Skip to content

Contentplatform The Meridian: geo-ICT krijgt sexy look

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Binnen de GIS-wereld (GIS staat voor Geografische Informatiesystemen) was Geodan het eerste bedrijf dat een contentplatform introduceerde. En wat voor één: The Meridian is een lust voor het oog. En ook inhoudelijk zijn de artikelen in topvorm. Tatiana van den Bosch, communicatieadviseur bij Geodan vertelt over de aantrekkingskracht van het contentplatform, ook op potentiële medewerkers.

Geodan is gespecialiseerd in het combineren van locatiedata met innovatieve technologie, ook wel ‘location intelligence’. Zo ontwikkelen ze slimme tools voor routeoptimalisatie, technologie om een woonwijk tijdens de ontwikkelingsfase te ervaren of ze kunnen een antwoord geven op de vraag ‘wat is de beste plek voor een snelweg’ of ‘waar kun je het beste met je bedrijf zitten’. “In de geo-ICT-wereld zijn we daarmee heel bekend. Maar daarbuiten viel die bekendheid nog tegen. Met The Meridian wilden we de focus leggen op andere doelgroepen: de zakelijke markt en overheden. Bovendien was Geodan gewend van binnen naar buiten te communiceren; ook dat wilden we veranderen. We stonden daarbij voor twee uitdagingen: een merkpositionering ontwikkelen die aansluit bij de doelgroep en aantrekkelijke deelbare content produceren.”

Contentplatform Geodan

Nieuwsgierig

De eerste stap die Geodan nam was het opstellen van een meerjarige contentstrategie. Dat begon met een analyse van de eigen identiteit. “Wie zijn we eigenlijk? En wat voor type content past daarbij? We zijn allemaal ongelooflijk nieuwsgierige en vindingrijke mensen: altijd op zoek naar antwoorden op vragen. Het contentplatform moest daarbij passen en die nieuwsgierigheid ook uitstralen. Bovendien wilden we een journalistiek onafhankelijk contentplatform neerzetten, waarin Geodan zelf niet genoemd wordt. Sterker nog: we laten ook concurrenten aan het woord. Als ze maar expert zijn in hun vakgebied.” 

Contentplatform

Met Zandbeek, specialist in contentmarketing, zijn de ideeën doorvertaald in The Meridian, dat een frisse mix biedt van diepgaande en toegankelijker artikelen, video’s, gif’jes, fotografie, interactieve kaarten en infographics, allen gevat in een stemmige, haast duistere vormgeving. “The Meridian moest er wel gelikt uitzien: het is onze trots en vanuit communicatie leggen we er de focus op. Als iets mooi is, wordt het eerder gelezen. De content moet aantrekkelijk zijn, ook voor mensen die niet zijn ingevoerd in location intelligence.”

Voor het toespitsen van de content op verschillende doelgroepen werden vier persona’s opgezet. Elke Meridian gaat uit van één persona. Het beeldgebruik, de lengte van de artikelen en de verspreiding worden daarop aangepast. “Een editie voor organisaties als overheden, Rijkswaterstaat en ProRail bevat artikelen met wat meer diepgang. Voor de logistiek schrijven we wat toegankelijkere stukken en gebeurt veel van de distributie via LinkedIn.” 

Gerichte distributiestrategie via contentplatform

Samen met Zandbeek zette Geodan ook een distributiestrategie op, die zij specifiek toespitsten op de persona. Bij de lancering van de eerste editie ging een persbericht uit, dat onder meer Emerce en Computable haalde. Bovendien wordt ieder artikel ook afzonderlijk gedistribueerd. Zo kwam een artikel over de beste plek om te wonen ook in de pers in de omgeving Nijmegen, waar Lent tot winnaar was gekozen. “The Meridian is een belangrijke aanjager voor onze corporate website. We zijn blij te merken dat de gemiddelde sessieduur hoog is, bezoekers meerdere pagina’s bezoeken en dat zeker tien procent terugkeert naar de site.” Na de eerste twee issues (The Critical Infrastructure Issue en The Smart Society Issue) verschijnt in het najaar issue drie, die ingaat op de energietransitie. 

“Het contentplatform betekent veel voor onze wervingscommunicatie.”

De reacties op The Meridian zijn positief, zowel van bestaande als nieuwe klanten, maar opvallend genoeg ook van nieuwe, potentiële medewerkers. “Het contentplatform betekent veel voor onze wervingscommunicatie. Het laat zien dat je een professioneel bedrijf bent. Het fraaie uiterlijk en de toegankelijke tekst dragen daaraan zeker bij.” 

The Meridian sleepte maar liefst vijf nominaties in de wacht bij de prestigieuze Content Marketing Awards (CMA) in de Verenigde Staten. Lees hier meer. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Katrien Baarendse

  • Katrien Baarendse

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.