Skip to content

Diks Verzekeringen zet vol in op linkbuilding

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Diks.nl is een online vergelijkingsplatform voor verzekeringen. Op 22-jarige leeftijd begon Marc Diks in het bedrijf te werken dat zijn vader vanuit huis was gestart. Inmiddels is hij zelf mede-eigenaar, bestaat het bedrijf vijftig jaar en zijn ze gegroeid tot hetzelfde ronde aantal medewerkers. Marc vertelt hoe linkbuilding, (content)marketing en creativiteit nodig zijn om met een beperkt budget te kunnen concurreren met de gevestigde namen in de verzekeringsbranche.

Even vooropgesteld: Diks Verzekeringen is zelf géén verzekeraar, maar een vergelijker van verzekeringen. Met onder meer slimme online tools verschaffen zij klanten inzicht in bijvoorbeeld hun auto-, woon- of reisverzekering. “Wij zitten in een branche met veel concurrenten die gelijknamige diensten leveren. Op dit moment moeten wij het dan ook niet van onze naamsbekendheid hebben, maar van onze positie binnen Google en van kwalitatieve links die naar ons platform doorverwijzen”, vertelt Marc.

Specialisme claimen

Er zitten veel concurrenten gevestigd in het straatje van Diks Verzekeringen. Maar op één gebied zijn ze sowieso online marktleider: oldtimer-en brommerverzekeringen. Daar rolden ze toevallig in dankzij de oude Kever van Marc, die hij als 22-jarige altijd voor de deur van het bedrijf parkeerde. “In die tijd moesten oldtimers eerst getaxeerd worden voor je ze allrisk kon verzekeren, dus zetten wij in de weekendeditie van de Telegraaf een advertentie voor een oldtimerverzekering van negentig gulden, inclusief taxatie. Aanvankelijk vond mijn vader negentig gulden te duur, maar we deden het toch maar”, vertelt Marc. En daar was zijn vader maar wat blij mee toen de telefoon de daaropvolgende week roodgloeiend stond. “Iedereen had kunnen adverteren met dit product, maar wij hadden het in de krant gezet. Daardoor groeiden we uit van een lokale speler naar een landelijk opererend assurantiekantoor met een specialisme in oldtimerverzekeringen. Simpelweg door het te claimen.”

Domein vastleggen 

Een tweede beslissing die achteraf goed uitpakte voor Diks Verzekeringen, was het vastleggen van een website. “Mijn vader had altijd al affiniteit met computers. In de jaren zeventig had hij als een van de eerste een computer, een bakbeest van 35.000 gulden. Hij heeft zichzelf geleerd om te programmeren en claimde al in 1997 de website Diks.nl, nog maanden voordat Google een domein zou claimen. Dat pakte later voordelig uit voor ons, want in de eerste jaren was de ouderdom van een website een belangrijke rankingsfactor binnen het algoritme van Google. Daardoor wisten we heel lang onze goede positie te behouden in de ranking. En doordat we altijd met de technologie zijn meegegaan, hebben we dat nu nog.”

“Ik besef mij dat SEO en linkbuilding op de korte termijn geen tastbare resultaten zullen opleveren, maar de kosten gaan voor de baat uit”

Slimme linkbuilding, SEO en contentmarketing

Om je SEO op orde te hebben, is tegenwoordig echter iets meer nodig dan alleen een gevestigde website. Daarom gaat een groot gedeelte van het marketingbudget van Diks uit naar SEO en linkbuilding. “Ons primaire doel is het verkrijgen van kwalitatief sterke links. Een vermelding op een lokale website is mooi meegenomen, maar levert ons weinig op. Een van onze werknemers houdt zich volledig bezig met SEO, de juiste keywords vinden, de content hierop afstemmen en de website goed vindbaar maken.”

Om als groeiende speler op te kunnen boksen tegen de gevestigde namen moet je volgens Marc slim, creatief en efficiënt te werk gaan. “Toen Google Adwords nog relatief eenvoudig werkte, hebben wij ingezet op long tail zoekwoorden en keyword-combinaties die niet direct met ons product samenhingen. Zo werd er bijvoorbeeld veel gezocht op ‘kentekenbewijs deel drie kwijt’, omdat dat deel toen nog nodig was om je auto te kunnen verkopen. Met die zoekwoorden heb ik toen een blog geschreven. Wij bedrijven nog steeds contentmarketing op deze manier, maar nu doet bijna elk bedrijf dat. Het is een manier om met een klein budget toch tractie – en soms sales – te creëren.”

Marc zet hiermee in op een strategie voor de lange termijn. “Ik besef mij dat SEO en linkbuilding op de korte termijn geen tastbare resultaten zullen opleveren, maar de kosten gaan voor de baat uit. Ik geloof echt in de potentie van SEO en linkbuilding, maar de driepoot ‘kennis, tijd en budget’ blijft nu nog een obstakel.”

PR met beperkt budget

Ook PR bedrijven kan met een beperkt budget lastig zijn, maar niet onmogelijk, bewees Marc. “Als kleine speler heb je meer moeite om nieuwswaardige content gepubliceerd te krijgen. De eerste uitdaging ligt in het analyseren van je eigen data en daar vervolgens ook nog iets van vinden. Maar de grootste uitdaging is om deze bevindingen gepubliceerd te krijgen. Wij hebben namelijk geen bataljon van persvoorlichters of pr-bureaus om ons daarbij te helpen. Dat is gewoon een budgetverhaal: alles is te koop, maar als kleinere speler kun je het je niet veroorloven.”

In house data is voor Diks een manier om met beperkte middelen toch de nodige publicaties te vergaren. “Uit onze data kwam naar voren dat Daihatsu-chauffeurs in de gemeente Den Haag de meeste schade veroorzaakten: een bericht dat door verschillende kranten werd opgepakt. Niet veel later hing ook de gemeente zelf aan de lijn die geïnteresseerd was in ons onderzoek en aanvullende data wilde hebben. Je moet dus ook wel feitelijk juist nieuws verkondigen, waar je als organisatie echt achter staat.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.