de omzet, maar is het van onschatbare waarde.”

Het belang van creativiteit kan men in de wereld van de corporate fashion ook niet onderschatten. “Bij het aanleveren van een standaard lijn heb je weinig ruimte om creatief te zijn. Toch probeer ik dit wel, waar mogelijk. Als een hotel een eenduidige lijn wil in de bedrijfskleding van de verschillende afdelingen, en het uniform van de receptioniste dus overeen moet komen met dat van het management, moet creativiteit in de kleine dingen zitten. Dan verzin ik een “tweed” giletje met reverkraag in plaats van een klassiek model, een gebreide stropdas in plaats van een ouderwetse variant of doe ik er een knitted vestje of spencer bij. Ik probeer altijd meer mode dan bedrijfskleding neer te zetten.”

“De eigen productie vormt maar een minimaal deel van de omzet, maar is het van onschatbare waarde”

Trendgevoelig

Vier jaar is de gemiddelde levensduur van een kledingpakket. “Na vier jaar is de klant vaak toe aan wat nieuws. Mensen willen altijd dragen waar ze zich goed in voelen. Zo kiezen dames bijvoorbeeld steeds vaker voor een pantalon. Ook zagen we de laatste jaren de trend om jeans te dragen, maar inmiddels zien we weer de beweging naar chino’s of pantalons. En ik verwacht dat volgend jaar het pak weer een herintrede zal doen. We hebben net een kostuum van joggingstof ontwikkeld: ultiem comfortabel én stylish. Dit is wel alleen geschikt voor enkele specifieke klanten, aangezien de stof kwetsbaarder is en dus niet voor elk bedrijf geschikt is.”

Cold calling

Met de extra service die ze verlenen en het aanvullende snufje creativiteit weet Double Stitch onder meer Postillion, KNVB Campus en Shell Aircraft naar tevredenheid te kleden. Maar hoe hebben ze deze merken in eerste instantie binnengehaald? “In deze business is je eigen netwerk enorm belangrijk. Je kunt natuurlijk ook op beurzen gaan staan, maar daar haal je de grote jongens niet mee binnen.” De meeste leads ontstaan uiteindelijk toch door ouderwets ‘koud’ te bellen. “Als ik bij een mooi bedrijf wil binnenkomen, moet ik bellen met het hoofdkantoor tot ik er om de tafel mag zitten. Zodra zij een aanbesteding doen, moet je ervoor zorgen dat je bij de selectie zit. Zij gaan vaak zelf niet op zoek naar bedrijven die iets voor hen kunnen betekenen.”

“Binnen deze branche is marketing misschien minder nodig om nieuwe klanten binnen te halen, maar je kunt het wel inzetten om een goede representatie van je bedrijfsidentiteit te geven”

Marketingstrategie afstoffen

Ook al is het door de coronacrisis voor Double Stitch geen makkelijke tijd geweest, zijn ze alsnog van plan zich dit jaar eindelijk meer op de eigen marketing te gaan richten. “Binnen deze branche is marketing misschien minder nodig om nieuwe klanten binnen te halen, maar je kunt het wel inzetten om een goede representatie van je bedrijfsidentiteit te geven. En om te laten zien dat we in beweging zijn.”

Dat de marketingstrategie de afgelopen jaren op de plank lag te verstoffen, heeft met verschillende zaken te maken. “Er moest eerst rust in de tent komen voor we aan marketing konden denken. Daarbij is het ook een stukje gemakzucht: je wilt het namelijk wel professioneel neerzetten, maar hebt tegelijkertijd geen idee waar te beginnen. Omdat we een klein bedrijf zijn, konden we het echter ook niet écht uit handen geven.” Daar komt nu dus verandering in. “We gaan eerst eens beginnen met het delen van onze successen. Zo hebben we laatst het Scheepvaartmuseum opnieuw mogen aankleden. Hoe vet is dat! We hebben dat indertijd met niemand gedeeld en dat is zonde. Je mag best trots zijn op je bedrijf!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.