Skip to content

Goed vindbare content: Het belang van zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek

Wanneer je regelmatig content schrijft voor je website, wil je natuurlijk dat mensen deze ook daadwerkelijk lezen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw site terechtkomen? Je kunt natuurlijk het bericht op social media posten, maar als je daar nog niet veel volgers hebt zet dit ook geen zoden aan de dijk. Het antwoord is zoekmachineoptimalisatie op basis van relevante zoekwoorden voor jouw website. Wat deze zoekwoorden zijn, ontdek je door middel van zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoordenonderzoek is belangrijk, omdat je er hierdoor achter komt op welke woorden mensen zoeken naar content op je site. Je legt hiermee de basis om jouw website te kunnen optimaliseren voor Google en deze succesvol te laten zijn. Volg onderstaande zes stappen om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Stap 1: Verplaats je in de bezoeker

Probeer je in je bezoekers te verplaatsen. Welke woorden zou jij in Google intypen als je naar jouw product op zoek was? Ga met een aantal collega’s zitten en schrijf alle woorden op die bij jullie opkomen.

Stap 2: Vraag anderen tijdens je zoekwoordenonderzoek

Hoewel het een goed begin is om met collega’s te brainstormen, kijken jullie natuurlijk zelf anders naar jullie product dan buitenstaanders. Het is daarom ook verstandig om aan vrienden en familie te vragen op welke woorden zij zouden zoeken om jouw product te vinden. Informeer daarnaast ook bij klanten hoe zij hebben gezocht om bij jullie terecht te komen. Dit kan soms zeer verrassende antwoorden opleveren.

Stap 3: Google het!

Een eenvoudige manier om inspiratie voor zoekwoorden op te doen, is door een zoekwoord in te typen in Google en te kijken welke suggesties de autocomplete geeft. Dit zijn namelijk de meest voorkomende zoekopdrachten met deze termen.

Zoekwoordenonderzoek

Stap 4: Gebruik Google AdWords voor je zoekwoordenonderzoek

Hoewel de zoekwoordenplanner in Google AdWords eigenlijk bedoeld is voor betaalde advertenties, kun je deze tool ook goed gebruiken voor je eigen zoekwoordenonderzoek. Open in je Google Ads account onder ‘planning’ de ‘zoekwoordenplanner’ en kies dan voor ‘nieuwe zoekwoorden vinden’. Hier vul je enkele woorden in waarvan je denkt dat ze relevant zijn voor jouw site. Vervolgens krijg je een overzicht te zien waarin staat hoeveel er maandelijks op deze zoekwoorden wordt gezocht en hoe groot de concurrentie op deze woorden is. Naast de door jou opgegeven zoektermen doet Google AdWords ook suggesties voor andere verwante woorden. Idealiter kies je termen waar veel op gezocht wordt en waar de concurrentie niet al te hevig is.

Stap 5: Kijk af bij je concurrenten

Waarom zou je alles zelf bedenken als je ook je ook bij je concurrenten kunt spieken? Typ een aantal zoektermen in waar je graag beter op gevonden zou willen worden en bekijk de websites van de nummers één, twee en drie bij de zoekresultaten. Waar schrijven zij veel over? Hoe schrijven ze hier over (blogs, how-to’s, interviews)? En hoeveel schrijven ze hierover?

Stap 6: Op welke zoekwoorden ben je al goed vindbaar?

Met Google Search Console kun je achterhalen op welke woorden jouw website al goed gevonden wordt. Dit is handig om te weten, omdat dit dus sowieso relevante zoekwoorden voor je site zijn. Deze kun je dan ook vaker in nieuwe teksten terug laten komen, maar doe dit wel met mate. Het moet niet té overduidelijk worden dat je deze woorden alleen maar gebruikt om hoger te scoren in Google. Als dit te duidelijk is, zal Google je hier namelijk op afrekenen en daal je juist in de zoekresultaten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bridget Hearn

Tijdens haar studie Geschiedenis in Groningen volgde Bridget een minor journalistiek, wat haar deed besluiten actief te blijven in dit wereldje. Bij Mediatic zorgt Bridget ervoor dat bedrijven in de landelijke media terechtkomen door mooie perstrajecten voor ze uit te zetten.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via