Skip to content

CM dankt snelle groei aan atypisch ondernemerschap

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Als studenten deden Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers mee aan een ondernemerswedstrijd, maar ze hadden nooit durven dromen dat dit uiteindelijk tot hun eigen succesvolle techbedrijf zou leiden: ClubMessage (CM). Van Glabbeek en Gooijers doen hun verhaal. Hoe onderscheiden zij zich van de concurrentie en hoe draagt hun atypische bedrijfscultuur hieraan bij?

Van Glabbeek en Gooijers zagen er wel brood in om reclame te maken voor discotheken via sms’jes. Destijds werd dit idee niet ontvangen met het lof dat het verdiende —maar dat gebeurt vaker met voorlopers. Inmiddels mogen Van Glabbeek en Gooijers zichzelf met trots de oprichters noemen van ClubMessage (CM). Het bedrijf levert technologie waarmee bedrijven via berichtendiensten, denk aan sms, WeChat of WhatsApp, kunnen communiceren met klanten. Een concept dat inmiddels al acht keer een FD Gazellen Award heeft gewonnen, de prijs voor de snelstgroeiende bedrijven in Nederland.

Relschoppers van CM

De boodschap van Van Glabbeek en Gooijers luidt: durf anders te wezen. Om als jonge ondernemers een eigen bedrijf te beginnen, heeft het tweetal zich moeten keren tegen conventie. Met energie, vertrouwen en doorzettingskracht hebben zij de groei van CM in de afgelopen achttien jaar kunnen navigeren. Daarbij moesten ze geregeld buiten de lijntjes kleuren. Van Glabbeek: “Wij hebben wel een paar keer de markt verstoord. Dat is ook een goede manier om de markt naar je toe te trekken. En als wij het niet doen dan doet iemand anders het.”

Als ondernemer kom je niet op de Deloitte’s Fast 50 (een rapportage van de vijftig snelst groeiende en innovatieve technologiebedrijven van Nederland, red.) te staan zonder initiatief te nemen en creativiteit te tonen. Je moet continu proberen om slimmere, nieuwe producten en diensten te creëren die het verschil maken voor je klanten. Wees ook niet bang om hierbij af en toe een fout te maken, maar schakel ook vooral hulp in van buitenaf als dat nodig is. “Ik doe geen dingen die ik niet leuk vind of niet kan, want er is altijd wel iemand anders die het wél leuk vindt en het wél kan”, adviseert Gooijers.”

“Wij hebben wel een paar keer de markt verstoord. Dat is ook een goede manier om de markt naar je toe te trekken”

Niet hiërarchisch, maar organisch

Vergeet termen zoals missie, visie, strategie en winnen. Volgens Van Glabbeek moeten we af van al die oorlogstermen. “Je wilt niet dat een ander bedrijf failliet gaat. Dat is niet per se winnen of verliezen. Dat is de natuur, iets organisch.” En uit de natuur valt veel inspiratie te halen. Van Glabbeek en Gooijers streven ernaar om er een organische bedrijfscultuur op na te houden, waarbij hiërarchie tot het verleden behoort. “We hebben een map gemaakt van ons bedrijf en dat is geen hiërarchische verdeling, maar een boom. Daar voelen wij ons comfortabel bij. En we zien dat onze mensen dat zelf ook veel fijner vinden”, vertelt Van Glabbeek.

De twee ondernemers geloven dat het veel op kan leveren om aanwezig te zijn op de werkvloer. Het stelt je in staat om het werk te overzien, de boel op te schudden waar nodig en jezelf én je werknemers uit te blijven dagen. Ook maakt de zichtbaarheid op de werkvloer je benaderbaar voor je werknemers, wat een plattere organisatie oplevert. Een hiërarchische organisatiemodel vindt het tweetal maar ouderwets en wordt al gauw een broedplaats’ voor ego’s. “En als je ego’s in het bedrijf hebt dan heb je weer politiek nodig om daar mee te werken”, zegt Gooijers. En dat kun je volgens hen dus het best in zijn geheel vermijden door een meer organisch organisatiemodel aan te hangen.

“Je moet je gezonde boerenverstand gebruiken en zelf logisch nadenken”

Boerenverstand

Als er één ding duidelijk wordt uit het verhaal van Van Glabbeek en Gooijers is dat je er als ondernemer naar moet streven om eerlijk, transparant en duidelijk tegenover je werknemers te zijn. Alleen dan kun je personeel aantrekken dat het DNA van jouw onderneming bewaakt blijft en kun je dit talent vervolgens ook behouden. Geloof als ondernemer in je merk en probeer geen concessies te maken. “Je moet investeren in iets waar je over vijf jaar nog voor staat”, vertelt Van Glabbeek. Gooijers vult aan: “Je moet je gezonde boerenverstand gebruiken en zelf logisch nadenken.”

Benieuwd naar het hele interview met Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers? Koop het boek ‘LEF – Het geheim van marktverstoorders ontrafeld’ op www.lefboek.nl. Of lees hier meer verhalen uit het boek.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Patrick Antwi

  • Patrick Antwi
Avatar

LEES OOK DEZE OPINIES

Het succes van toonaangevende webshops van eigen bodem

Webshops zijn er in allerlei soorten en maten. Het is een hele prestatie om jezelf in deze zeer concurrerende digitale markt te onderscheiden. Zo doet 123ink.nl het.

Drie vragen aan … Bianca Zwart, oprichter I Rise Speechwriting

Bianca Zwart, eigenaresse van Black & White Communications, is naar eigen zeggen al haar hele leven gefascineerd geweest door woorden en de impact die ze kunnen hebben. Toen zij haar

Next level marketing gaat BoxBites nóg succesvoller maken

Het e-commercebedrijf BoxBites, dat gezonde snacks verpakt als brievenbuspakketjes, bouwde de afgelopen jaren aan naamsbekendheid met onder meer influencermarketing, onderzoeken en acties op social media. Nu is het tijd om