Skip to content

Anja van Beijnum (Salesforce): “Vanuit communicatieoogpunt is het heel mooi als mensen gepassioneerd zijn in wat ze doen”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Anja van Beijnum is sinds mei 2021 PR-verantwoordelijke bij Salesforce Benelux. Bij het snelgroeiende bedrijf kan ze dagelijks haar voorliefde voor technologie combineren met haar rijke ervaring in PR en externe communicatie. Anja: “Bij Salesforce verkopen we communicatiesoftware. Het is ontzettend leuk om verantwoordelijk te zijn voor communicatie bij een bedrijf waar communicatie de corebusiness is.”

Anja groeide op in Den Haag en Meppel. Na het afronden van de middelbare school koos ze voor Vrijetijdskunde aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda. Ze specialiseerde zich in evenementenorganisatie met als afstudeerrichting public relations. Haar initiële plan was om PR en communicatie te verzorgen voor grote evenementen en voor haar stage organiseerde ze een festival. De communicatiekant vond ze erg leuk, maar ze merkte dat dit best een beperkte tak was binnen de wereld van evenementenorganisatie. Daarom startte ze een vervolgopleiding aan de andere kant van het land: communicatie aan de Faculteit der Letteren in Groningen.

Loopbaan

Tijdens haar zoektocht naar haar eerste baan, wist ze meteen dat ze in de technologiewereld wilde terechtkomen. “We zaten toen echt aan het begin van de Silicon Valley bubbel. Die sector was booming en daar wilde ik bij zijn. Al snel vond ik een baan als marketeer bij Ingram Micro, een technologiedistributeur. Later maakte ik binnen de organisatie de overstap naar de communicatie-afdeling. Maar de PR-kanalen voor een distributeur zijn vrij beperkt. Na een jaar of zes besloot ik om over te stappen naar een bureau, want daar krijg je verschillende vraagstukken op je bord en leer je het vak in alle facetten.”

Vervolgens kwam Accenture in beeld. Anja: “Na zeven jaar bureauleven en het bijstaan van verschillende organisaties als PR-adviseur, leek het me interessant om aan de kant van de opdrachtgever te staan en voor één organisatie te werken. Ik ging aan de slag voor Accenture en had het er bijna twaalf jaar enorm naar m’n zin. Toen kwam corona en stortte de marketingwereld in: geen evenementen of PR-activiteiten meer en alle pijlen      gericht op interne communicatie.” Het kriebelde bij Anja om een nieuwe werkomgeving op te zoeken. “Ik was niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar stuitte via LinkedIn op de vacature van Salesforce. Ik was meteen getriggerd: ze zijn bezig met digitalisering, het gaat over communicatie en samenwerking én zaken als diversiteit en duurzaamheid krijgen veel aandacht. Dat allemaal brengt me nieuwe energie.”

Kernwaarden

Salesforce is een snelgroeiende organisatie die waarde gedreven opereert. De organisatie heeft vijf kernwaarden gedefinieerd:

  1. Trust. “Dit slaat onder andere op het feit dat klanten ons vertrouwen met hun business en vertrouwen in technologie, zodat zij goed blijven functioneren.”
  2. Customer succes. “We vinden het succes van onze klanten enorm belangrijk.”
  3. Innovation. “We zijn een technologiebedrijf, dus daar is innovatie onlosmakelijk aan verbonden.”
  4. Equality. “Salesforce hecht veel belang aan gelijkheid en inclusiviteit; niet alleen in onze eigen organisatie maar ook als platform richting andere organisaties.”
  5. Sustainability. “We hebben de verantwoordelijkheid als organisatie om duurzaam te handelen. Alleen zo blijven we levensvatbaar. Daarom is sustainability één van onze belangrijkste focusgebieden.”

En het belang van de kernwaarde sustainability blijkt uit verschillende aspecten. “We richten ons niet alleen op de Sustainable Development Doelstellingen van de VN, maar ook op onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Binnen onze duurzaamheidsambities richt Salesforce zich voornamelijk op oceanen en bossen. Om die ambities te verwezenlijken, doen we donaties en hebben we verschillende partnerships afgesloten. Zo werken we in Nederland onder andere samen met Trees For All en Maas Cleanup. Maar er is voor iedere medewerker ruimte om te doen wat voor jou belangrijk is. Wil je graag vluchtelingtalent coachen of iets doen met dieren? Die keuzes kan je zelf maken binnen  ons 1-1-1 model: één procent van het kapitaal, onze producten en  onze tijd gaat naar maatschappelijke projecten.”

Slagkracht

Vanuit communicatieoogpunt is het volgens Anja niet alleen belangrijk dat je communiceert over wat je wilt bereiken, maar moet je uiteindelijk ook bewijs neerleggen. “We rapporteren over onze duurzaamheidsdoelstellingen en wat we daar op hebben bereikt. Tegelijkertijd laten we de mensen die zich er hard voor maken aan het woord. Zo laten we het ook écht zien. Mensen die bij ons werken vinden duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. En voor mij, in een communicatierol, is dat natuurlijk heel mooi als mensen zo gepassioneerd zijn over wat ze doen, wat ze bijdragen en hoe ze anderen willen motiveren en meebewegen.”

De communicatie van Salesforce is dan ook ontzettend open. “Alles wat we doen, wordt gedreven vanuit onze kernwaarden. Daarom is het vanzelfsprekend dat we communiceren over hoe we acteren op bijvoorbeeld gelijkheid of innovatie. Daarnaast communiceren we ook vaak samen met onze partners. Hoe meer mensen we bereiken, hoe beter. Want alleen zo creëer je meer slagkracht.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

Florentine Gillis (Circle Closet): ‘Steeds stel ik mezelf de vraag: waar gaan we naartoe, wat is nu belangrijk?’

Vrouwen trekken voor speciale gelegenheden, zoals een huwelijksfeest, doorgaans graag iets bijzonders aan. En het liefst nooit twee keer hetzelfde. Veel dure merkkleding blijft hierdoor, na eenmaal gedragen te zijn,
Beatrijs van Dinter

Een sterk merk bouwen is niet alleen een marketingfeestje

Een merk dat geen (eerlijk) verhaal vertelt, heeft weinig overlevingskans. Consumenten kiezen steeds vaker voor organisaties met een beweegreden, die ook nog eens bij hun persoonlijke overtuigingen passen. Maar hoe

Employer branding is meer dan vacatures plaatsen

Goed en voldoende personeel binnenhalen is een uitdaging, en ook het behouden van de juiste mensen is een kunst op zich. De juiste arbeidsmarktcommunicatie helpt ondernemingen om een gezond personeelsbeleid