Skip to content

Zebra’s hebben een sterker merkverhaal dan eenhoorns

zebra

Durfkapitalisten zijn altijd op zoek naar die ene ‘eenhoorn’: bedrijven die hen veel rendement opleveren en waarmee ze de rest van het portfolio financieel kunnen ondersteunen. Dit eenhoorn-droombeeld blijft tot op de dag van vandaag onverminderd populair. Maar er is een nieuw schoonheidsideaal op komst: de zebra.

In 2013 raakte de term ‘unicorn’ in zwang. Een benaming die wordt gebruikt voor startups met een marktwaardering van minimaal 1 miljard dollar. Denk hierbij aan bekende namen als Uber, Snapchat en het Nederlandse betalingsplatform Adyen. En de unicorn bevindt zich in een goed gezelschap. Zo gebruiken ze in Noord-Amerika de term ‘narwhal’ (de arctische tandwalvis) voor dit fenomeen. De benaming ‘decacorn’ is gereserveerd voor bedrijven die op meer dan 10 miljard dollar worden gewaardeerd. ‘Hectocorns’ vertegenwoordigen bedrijven met een waarde van meer dan 100 miljard dollar (zoals Facebook). En sinds zo’n anderhalf jaar heeft een andere diersoort zijn intrede gedaan: de zebra!

Winst én impact

De zebra an sich spreekt misschien minder tot de verbeelding dan de mythische eenhoorn. Waar het concept voor staat, is echter niet minder indrukwekkend. De naam van de zwart-wit gestreepte viervoeter is bedoeld voor startups die organisch willen groeien én een maatschappelijk belang nastreven. Natuurlijk willen zebra’s ook gewoon geld in het laatje brengen en zeggen ze geen ‘nee’ tegen een marktwaardering van pak ‘m beet 1 miljard dollar. Echter: het is voor hen niet prioriteit nummer één. Winst maken en de wereld verbeteren staan binnen deze bedrijven dus niet haaks op elkaar, maar gaan juist hand-in-hand. Een laatste kenmerk van zebra’s is dat zij hun heil zoeken in samenwerken, niet in het elimineren van concurrenten of het uitknijpen van medewerkers.

Zebra in het wild

Alhoewel unicorns nog steeds geen uitstervend ras zijn in startup-land, breiden de zebra’s hun leefgebied inmiddels steeds verder uit en zien we ze steeds vaker in het wild. Krusli, om een voorbeeld te noemen: een ontbijtgranenmerk dat zich inzet tegen voedselverspilling. Krom fruit, te kleine of gebroken zaden en noten of sinaasappelschillen die anders bij het afval zouden belanden, vormen nu de basis voor een heerlijk ontbijtje met weinig suiker. Een andere strijder in de arena tegen voedselverspilling is Kromkommer. Zij maken zich hard voor groenten en fruit dat misschien niet zo mooi oogt, een beetje krom is of een smetje heeft. Met dit idee wonnen zij de award Game Changer van het jaar 2019. En om dan ook nog maar een zebra met een klinkende naam maar een iets ander printje te noemen: Blendle, de app die artikelen uit diverse tijdschriften en kranten in abonnementsvorm beschikbaar stelt. Met deels als doel om met deze inkomsten de overlevingskans van de traditionele media te vergroten. 

Potentie zebra

Zebra’s hebben een enorme groeipotentie. Yonca Brackman is co-founder en CEO van Impact Shakers, een venture studio die idealistische startups bijstaat die winst én impact willen maken. Zij omschrijft de potentie van deze bedrijven in dit artikel als volgt: “De problemen die op ons afkomen – denk maar aan de klimaatverandering – zijn gigantisch groot. Dat wil zeggen dat de startups die de ambitie hebben om die problemen aan te pakken, ook gigantisch groot kunnen worden.”

En het is precies deze ambitie, om sociale impact te maken, die de marketing van deze startups vormgeeft en succesvol maakt. Eerder schreven we op Contentic al een blog over de communicatiestrategie van Krusli. Zo deed het bedrijf onder meer mee aan de Green Challenge, een internationale duurzaamheidscompetitie. De strijd tegen voedselverspilling, de Green Challenge en de communicatie vanuit het hart: het hele plaatje klopt.

Storytelling

De consument wil zich kunnen identificeren met een merk en met het kopen van een product achter het statement van het bedrijf staan. Ben je een startup met een sterk verhaal, dan heb je dus al ‘een streepje voor’ op andere bedrijven. Met rake storytelling kun je vervolgens jouw merkverhaal sterk neerzetten. Hoe je dat doet? Daarvoor moet je even de tips in dit blog lezen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Mandy Kraakman

Mandy kwam na het afronden van de master Taal en communicatie na enige omzwervingen in Azië en Amerika terecht in haar huidige functie als contentmarketeer en copywriter. Deze reislustige schrijfster heeft dan ook niet voor niets gekozen voor het specialisme Travel. Ook schrijft ze met even veel enthousiasme over Employer Branding en Contentmarketing.

Mandy Kraakman

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Digitale technologie saai? ICT is een taaltechnisch feestje!

De Deense koning Harald Bluetooth verenigde in de tiende eeuw verschillende Vikingstammen. Tien eeuwen later verbindt de gelijknamige technologie verschillende apparaten. Is digitale technologie saai? Taaltechnisch is digitale technologie een

Waarom storytelling werkt: het effect op ons brein

Storytelling is een van de meest populaire termen binnen de contentmarketing. Het internet staat er vol van. Tik ‘storytelling’ in je zoekbalk en je krijgt binnen een halve seconde 163
Crisiscommunicatie, be prepared

Crisissituatie? Volg deze stappen!

Het is crisis. In een kritisch artikel heeft een bekende journalist vernietigend uitgehaald naar jouw organisatie. De telefoons op het hoofdkantoor staan inmiddels roodgloeiend en het afbreukrisico onder stakeholders groeit