Skip to content

Zachte robot verhelpt slaapproblemen

Slaapproblemen Somnox

Goed slapen helpt om scherp aan de dag te beginnen, productief te zijn en je energiek te voelen. Echter, lang niet iedereen ervaart een goede nachtrust. Om deze slaapproblemen te verhelpen ontwikkelde het team van Somnox (Latijns voor ‘slaap’ (som) en ‘nacht’ (nox)) een ‘zachte robot’. Julian Jagtenberg, co-founder van Somnox, vertelt er meer over. 

Somnox vond haar start aan de Technische Universiteit Delft, bij de studie Robitics. “Mensen met slaapproblemen vinden vaak een oplossing in verslavende slaapmiddelen, waarvan de bijwerkingen verdere problemen kunnen opwekken”, zegt Jagtenberg. “Wij ondervonden zelf ook slaapproblemen, net als zo’n twintig procent van de mensen in de wereld. Om onze opgedane technische kennis toe te passen, besloten we om dit te gaan vermarkten om impact te maken in de wereld.” De slaaprobot voelt als een kussen, laat ontspannende geluiden horen en geeft een ademhalingsritme aan om de moeilijke slaper in slaap te sussen. 

“Dat is opvallend wellicht, maar door die technische kennis lopen we voor op marketeers die vooral strategisch bezig zijn.”

Wereldwijd slaapproblemen verhelpen

Somnox heeft als doel om de wereld beter te laten slapen. Het streven is om in 2030 zo’n honderd miljoen mensen op een natuurlijke manier te helpen om beter te slapen. “Want slapen is een superkracht”, stelt Jagtenberg. “Dat onze uitvinding impact maakt, bleek wel uit de media-aandacht die we kregen. Wij beschouwen marketing als een belangrijk middel om te groeien. In combinatie met onze technische kennis ervaren wij het als een gouden formule. Dat is opvallend wellicht, maar door die technische kennis lopen we voor op marketeers die vooral strategisch bezig zijn.”

Somnox tegen slaapproblemen

Digitaal de massa bereiken

De startup, die nauw samenwerkt met Auping, heeft geen diepe zakken als het gaat om marketingbudgetten. Door de focus op B2C weten zij dat ze grote volumes moeten draaien. Jagtenberg: “Digital is daarom voor ons de perfecte uitkomst. Wij kunnen ons geen reclame op abri’s langs de snelweg veroorloven. Dat kost veel te veel geld. Tegenwoordig doet toch iedereen de aankopen veelal online. De doelgroep zoekt op z’n minst informatie erover op. Daar spelen wij op in. Ook hier komt onze technische kennis weer goed van pas, aangezien we weten hoe te programmeren, flows in te stellen en onze website te optimaliseren. Data is zo ontzettend belangrijk, want op basis daarvan kunnen we persona’s opstellen en inzien welke kanalen we moeten (blijven) inzetten. En op welke manier.”

Van PR naar retargetting

Awareness creëren was een noodzakelijk eerste doel voor Somnox, om hier vervolgens weer conversie uit te halen. Jagtenberg: “Media-aandacht gegenereerd uit PR is een ideaal startpunt, waarmee we onszelf op de kaart zetten. We hebben wel gemerkt dat we na deze PR-inzet vol moeten doorgaan met retargetting. Wat dat betreft zijn Google en Facebook onze beste vrienden. Het voordeel van Google is: we weten direct dat iemand geïnteresseerd is. Iemand tikt ‘ik kan niet slapen’ in als zoekterm en ze komen bij ons uit. Met Facebook zetten we meer in op customer journeys. Retargetting is voor ons heel lucratief via dit platform. Afhankelijk van wat iemand heeft bezocht op onze website krijgen zij een persoonlijke advertentie op Facebook te zien. Uiteindelijk nemen ze een product bij ons af. Althans, dat is natuurlijk de bedoeling.”

“Marketing moet een waardepropositie omvatten, wat niet alleen uit ‘koop nu, koop nu’ bestaat.”

Vertrouwen bouwen

Potentiële klanten bewegen om te kopen: elke organisatie probeert hier een weg in te vinden. A/B-testen is daar een belangrijk onderdeel van, waarmee de consument steeds verschillende advertenties te zien krijgt. Hiermee kunnen bedrijven zien welke het beste werkt. “Maar mensen raken daar steeds vermoeider door”, stelt Jagtenberg. “Marketing moet een waardepropositie omvatten, wat niet alleen uit ‘koop nu, koop nu’ bestaat. Ons doel is om mensen beter te laten slapen. Daar hebben we een product voor gemaakt, maar ook onze content stellen we daarop af. We willen onze websitebezoeker inhoudelijk van advies voorzien, zodat hij of zij beter kan slapen.”

Hiermee wil Somnox een betrouwbare partner worden van de consument. “De consument is ook écht ons startpunt. Binnen elke campagne stellen wij onszelf een lege stoel voor, waarbij wij ons inbeelden dat daar onze klant zit. Daarbij denken wij bij elke stap: is het waardevol voor onze eindgebruiker? Door die visualisatie is de keuze altijd toegespitst op de waarde voor klanten.” 

““Wij hebben onze content en alle bijhorende meta-data zo aangepast dat we in de VS nu al zo’n 40.000 bezoekers per maand éxtra hebben.”

Voice tegen slaapproblemen

Siri van Apple, Google Assistant en Alexa van Amazon zijn steeds vaker te vinden in de woon- en/of slaapkamer van mensen. Waar consumenten Somnox nu veelal vinden via getypte zoektermen, testen ze in de Verenigde Staten al met gesproken zoektermen. “We willen gevonden worden op mensen die zeggen: ‘Hé Google, ik word wakker na acht uur slaap, maar ben nog steeds moe.’ Daar ligt de toekomst”, verwacht Jagtenberg. “Wij hebben onze content en alle bijhorende meta-data zo aangepast dat we in de VS nu al zo’n 40.000 bezoekers per maand éxtra hebben. Het mooie is: het is op basis van maar drie blogs. Die hebben we zo geoptimaliseerd dat Google het perfect uitleest. Het kost ons verder niets. Deze gratis marketing is goud voor ons.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bram Zeldenrijk

Bram Zeldenrijk werkt als Business Development Manager bij Mediatic. Hij heeft een bedrijfskundige achtergrond, met een masteropleiding richting IT en innovatie aan de VU.

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Belgische schoonheidszussen publiceren ‘Mooi ouder worden’-boek 

Pascale en Nancy Anthone, twee zussen die samen de anti-aging praktijk Cosmedics runnen, hebben een boek geschreven over mooi ouder worden. ‘Mooi ouder worden’ gaat over het levens- & verouderingsproces,

Duurzame bedrijven sponsoren stunt groene goochelaar 

Illusionist Bart Uriot heeft zichzelf afgelopen zaterdag onder grote publieke belangstelling weggetoverd om aandacht te vragen voor de energietransitie. Op de Amsterdamse Torensluisbrug verdween hij van het ene op het

Branding a Better World wordt onderdeel van Whello

Branding a better World wordt onderdeel van online marketingbureau Whello. Het brandingbureau helpt duurzame merken groter worden en grote merken duurzaam worden. Whello laat mooie merken al jaren groeien via