De onverwachte successen van een marketing automation-traject

Meer nog dan een contentplatform kan een marketing automation-traject je inzicht geven in de identiteit en voorkeuren van je bezoeker.

Meer nog dan een contentplatform kan een marketing automation-traject je inzicht geven in de identiteit en voorkeuren van je bezoeker. Wanneer zet je nou zo’n traject in? En wat kun je ermee bereiken? Dat beschrijf ik aan de hand van de case van SLBdiensten, leverancier van software aan het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. 

Voor SLBdiensten ontwikkelden wij het inspiratieplatform ictheek.nl. Hier vinden docenten, ICT-coördinatoren en bestuurders inspirerende artikelen over het gebruik van software en hardware in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Over de meerwaarde van zo’n contentplatform schreef ik al eerder deze blog.

Zij maken ook een magazine op papier, naast het contentplatform ictheek.nl.

Net wat meer kennis over bezoekers

Wat is dan de meerwaarde van marketing automation? Via marketing automation kom je net even wat meer te weten over de bezoeker van je platform. Simpelweg maak je een document / contentstuk, waar je doelgroep eigenlijk niet omheen kan. Een paper die je wel móet downloaden om bij te blijven in je vakgebied. Voor ICTheek was dat een whitepaper over Microsoft Office 365. 

Deze bundeling cloud-toepassingen wordt door vrijwel elke school in het voortgezet onderwijs gebruikt. Alleen maken onderwijsinstellingen in veel gevallen maar gebruik van een klein deel van de mogelijkheden die de bundel biedt. Terwijl er juist een aantal onderdelen in zitten die specifiek voor het onderwijs handig zijn, zoals Microsoft Teams, OneNote, OneNote Class Notebook, Sway en Yammer. Diensten als e-mail en agenda’s (Exchange Online), bestandsbeheer (SharePoint Online), chatberichten en videovergaderen (Skype for Business Online) zijn over het algemeen wel bekend. En afhankelijk van het abonnement hebben scholen ook de bekende desktop applicaties van Office zoals Word, Excel en PowerPoint tot hun beschikking en ook daarmee kunnen ze in de meeste gevallen wel overweg. 

Marketing automation: wie heeft interesse?

Juist op die minder bekende onderdelen van Office 365 ging de whitepaper in. En dat bleek aantrekkelijk voor de bezoeker uit het onderwijs. Voor het downloaden vroegen we de bezoeker om een aantal gegevens achter te laten, zoals de onderwijsinstelling waar deze werkzaam is, de functie en contactgegevens. Op die manier kregen we inzicht in wie er bij de onderwijsinstelling betrokken is bij het gebruik van Office 365. Deze whitepaper is uiteindelijk zo’n 230 keer gedownload, zonder een enorm budget voor de promotie ervan. Zo kwamen we erachter dat niet alleen ICT-coördinatoren de whitepaper downloadden, maar ook veel docenten. Na het verspreiden van de whitepaper zijn ook nog cases over het gebruik van Office 365 binnen specifieke scholen, een infographic en how-to verspreid onder de doelgroep. Ook die zijn goed opgepakt.

Na de whitepaper over Office 365, publiceerden we een whitepaper over IT & Security, ook een belangrijk onderwerp voor scholen. Hoe beveilig je een netwerk waarin leerlingen tal van mobiele devices gebruiken? En waarbij scholen ook te maken kunnen krijgen met leerlingen die met de creditcard van hun ouders met een DDoS-aanval een schoolnetwerk platleggen. Ook deze whitepaper is vaak gedownload: meer dan honderd keer, waarmee het totaal aantal gedownloade whitepapers op 333 uitkwam. Weer zonder een waanzinnig hoog promotiebudget. Ook hier is de whitepaper opgevolgd met cases en artikelen.

Het doel van marketing automation kan zijn om meer leads te scoren en sales te bedrijven. Maar dat hoeft niet. Bij deze twee trajecten was het doel meer om te achterhalen wie binnen het onderwijs bezig is met zaken als Office 365 en beveiliging en hoe we deze personen nog beter kunnen helpen. Dat kan met een training zijn, maar ook met gratis events of informatie. Marketing automation hoeft dus zeker niet te resulteren in harde sales. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Katrien Baarendse

  • Katrien Baarendse
Katrien Baarendse

Geen case study meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang de laatste case trends via e-mail. Meld je aan

LEES OOK DEZE CASE STUDIES