Contentmarketing en PR. Op het eerste gezicht is het verband tussen deze twee misschien niet helemaal duidelijk, maar als je deze twee op de juiste manier combineert, kun je een succesvolle marketingstrategie uitrollen. Contentmarketing heeft verschillende doelen: kennis delen met klanten, prospects en collega’s, een autoriteit worden op een bepaald gebied en mensen naar je website trekken. PR wordt in eerste instantie ingezet om naamsbekendheid te krijgen, maar het is ook een uitstekende manier om je kennis tentoon te spreiden en autoriteit te vergaren.
Wat verstaan we onder contentmarketing?
Stel, je wilt een bepaald thema, dat belangrijk is voor jouw organisatie, op de kaart zetten. Contentmarketing een uitstekende manier om dit te doen. Je kunt blogs schrijven, interviews doen met mensen die veel van het onderwerp afweten, how to’s schrijven, maar je kunt ook visuele content maken. Denk hierbij aan video’s, fotoreportages en infographics. Combineer deze verschillende elementen met elkaar en creëer op die manier de ideale contentmarketingmix.
Hoe wordt PR gebruikt?
PR wordt ingezet door bedrijven om anderen op de hoogte te brengen van ontwikkelen die binnen hun organisaties plaatsvinden. Wanneer er gefuseerd wordt, een prijs is gewonnen of een groot evenement wordt georganiseerd is dit een goede reden om PR in te zetten. Je schrijft een persbericht over de gebeurtenis, benadert redacties en stuurt het bericht de wereld in. Daarnaast kun je als bedrijf ook zelf ‘nieuws maken’. Door bijvoorbeeld onderzoek te doen en de resultaten te duiden. Op die manier kun je jezelf of je bedrijf positioneren als specialist op dit onderwerp.
Hoe combineer je contentmarketing en PR?
Wat je met zowel contentmarketing als PR wilt doen, is aandacht trekken naar je bedrijf en je kennis delen. Daarom zijn deze twee ook zo goed te combineren. Bij een PR-campagne kun je bijvoorbeeld in een persbericht een link plaatsen naar een landingspagina op je site. Hier is dan nog meer informatie en visuele content te vinden over het onderwerp. Als je onderzoek hebt gedaan, kun je op deze pagina de resultaten mooi samenvatten in infographics. Je kunt ook linken naar een whitepaper of een blog die je hebt geschreven over dit onderwerp. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Wil je hulp bij het maken van een goede strategie die bestaat uit contentmarketing en PR? Neem dan contact met ons op.