Skip to content

Zeven onmisbare boekentips om betere teksten te schrijven

Tips for books

De zomervakantie zit er weer op, de rust in het hoofd is wedergekeerd en er is ruimte ontstaan om nieuwe kennis op te doen. Voor wie nu eindelijk die oh zo geambieerde schrijverscarrière op wil pakken, hier een aantal boekentips van mijn (old time) favorites. 

Handboek Stijl (P. Burger & J. de Jong)

Het Handboek Stijl is verplichte kost voor iedereen die weleens een tekst van enige lengte schrijft en wil dat zijn lezer het einde haalt. Beeldend taalgebruik, cliffhangers en prikkelende details, alle middelen worden uit de kast getrokken om je te helpen je gedachten goed op papier te krijgen en te zorgen dat de lezer van je tekst ook echt blijft doorlezen. Het boek is praktisch van opzet en heel helder geschreven. Voor veel studenten ook een verplicht nummertje tijdens hun studie.

De Plakfactor (C. & D. Heath)

De broers Chip en Dan Heath hebben onderzocht waarom de ene slogan wel en de andere niet blijft hangen. Zij geven je in hun bestseller De Plakfactor de vijf keiharde voorwaarden voor een tekst om succesvol te zijn. En dus te blijven hangen, als kauwgom onder je schoen. Ook verkrijgbaar als dwarsligger.

Lijst met boeken

The Pyramid Principle (B. Minto)

Zoals bij een bouwwerk de onderliggende structuur cruciaal is om instorten te voorkomen, zo houdt een goede structuur ook je teksten overeind. The Pyramid Principle is bedacht door Barbara Minto, consultant bij McKinsey. De piramidevormige opbouw van je verhaal helpt je om je ideeën helder en logisch uiteen te zetten. Dat bespaart jou tijd bij het schrijven en de lezer/luisteraar veel moeite om het verhaal te begrijpen. Veel adviesbureaus, bedrijven en overheidsorganisaties gebruiken deze methode. 

Handboek Webredactie (C. de Wert & G. Poort)

Voor de online schrijver is het Handboek Webredactie een welkome handleiding. Het houdt rekening met de andere leeswijze van schermlezers ten opzichte van papierlezers. 

Copy & Copy (B. de Waal, B. Thobokholt & M. Westbeek)

Als er geen goed concept aan je reclame-uiting ten grondslag ligt, kun je als reclameschrijver wel inpakken. Het concept vormt het hart van al je uitingen en is leidend. Het boek Copy & Concept behandelt het hele creatieve proces: van strategie, via briefing, tot copy. Bovendien vind je er vele actuele voorbeelden uit het bedrijfsleven, van een groot aantal Nederlands topbureaus. Niet ter copy & paste, maar ter inspiratie. 

“In feite is er maar één regel, en die luidt dat er geen regels zijn.”

The Story (R. McKee)

Voor de aspirant-storyteller is The Story van Robert McKee een aanrader. Eigenlijk vooral voor de schrijver van filmscenario’s. Hoe houd je je publiek anderhalf uur aan de bioscoopstoel gekluisterd? Hoe creëer je levensechte personages? McKee geeft je houvast en gebruikt daarbij veel passages uit filmscripts.

Het geheim van de schrijver (R. Dorrestein)

Tot slot is er voor degenen die de ambitie hebben om een boek te schrijven nog Het geheim van de schrijver van Renate Dorrestein. Waarom boeit en ontroert het ene verhaal en stelt het andere juist teleur? Zij eindigt met een prachtige conclusie: “In feite is er maar één regel, en die luidt dat er geen regels zijn. Het meesterschap van de schrijver stelt hem in staat alle normen en conventies aan zijn laars te lappen.” 

Vond je deze boekentips interessant en wil je op de hoogte blijven van het nieuws op Contentic? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Katrien Baarendse

  • Katrien Baarendse

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

5 tips om Sales en Marketing op elkaar af te stemmen

Sales en marketing. Ze kunnen niet zonder elkaar. Maar in praktijk blijkt het altijd erg lastig om ze op dezelfde lijn te krijgen. Dat bleek ook in het boek ‘Marketing

Alleen duurzaam ondernemen heeft toekomst: van ondernemer naar succesvol impactondernemer

Duurzaam ondernemen is hot. Maar voor ondernemers die echt een verschil maken, is het allang geen strategische keuze meer maar simpelweg iets dat móet. Niet alleen omdat ze het beste

Duurzame marketing: meer dan alleen groen doen

Marketing is een eeuwenoud begrip dat bekend staat om zijn 4 P’s; product, people, place en promotion. Dit traditionele proces valt vaak niet meer te rijmen met de behoeften van