Logo VGZ

Gamification met VGZ

Voor zorgverzekeraar VGZ creëerde brandXtension in 2018 een landelijke eindejaarscampagne, met inzet van live communicatie en nieuwe technologie. VGZ zette, na een co-creatie traject met brandXtension, VR in om medewerkers van bedrijven en gemeenten bewust te maken van een gezonde levensstijl. Hoe ze daar ‘gamification’ voor gebruiken? Dat lees je hier. 

De vraag

Zorgverzekeraars zetten in het laatste kwartaal van het jaar vol in op conversie, aangezien mensen in die periode vaak overstappen. Om boven de rest uit te blijven steken, trok VGZ aan de bel bij brandXtension. Het doel was tweeledig: allereerst moesten twijfelende mensen over de streep worden getrokken. Verder moest de campagne het imago van VGZ positiever en innovatiever maken. Vanuit deze doelstellingen stelde brandXtension, samen met VGZ, de campagne samen. 

De promotie van Blue Zones stond centraal, vernoemd naar de zogenaamde ‘blauwe zones’ in de wereld. Deze Blue Zones zijn plekken waarbij het draait om de gezonde levensstijl van medewerkers. Deze plekken liggen vaak aan zee. Sardinië (Italië), Ikaria (Griekenland), Loma Linda (Californië), Nicoya (Costa Rica) en Okinawa (Japan) zijn de vijf Blue Zones. Hier leven mensen gemiddeld langer, gezonder en gelukkiger. Met deze gedachte in het achterhoofd werden ideeën bedacht om prospects van VGZ te activeren. De campagne zette in op bewustwording bij het nemen van voldoende rustmomenten gedurende de dag, om ontspannen en fit op de werkvloer te acteren.

Opgelost met ‘gamification’

Een hele nieuwe customer journey werd opgezet voor VGZ, waarmee de zorgverzekeraar onder meer leadgeneratie nastreefde. “Live maakt een andere impact dan een advertentie. Voor VGZ pakten wij persoonlijk consumentencontact op de werkvloer”, aldus Danielle Brons, directeur van brandXtension. Naast actieve momenten met prospects organiseerden zij een mailcampagne om de events heen. 

VGZ VR-bril

Gamification is wat VGZ gebruikte om in contact te komen met hun (potentiële) klanten. Bedrijven kregen een menukaart met de keuze uit drie elementen, waarbij de Fortune Cookie Loterij – een koekje met een wijze spreuk – de ‘light variant’ was. Door het toevoegen van een spel- en prijselement werden prospects actief betrokken bij VGZ. Naast het neerzetten van een smoothiebar, waarbij deelnemers moesten raden welke vruchten er in de smoothie zaten, probeerde brandXtension iets compleet nieuws: gamification door de de inzet van Virtual Reality (VR). Mensen kregen een VR-bril opgezet en kregen een 360 graden VR-video te zien van één van de Blue Zones: Sardinië. Een voice-over begeleidde deze beelden en hielp de deelnemers nog meer te ontspannen. Na afloop konden de deelnemers op een tablet invullen in welke van de vijf Blue Zones zij zich dachten te bevinden.De deelnemer won als diegene de locatie van de Blue Zone goed raadde. 

Van Limburg tot Groningen en van Enschede tot Den Haag: ze struinden heel Nederland om bedrijven in contact te brengen met VGZ. 

Gedurfd

Verfrissende en innovatieve concepten doorvoeren binnen een corporate organisatie vergt lef en doorzettingsvermogen. “Onze marketeers werden daarin gesteund door het agile team, daardoor schakelden we heel snel”, aldus Saila Kiriwenno-Dovermann, Senior Marketeer bij VGZ. “We hadden het volste vertrouwen dat deze co-creatie met brandXtension iets heel moois zou opleveren. Uiteindelijk is dat ook gebleken uit de resultaten. We creëerden een groter bereik met goede klantwaarderingen.

Door deze aanpak zorgde VGZ voor ambassadeurschap onder consumenten én werkgevers”. Kiriwenno-Dovermann: “We zagen in de reacties van onze klanten op de werkvloer dat dit concept heel goed werd ontvangen. Medewerkers, waarvan een groot deel nog geen klant is van VGZ, namen massaal deel aan de events en beoordeelden deze zeer positief. Werkgevers voelden steun in het vergroten van de vitaliteit en inzetbaarheid van hun medewerkers.” 

Iedereen kent VGZ

De focus lag ook op het genereren van kwalitatief hoogwaardige leads. Met allerlei haakjes bereikt VGZ deze personen nu nog steeds en laat de zorgverzekeraar hen gebruikmaken van de VGZ-dienstverlening. Niet alleen door de verspreiding van extra informatie door middel van mailcampagnes, maar ook door mensen tools aan te reiken waarmee zij zelf aan de slag kunnen gaan. Zo biedt VGZ gratis de Mindfulness coach app aan, waarbij de gebruiker dagelijks mindfulness oefeningen krijgt. Hiermee leren zij beter omgaan met stress en staan zij zelfbewuster in het leven. Door de mensen eerst offline te activeren, kan VGZ ze nu dus online blijven informeren. 

brandXtension blijft met nieuwe technologieën het contact tussen opdrachtgever en prospects nog interactiever maken, zodat de potentiële klanten steeds iets unieks ervaren.


Over brandXtension

brandXtension is een marketingcommunicatiebureau, gespecialiseerd in events en merkactivaties, onder meer met gamification. Binnen het klantportfolio vallen merken zoals Yamaha, Zeeman, McDonald’s, Intratuin, De Persgroep, De Ondernemer, en Timing. Vorig jaar wonnen zij twee Gouden Giraffes met de case Good Times Island van McDonald’s.  

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Marketing Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

Bram Zeldenrijk

Geen case study meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang de laatste case trends via e-mail. Meld je aan

LEES OOK DEZE CASE STUDIES