Skip to content

Danny Galiart (Vegan Masters): van professioneel ijshockeyer tot veganizer

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Een lekkere maaltijd die volledig vrij is van dierlijke producten: voor velen lijkt het een schier onmogelijke klus maar niet voor Danny Galiart. Eind 2019 richtte hij Vegan Masters op. Een concept waarbij hij, met behulp van de beste masterchefs, lekkere en makkelijke veganistische gerechten op je bord tovert. Wat jij nog moet doen? De gerechten opwarmen, opeten en er bovenal van genieten. Galiart vertelt ons hoe hij tot dit idee kwam en hoe hij het concept aan de man brengt.

In een vorig leven was Galiart professioneel ijshockeyer in Canada en Amerika. Toen hij op zijn zestiende terugverhuisde naar Nederland, stelden zijn ouders hem voor een keuze: of hij ging een opleiding volgen of hij ging het zakenleven in. De laatste optie was niet zo gek, want zijn ouders waren namelijk allebei rasechte ondernemers. Galiart koos dus voor het ondernemerschap en runde enige tijd een croissanterie van zijn ouders. Maar de wens om zelf ooit iets op te bouwen, ging daarmee niet van de baan.

Toen Galiart 21 jaar oud was, overleed zijn oma en kreeg hij een deel van de erfenis. “Mijn broer kocht een Harley-Davidson en ik kon eindelijk mijn businessplan voor Al Capone’s pizza’s verwezenlijken”, aldus Galiart. Die droom groeide uiteindelijk uit tot een pizzaketen met 42 winkels. Het concept van Al Capone’s verkocht Galiart uiteindelijk aan Domino’s Pizza.

Van wereldtourleider tot fulltime vegan

Zijn passie voor vegan eten begon toen Galiart met zijn gezin acht jaar geleden naar Tarifa, Spanje verhuisde. Zijn dochter was wereldkampioen freestyle kiteboarden geworden bij de junioren. “Ze wilde de beste van de wereld worden”, vertelt Galiart. “We wilden haar net zo faciliteren als dat mijn ouders mij vroeger hebben ondersteund met ijshockey.” Tijdens die periode stuitte Galiart op een leuk project: de wereldtour voor freestyle kiteboarden leiden. “Ik nam het over van Richard Branson, die ermee stopte na een geschil met de organisatie. Na twee jaar clashte ik met diezelfde organisatie heb ook ik de handdoek in de ring gegooid.”

Maar zonder die ervaring bestond Vegan Masters waarschijnlijk niet. Tijdens zijn werkzaamheden voor het freestyle kiteboarden kwam hij namelijk in contact met veganisme. “Verschillende topsporters waren vegan en raadden me aan om de documentaire Cowspiracy te kijken. Ik was zo verbaasd over de inhoud dat het voor mij een no brainer was om de volgende dag vegan te worden. Ik was toen al vegetariër en dan is de stap naar veganisme redelijk makkelijk gezet, hoewel ik kaas en eieren heel lekker vind,” lacht Galiart.

De verpakkingen van Vegan Masters met de impact en voedingswaarden op de voorkant.

Vegan Masters voor iedereen

En zijn missie heeft hij dan ook klaar en duidelijk: Galiart wil de wereld ‘veganiseren’ met zijn concept Vegan Masters. Om dit te bereiken deelde hij zijn nieuwe bedrijf op in drie business units:

  • B2C

Vegan Masters levert koelverse opwarmmaaltijden rechtstreeks aan de consument, die ook nog eens bereid worden vanuit Amsterdam. “We zijn geen Hello Fresh, waar mensen zelf nog moeten koken”, vertelt Galiart. “Wij leveren alles vers aan en zij hoeven het alleen nog maar op te warmen.”

  • Dark Kitchens

Deze tak is bedoeld voor ondernemers met overcapaciteit. “We vragen aan hen om onze producten op te slaan, op te warmen en over te dragen aan de koerier. Zij krijgen dan een percentage over hetgeen wat er verkocht is.” Galiart kiest er bewust voor om de hulp van andere partijen in te schakelen. “We kunnen ook zelf een pand huren, maar door gebruik te maken van dat wat er al is, zijn we circulair. De dark kitchens zijn een soort van Airbnb maar dan voor voeding.”

  • B2B

Naast particulieren wil Vegan Masters ook bedrijven voorzien van lekkere vegan maaltijden. “We zijn met verschillende partijen in gesprek die een vegan lunch willen aanbieden aan hun personeel. We hebben onder andere een grab and go-concept ontwikkeld, waarbij we koelingen vullen met wraps, sandwiches, bowls, pizza’s en andere maaltijden.”

Daarnaast gaan ze ook partnerships aan met andere partijen die vegan producten op de markt willen brengen. “We werken samen met organisaties die mooie dingen kunnen maken, maar die als merk niet geloofwaardig zijn om vegan producten op de markt te brengen. Zo zijn we met Hela een partnership aangegaan om vegan sauzen te ontwikkelen. Dergelijke organisaties kloppen aan bij ons, omdat ze op zoek zijn naar een leuke partij die autoriteit heeft op het gebied van veganisme. Daarnaast hebben we ook al een volledig plantaardige spreadline ontwikkeld.”

Find the Vegan Masters

Om elk product zo optimaal mogelijk te veganizen, gaat Galiart met zijn team op zoek naar de beste ‘master’ per type product. Dit doen ze aan de hand van Find The Master, een event waar chefs binnen verschillende productgroepen uitgedaagd worden om de professionele jury omver te blazen. Met de winnaar wordt een samenwerking aangegaan. “Stel we zijn op zoek naar een vegan burger. De masters die claimen dat zij de lekkerste burgers maken, kunnen zich bij ons aanmelden. Dat zijn voornamelijk jonge dynamische ondernemers met heel wat kwaliteiten maar die moeilijk kunnen schalen. Daar kunnen wij hen bij helpen.”

Find The Master is een on going process. Niet alleen nieuwe chefs moeten het beste van zichzelf laten zien, Galiart blijft ook de bestaande chefs uitdagen aan de hand van dit concept. “We zijn met vijftien producten begonnen. Ondertussen hebben we ongeveer vijftig producten geveganized en dat gaat in hoog tempo door”, vertelt Galiart. “We kijken naar mainstreamproducten en proberen weg te blijven van nepvlees. Iets maken met een oesterzwam of jackfruit is leuker en gezonder.” Maar ook andere ingrediënten zoals palmolie worden geweerd. “Alles is doordacht. Daarmee maken we het onszelf soms moeilijk, maar het volledige plaatje moet kloppen.”

Zo meet Vegan Master ook de impact van hun producten. “Als je op de website bestelt, wordt meteen berekend hoeveel impact je maakt. De consument ziet hoeveel CO2, dierenleed en waterverbruik hij of zij reduceert. Alles wordt opgeteld en weergegeven op een leaderboard op de homepage. Daar motiveren we veel mensen mee.” Maar ook offline besteedt Vegan Masters hier aandacht aan. “De maaltijden worden verpakt in een doos met op de voorkant de impact en de voedingswaarden: in your face. Zo weet de doelgroep wat ze eten en dat vinden ze nou net heel belangrijk.”

Social media

Find The Master is het belangrijkste onderdeel van het marketingplan, maar daarnaast focust Vegan Masters zich ook op social media, met name door het inzetten van ads en authentieke content. “Negentig procent van ons budget gaat naar online advertenties. We hebben zelfs een speciaal contentteam dat zich over de socials buigt,” aldus Galiart.

“Voorheen lieten we voornamelijk resultaten zien, omdat we gefinancierd worden door aandeelhouders. We wilden dus continu laten zien dat het concept werkt. Nu concentreren we ons meer op onze missie. We willen lading geven aan waar we voor staan, niet alleen het lekkere eten of de mooie mensen laten zien. Dat doen we onder andere door elke maand iemand te verwennen die volgens onze fans iets moois heeft gedaan. Een mooi product is belangrijk, maar mensen zijn nóg belangrijker. Steeds meer mensen weten dat er iets moet veranderen. We zijn goed op weg, maar we zetten ons dagelijks in om onze impact verder te vergroten en de gezondheid van consumenten te verbeteren.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.