Skip to content

CM dankt snelle groei aan atypisch ondernemerschap

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Als studenten deden Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers mee aan een ondernemerswedstrijd, maar ze hadden nooit durven dromen dat dit uiteindelijk tot hun eigen succesvolle techbedrijf zou leiden: ClubMessage (CM). Van Glabbeek en Gooijers doen hun verhaal. Hoe onderscheiden zij zich van de concurrentie en hoe draagt hun atypische bedrijfscultuur hieraan bij?

Van Glabbeek en Gooijers zagen er wel brood in om reclame te maken voor discotheken via sms’jes. Destijds werd dit idee niet ontvangen met het lof dat het verdiende —maar dat gebeurt vaker met voorlopers. Inmiddels mogen Van Glabbeek en Gooijers zichzelf met trots de oprichters noemen van ClubMessage (CM). Het bedrijf levert technologie waarmee bedrijven via berichtendiensten, denk aan sms, WeChat of WhatsApp, kunnen communiceren met klanten. Een concept dat inmiddels al acht keer een FD Gazellen Award heeft gewonnen, de prijs voor de snelstgroeiende bedrijven in Nederland.

Relschoppers van CM

De boodschap van Van Glabbeek en Gooijers luidt: durf anders te wezen. Om als jonge ondernemers een eigen bedrijf te beginnen, heeft het tweetal zich moeten keren tegen conventie. Met energie, vertrouwen en doorzettingskracht hebben zij de groei van CM in de afgelopen achttien jaar kunnen navigeren. Daarbij moesten ze geregeld buiten de lijntjes kleuren. Van Glabbeek: “Wij hebben wel een paar keer de markt verstoord. Dat is ook een goede manier om de markt naar je toe te trekken. En als wij het niet doen dan doet iemand anders het.”

Als ondernemer kom je niet op de Deloitte’s Fast 50 (een rapportage van de vijftig snelst groeiende en innovatieve technologiebedrijven van Nederland, red.) te staan zonder initiatief te nemen en creativiteit te tonen. Je moet continu proberen om slimmere, nieuwe producten en diensten te creëren die het verschil maken voor je klanten. Wees ook niet bang om hierbij af en toe een fout te maken, maar schakel ook vooral hulp in van buitenaf als dat nodig is. “Ik doe geen dingen die ik niet leuk vind of niet kan, want er is altijd wel iemand anders die het wél leuk vindt en het wél kan”, adviseert Gooijers.”

“Wij hebben wel een paar keer de markt verstoord. Dat is ook een goede manier om de markt naar je toe te trekken”

Niet hiërarchisch, maar organisch

Vergeet termen zoals missie, visie, strategie en winnen. Volgens Van Glabbeek moeten we af van al die oorlogstermen. “Je wilt niet dat een ander bedrijf failliet gaat. Dat is niet per se winnen of verliezen. Dat is de natuur, iets organisch.” En uit de natuur valt veel inspiratie te halen. Van Glabbeek en Gooijers streven ernaar om er een organische bedrijfscultuur op na te houden, waarbij hiërarchie tot het verleden behoort. “We hebben een map gemaakt van ons bedrijf en dat is geen hiërarchische verdeling, maar een boom. Daar voelen wij ons comfortabel bij. En we zien dat onze mensen dat zelf ook veel fijner vinden”, vertelt Van Glabbeek.

De twee ondernemers geloven dat het veel op kan leveren om aanwezig te zijn op de werkvloer. Het stelt je in staat om het werk te overzien, de boel op te schudden waar nodig en jezelf én je werknemers uit te blijven dagen. Ook maakt de zichtbaarheid op de werkvloer je benaderbaar voor je werknemers, wat een plattere organisatie oplevert. Een hiërarchische organisatiemodel vindt het tweetal maar ouderwets en wordt al gauw een broedplaats’ voor ego’s. “En als je ego’s in het bedrijf hebt dan heb je weer politiek nodig om daar mee te werken”, zegt Gooijers. En dat kun je volgens hen dus het best in zijn geheel vermijden door een meer organisch organisatiemodel aan te hangen.

“Je moet je gezonde boerenverstand gebruiken en zelf logisch nadenken”

Boerenverstand

Als er één ding duidelijk wordt uit het verhaal van Van Glabbeek en Gooijers is dat je er als ondernemer naar moet streven om eerlijk, transparant en duidelijk tegenover je werknemers te zijn. Alleen dan kun je personeel aantrekken dat het DNA van jouw onderneming bewaakt blijft en kun je dit talent vervolgens ook behouden. Geloof als ondernemer in je merk en probeer geen concessies te maken. “Je moet investeren in iets waar je over vijf jaar nog voor staat”, vertelt Van Glabbeek. Gooijers vult aan: “Je moet je gezonde boerenverstand gebruiken en zelf logisch nadenken.”

Benieuwd naar het hele interview met Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers? Koop het boek ‘LEF – Het geheim van marktverstoorders ontrafeld’ op www.lefboek.nl. Of lees hier meer verhalen uit het boek.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Patrick Antwi

  • Patrick Antwi

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.