Skip to content

Digitaal ondernemen tijdens de coronacrisis

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Door de coronacrisis is het aantal online aankopen de afgelopen maanden explosief gestegen. Grote bedrijven als Coolblue, Bol.com en Amazon varen er wel bij, maar geldt dit ook voor de kleine(re) online ondernemer? Ondernemers Johannes Keuning (27vakantiedagen) en Ivar van der Wal (Aanbiedingenfolders) vertellen hoe zij met veel passie, inzet en een beetje geluk de eerste fase van de coronacrisis zijn doorgekomen.

Johannes Keuning over digitaal ondernemen tijdens de coronacrisis.

Reisondernemer Johannes Keuning zal 18 maart 2020 nooit meer vergeten. “Dat was de dag waarop Nederland officieel haar grenzen sloot voor alle niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland”, legt de oprichter en eigenaar van onder andere reisplatforms 27vakantiedagen.nl en 27vakantiedeals uit. “In de daaropvolgende weken stortte het kaartenhuis volledig in. In maart en april draaiden we nog maar één à twee procent van de omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We zijn voor onze inkomsten bijna volledig afhankelijk van affiliate links naar boekingssites. Wanneer er niemand meer een vakantie boekt, is er ook voor reisaffiliate-platforms gewoon géén omzet meer. We bevonden ons in het oog van een perfecte storm; van de ene op de andere dag kwam er niks meer binnen.”

Veerkracht tijdens coronacrisis

Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen. Gelukkig zag 27vakantiedagen de bui in februari al hangen. Keuning: “We zijn toen meteen gaan nadenken over andere inkomstenbronnen. Onze sterkste punten zijn onze Google rankings en het aantal Facebookvolgers. Die hebben we direct gebruikt om te peilen hoe de consument tegen de zomervakantie aankijkt. En of ze überhaupt nog overwogen om op vakantie te gaan. Een groot gedeelte bleek geïnteresseerd in een vakantie in eigen land. Vrij snel daarna hebben we dan ook volop nieuwe Nederland-content gepubliceerd. En we hebben een nieuwe Facebook-pagina geïntroduceerd: ‘Het mooiste van Nederland’ (inmiddels ruim 70.000 volgers). Tegelijkertijd zijn we zoveel mogelijk samenwerkingen aangegaan met campings en vakantieparken in Nederland. Onze omzet is nog lang niet terug op het niveau van vorig jaar, maar we kunnen er in ieder geval van leven.”

Beterschap op de korte termijn verwacht Keuning (nog) niet. “Voor een verre vliegvakantie ontvang je nou eenmaal een hogere commissie dan voor een plek op de Nederlandse camping. Daarnaast blijven veel mensen toch thuis deze zomer. Ondanks alles ben ik er ontzettend trots op hoe we het dit alles op korte termijn hebben weten te realiseren.”

Vroeg pieken in detailhandel

In de detailhandel ging het er – vergeleken bij de reisbranche – heel anders aan toe. Ivar van der Wal van Aanbiedingenfolders.nl spreekt zelfs over een omzetpiek: “Het online verkeer naar onze website is sinds de coronamaatregelen bijna verdubbeld. De absolute piek lag in mei. Onze omzet lag toen zelfs aanzienlijk hoger dan in december, wat normaal gesproken de drukste maand van het jaar is. Sinds mei nemen de online aankopen en het verkeer weer geleidelijk af.”

Ondanks de extra omzet, was het ook voor Aanbiedingenfolders een spannende tijd. “Wij hebben vanwege de drukte een extra tandje moeten bijzetten. Webwinkels zoals Coolblue, Gamma en Karwei hebben tijdens de eerste maanden van de coronacrisis hun marketing volledig stopgezet. Andere winkels zoals HEMA verlaagden hun commissies naar één procent. Ook was het bij veel supermarkten niet mogelijk om online bestellingen te plaatsen, omdat alle mogelijke bezorgmomenten waren volgeboekt. Dan kun je bezoekers wel aansturen om een bestelling te plaatsen, maar levert dit uiteindelijk nooit een conversie op.”

Waar bestellingen aan de ene kant stilvielen, werden andere artikelen een stuk populairder. “We hebben een enorme stijging gezien in het aantal bekeken aanbiedingen voor wegwerphandschoenen. Maar ook jacuzzi’s, zwembaden en potgrond waren erg populair.” Van der Wal wil mede-ondernemers adviseren om in tijden van crisis op zoek te gaan naar nieuwe kansen. ,,In een tijd van grote veranderingen liggen grote kansen. Om ze te pakken is slechts lef, ondernemerschap en een flinke dosis geluk vereist.”

Wil je meer verhalen lezen over digitaal ondernemen? Kijk dan eens naar onze reeks over ‘Het succes van toonaangevende webshops van eigen bodem’ waarin onder andere 123inkt.nl en De Online Drogist hun verhaal vertellen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Redactie Contentic

  • Redactie Contentic

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.