Skip to content

Rob van den Dool (Yumeko): “Alleen samen kunnen we de vervuilende katoenindustrie verduurzamen”

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Rob van den Dool is founder en CEO van Yumeko. Met de missie ‘change the world (of) sleeping’ wil hij de slaapmarkt veranderen. Dat doet Van den Dool door een duurzaam, ethisch en schoon alternatief te bieden voor vervuilend katoen en andere materialen, waarbij alle betrokken mensen ook nog eens eerlijk behandeld worden. Daarmee wil hij een voorbeeld zijn voor de katoenindustrie. Hoe hij dat doet, vertelt hij in dit blog.

Van den Dool studeerde af als internationaal jurist, maar al snel merkte hij dat de advocatuur niks voor hem was. Hij begon zijn carrière bij AkzoNobel en was tegelijkertijd medeoprichter van non-profitorganisatie War Child, waar hij zijn activistische ei in kwijt kon. Toen hij in 2010 na vijftien jaar het bestuur verliet, miste hij de balans tussen commerciële en activistische activiteiten. De keuze was snel gemaakt: Van den Dool wilde zelf een bedrijf op poten zetten waarmee hij zich kon storten op merkbouw, commercie en communicatie, maar waarmee hij vooral de wereld zou kunnen verbeteren.

Van zonnepanelen tot frisdrank: alle opties lagen op tafel. Tot Van den Dool en zijn compagnon op een dag bij beddengoed terecht kwamen. “Mijn dekbedovertrek en hoeslaken waren gemaakt van katoen, het meest vervuilende landbouwproduct op aarde. Slecht één procent van al het katoen ter wereld wordt zónder gif gemaakt. Een duurzaam alternatief was er dus nauwelijks. Daar viel een enorme winst te behalen,” aldus Van den Dool. “In de afgelopen tien jaar zijn er zes of zeven duurzame partijen bijgekomen in de branche. Dat vind ik een enorm compliment. Ik noem ze ook nooit concurrenten maar collega’s, want alleen sámen kunnen we een grote impact maken op de gehele industrie.”

Theory of Change

Om zijn missie te realiseren, heeft Van den Dool een theory of change geformuleerd voor Yumeko. Hierin worden drie aspecten gedefinieerd:

  1. Create
    “We willen met ons product een eerlijke en transparante keten creëren die goed is voor milieu, mens en dier. We hebben verschillende fabrieken in de meest uiteenlopende landen. Van India tot Duitsland. Van Turkije tot Portugal. We gebruiken het principe van FairChain om de keten opnieuw eerlijk te maken,” vertelt Van den Dool. Hierbij gaat het voor hem niet alleen over een eerlijk loon. “Ook de ethische keten moet eerlijk zijn voor mens, dier en milieu. Denk hierbij aan de garantie op een veilige werkplek en sociale verzekeringen.”
  2. Inspire
    “We willen consumenten overtuigen om duurzamer te leven en het aankoopgedrag hierop af te stemmen. Het doel? Een beweging van ‘schone slapers’ creëren. Dat kan alleen als de consument geïnspireerd raakt door onze missie en ons product.”
  3. Transform
    “Deze pijler omvat eigenlijk onze missie: change the world (of) sleeping,” legt Van den Dool uit. “Yumeko wil niet alleen consumenten overtuigen, maar ook de producenten in de slaapsector. We willen voldoende power creëren om de rest van de industrie aan het denken te zetten. Waarom worden er nog dingen gemaakt in sweatshops in Bangladesh, terwijl we allemaal weten dat we dit niet meer moeten doen? Waarom moet het allemaal zo onethisch en schadelijk verlopen?” 
Rob van den Dool bij een verse oogst biologisch en Fairtrade katoen in India

Keurmerken

Om de keten transparant te maken, gebruikt Van den Dool keurmerken. “Het Global Organic Textile Standard (GOTS) ziet er bijvoorbeeld op toe dat het katoen dat we gebruiken biologisch is, maar ook dat de arbeidsrechten worden nageleefd en onze leveranciers hun medewerkers een eerlijk loon aanbieden.” Zelf de keten controleren is moeilijk. “Katoen doorloopt twaalf stappen om van het platteland bij de consument te komen, waarbij ook de afstand een rol speelt. Zo hebben we bijvoorbeeld een fabriek in Delhi, terwijl de katoenboerderij 2.000 kilometer verderop ligt. We kunnen zelf niet iedereen individueel spreken. De blockchain-techniek is op dit moment nog niet mogelijk voor katoen, omdat de keten zo ingewikkeld is.”

Een keurmerk moet de keten dus transparant maken, maar Van den Dool houdt zich ook bezig met aanvullende projecten om de wereld groener te maken. “We rollen samen met Max Havelaar en de Nationale Postcodeloterij een project uit op de katoenplantages waar we mee samenwerken, genaamd Green and Clean Villages. Hiermee willen we het plasticgebruik terugdringen en modeldorpen ontwikkelen waar de inwoners volledig plasticvrij leven.” Ook een B-Corps certificering zit in de pijpleiding. “We zijn in de aanvraagfase en het proces loopt.”

Yumeko versus bondgenootschap

Het is duidelijk: Van den Dool is ervan overtuigd dat je samen grotere stappen kan maken. Dat slaat niet alleen op het duurzame aspect, maar ook op het ondernemerschap. “Mijn dag begon vandaag met een inspiratiesessie met vijftien andere duurzame ondernemers waar we ideeën met elkaar deelden. Hoewel we allemaal heel uiteenlopende markten bedienen, hikken we allemaal tegen dezelfde dingen aan,” vertelt Van den Dool. “Hoe Yumeko vandaag de dag te werk gaat, hebben we mede te danken aan dit soort inspiratiesessies. Onze sociaal bewuste aanpak willen we nu ook overdragen aan anderen.”

Zo heeft Tony’s Chocolonely Van den Dool geïnspireerd om te werken met een nieuw soort salarishuis. “Onze werknemers zijn het belangrijkste aspect van de organisatie en daarom willen we hen goed betalen. Het salarishuis is een matrixmodel dat mensen in verschillende categorieën onderverdeelt op basis van hun ervaring, functie, etc. Van daaruit kunnen we een marktconform loon bepalen. Iedereen weet van elkaar hoe ze zijn ingedeeld, zonder dat ze weten hoeveel iemand precies verdient. Op die manier gaan we transparant met elkaar om.”

Geen werk- en privébalans

Naast de wereld verbeteren, wil Van den Dool dus vooral een goede werkgever zijn. “We kijken op een andere manier naar onze mensen. Zo hebben we geen interne beoordelingsgesprekken, maar wel feedbackgesprekken waarbij de werknemer zichzelf moet beoordelen. Ik heb geen zin om als baas met mijn vingertje te lopen wapperen, want daar krijg je als medewerker geen energie van. Ik geloof ook niet in een werk- en privébalans. Die bestaat gewoon niet. Je neemt je privé mee naar je werk en omgekeerd. Als je een tegenslag hebt, mag je je slecht voelen. Het is oké om je kwetsbaarheid te tonen en we willen een gesprekspartner zijn als iemand daar nood aan heeft. Die boodschap vind ik enorm belangrijk,” vertelt Van den Dool.

Yumeko en Social media

Terwijl heel wat bedrijven voornamelijk focussen op Instagram en Facebook, vindt Van den Dool Pinterest ook een interessant platform. “Iedereen zoekt op Pinterest naar inspiratie. Hoe gaaf is het als mensen dan een plaatje van Yumeko te zien krijgen? En als ze op de afbeelding klikken, kunnen ze het ook nog kopen. Het esthetische is een belangrijk aspect, want we weten dat mensen pas echt overgaan naar een duurzame levensstijl als ze geïnspireerd worden.”

“Terwijl mijn compagnon en ik in het begin zelf nog doosjes stonden te vouwen, hebben we nu een social media manager. Als ondernemer wil je eigenlijk alles zelf doen, maar je moet dingen leren loslaten. Hoe moeilijk dat ook is. Ik neem mensen aan die meer talent hebben dan ik. Alleen zo veranderen we pas écht de keten: met de beste mensen die eerlijk behandeld worden en in veilige omstandigheden werken en leven.”


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mauran Verniers

Na het afronden van haar bachelor Journalistiek, besloot de Gentse Mauran om te verhuizen naar Amsterdam. Met haar ervaring als PR consultant en haar passie voor schrijven en social media, is ze inmiddels helemaal thuis in het vak contentmarketing. Daarnaast koestert ze ook een grote liefde voor fashion en lifestyle.

  • Mauran Verniers

LEES OOK DEZE OPINIES

‘Na 300 Rondjes koken is het tijd voor de next step’

Een start-up heeft behoefte aan naamsbekendheid bij de doelgroep, ook als het om een sociaal bedrijf gaat zonder winstoogmerk. Hoe doet Charlotte de Smeth Gerner dat met haar Rondje Koken? 

‘We rekenen de precieze milieu-impact per kledingstuk uit’

De kledingindustrie staat niet bekend om haar transparantie en duurzame imago. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die de noodzaak van vergroening en socialer ondernemen inzien. Vincenzo Fornoni timmert met

Hoe relevant is jouw content? Leer van deze acht best practices

Misschien zet jij, net als veel andere B2B-bedrijven, momenteel flink in op contentmarketing. Je investeert in contentproductie en bent actief op social media als LinkedIn, met als doel zichtbaarder te worden voor jouw doelgroep. Doordat velen massaal content delen (en dumpen) lopen tijdlijnen van jouw prospect vol en is opvallen zo makkelijk nog niet. Wanneer content écht relevant is, kan het de eerste stap zijn richting persoonlijke relaties én nieuwe klanten. Hoe je dit voor elkaar krijgt vertel ik graag aan de hand van acht tips.