Wat levert contentmarketing op voor jouw organisatie?

Blogs, contentmarketing en online vindbaarheid. Alle bedrijven lijken hier tegenwoordig volop mee bezig te zijn. Er wordt geroepen dat content belangrijker dan ooit is, maar waarom is het dan zo belangrijk? Wat levert contentmarketing nou op voor een bedrijf?
Blogs, contentmarketing en online vindbaarheid. Alle bedrijven lijken hier tegenwoordig volop mee bezig te zijn in hun B2B werkzaamheden.

Blogs, contentmarketing en online vindbaarheid. Alle bedrijven lijken hier tegenwoordig volop mee bezig te zijn. Er wordt geroepen dat content belangrijker dan ooit is, maar waarom is het dan zo belangrijk? Wat levert contentmarketing nou op voor een bedrijf?

1. Autoriteit worden in een branche

Wie kent jouw klanten beter dan jij? Je weet wat hun behoeftes zijn, waar ze moeite mee hebben en op welke gebieden ze nog wel wat hulp kunnen gebruiken. Je kunt hier goed op inspelen door te schrijven over onderwerpen waar zij meer over willen/moeten weten. Stel, je hebt een eigen webdesignbureau en je krijgt regelmatig telefoontjes van klanten die iets aan willen passen op hun website. Ze willen een nieuwe afbeelding uploaden, een kop aanpassen, een banner plaatsen, maar hebben geen idee hoe ze dat moeten doen. Voor dit soort problemen nemen klanten contact op met jou, want jij bent de expert. Het is mooi als je je kennis in kan zetten om je klanten te helpen, maar waarom zou je deze kennis niet delen met iedereen delen in een blog? Op deze manier profileer je jezelf als autoriteit op een gebied. Als je regelmatig, elke week bijvoorbeeld, een blog met nuttige tips deelt, dan zullen mensen je website ook regelmatiger gaan bezoeken.

2. Vindbaarheid verbeteren door contentmarketing

Als je met regelmaat content post, zal dit Google ook opvallen. Als jij wekelijks een nieuwe pagina met een blog online zet, ziet Google jouw website als een site die continu up-to-date gehouden wordt. Google wil zijn gebruikers graag doorverwijzen naar de meest relevante sites op dat moment. Dit zijn sites die content bieden over de meest actuele onderwerpen. Als je contentmarketing inzet over onderwerpen waar in die periode veel op wordt gezocht, heb je meer kans om een hoge positie in Google te verkrijgen. Het is hierin wel belangrijk je te richten op een specifiek aantal onderwerpen die relevant zijn voor jouw branche. Als je overal en nergens over schrijft, zullen jouw bezoekers en Google je niet als een autoriteit op dit gebied beschouwen. Houd de content die je schrijft dus dicht bij jezelf en bij waar jouw bedrijf gespecialiseerd in is.

3. Meer klanten binnenhalen

Een betere vindbaarheid leidt tot meer bezoekers en bezoekers zijn potentiële klanten. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat ze ook daadwerkelijk klanten worden. Als jij content biedt die bestaat uit informatie die nuttig is voor jouw bezoekers, zullen ze jouw site als een waardevolle bron beschouwen. Het is dan wel belangrijk dat ze ook op de hoogte worden gesteld van de diensten die jij als bedrijf biedt. Probeer daarom in je blogs altijd te verwijzen naar belangrijke pagina’s op je site. Pagina’s waarop je bijvoorbeeld meer vertelt over jouw of product en hoe dit jouw potentiële klant zou kunnen helpen.

“Probeer niet meteen over te gaan op sales, maar ga inhoudelijk in op wat deze persoon heeft gezegd”

4. Van contentmarketing tot interactie met klanten/prospects

Een goede blog lokt ook een reactie uit bij de lezer en biedt je de mogelijkheid om direct in gesprek te gaan met klanten en potentiële klanten. Zorg er dus voor dat het mogelijk is voor lezers om op je blog te reageren. Het is dan wel belangrijk dat je ook weer tijdig op hen reageert. Probeer niet meteen over te gaan op sales, maar ga inhoudelijk in op wat deze persoon heeft gezegd. Reageert deze persoon weer? Dan kun je diegene op een subtiele manier wijzen op hoe je hem/haar zou kunnen helpen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Bridget Hearn

Tijdens haar studie Geschiedenis in Groningen volgde Bridget een minor journalistiek, wat haar deed besluiten actief te blijven in dit wereldje. Bij Mediatic zorgt Bridget ervoor dat bedrijven in de landelijke media terechtkomen door mooie perstrajecten voor ze uit te zetten.

Bridget Hearn

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Organisatie in vakmedia

Aan tafel bij DWDD, maar waarom zou je eigenlijk?

Naamsbekendheid of traffic naar je bedrijfswebsite genereren; wat je communicatiedoelstelling ook is, denk goed na wat je boodschap is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn de juiste mensen te
Logo Pixelfarm

Drie vragen aan… Stephan de Graaf, eigenaar Pixelfarm

Als bedrijf moet je online aanwezig zijn, dat is al bekend. Maar hoe maak je het verschil? Wij vroegen het aan Stephan de Graaf, eigenaar van online marketingbureau Pixelfarm. 1)

Eerlijke employer branding is niet genoeg

Na een uitvoerig traject is het je als organisatie gelukt: je hebt een authentiek, waarheidsgetrouw en duidelijk employer brand neergezet. Hiermee ben je ervan overtuigd dat je vacatures sneller in