Skip to content

Goed vindbare content: Het belang van zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Geen artikel meer missen?

Meld je aan voor onze updates en ontvang iedere week de laatste artikelen via e-mail. Meld je aan

Wanneer je regelmatig content schrijft voor je website, wil je natuurlijk dat mensen deze ook daadwerkelijk lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw site terechtkomen? Je kunt natuurlijk het bericht op social media posten, maar als je daar nog niet veel volgers hebt zet dit ook geen zoden aan de dijk. Het antwoord is zoekmachineoptimalisatie op basis van relevante zoekwoorden voor jouw website. Wat deze zoekwoorden zijn, ontdek je door middel van zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoordenonderzoek is belangrijk, omdat je er hierdoor achter komt op welke woorden mensen zoeken naar content op je site. Je legt hiermee de basis om jouw website te kunnen optimaliseren voor Google en deze succesvol te laten zijn. Volg onderstaande zes stappen om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Stap 1: Verplaats je in de bezoeker

Probeer je in je bezoekers te verplaatsen. Welke woorden zou jij in Google intypen als je naar jouw product op zoek was? Ga met een aantal collega’s zitten en schrijf alle woorden op die bij jullie opkomen.

Stap 2: Vraag anderen tijdens je zoekwoordenonderzoek

Hoewel het een goed begin is om met collega’s te brainstormen, kijken jullie natuurlijk zelf anders naar jullie product dan buitenstaanders. Het is daarom ook verstandig om aan vrienden en familie te vragen op welke woorden zij zouden zoeken om jouw product te vinden. Informeer daarnaast ook bij klanten hoe zij hebben gezocht om bij jullie terecht te komen. Dit kan soms zeer verrassende antwoorden opleveren.

Stap 3: Google het!

Een eenvoudige manier om inspiratie voor zoekwoorden op te doen, is door een zoekwoord in te typen in Google en te kijken welke suggesties de autocomplete geeft. Dit zijn namelijk de meest voorkomende zoekopdrachten met deze termen.

Zoekwoordenonderzoek

Stap 4: Gebruik Google AdWords voor je zoekwoordenonderzoek

Hoewel de zoekwoordenplanner in Google AdWords eigenlijk bedoeld is voor betaalde advertenties, kun je deze tool ook goed gebruiken voor je eigen zoekwoordenonderzoek. Open in je Google Ads account onder ‘planning’ de ‘zoekwoordenplanner’ en kies dan voor ‘nieuwe zoekwoorden vinden’. Hier vul je enkele woorden in waarvan je denkt dat ze relevant zijn voor jouw site. Vervolgens krijg je een overzicht te zien waarin staat hoeveel er maandelijks op deze zoekwoorden wordt gezocht en hoe groot de concurrentie op deze woorden is. Naast de door jou opgegeven zoektermen doet Google AdWords ook suggesties voor andere verwante woorden. Idealiter kies je termen waar veel op gezocht wordt en waar de concurrentie niet al te hevig is.

Stap 5: Kijk af bij je concurrenten

Waarom zou je alles zelf bedenken als je ook je ook bij je concurrenten kunt spieken? Typ een aantal zoektermen in waar je graag beter op gevonden zou willen worden en bekijk de websites van de nummers één, twee en drie bij de zoekresultaten. Waar schrijven zij veel over? Hoe schrijven ze hier over (blogs, how-to’s, interviews)? En hoeveel schrijven ze hierover?

Stap 6: Op welke zoekwoorden ben je al goed vindbaar?

Met Google Search Console kun je achterhalen op welke woorden jouw website al goed gevonden wordt. Dit is handig om te weten, omdat dit dus sowieso relevante zoekwoorden voor je site zijn. Deze kun je dan ook vaker in nieuwe teksten terug laten komen, maar doe dit wel met mate. Het moet niet té overduidelijk worden dat je deze woorden alleen maar gebruikt om hoger te scoren in Google. Als dit te duidelijk is, zal Google je hier namelijk op afrekenen en daal je juist in de zoekresultaten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bridget Hearn

Tijdens haar studie Geschiedenis in Groningen volgde Bridget een minor journalistiek, wat haar deed besluiten actief te blijven in dit wereldje. Bij Mediatic zorgt Bridget ervoor dat bedrijven in de landelijke media terechtkomen door mooie perstrajecten voor ze uit te zetten.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van