Waarom een foto bij jouw tekst zo belangrijk is

afbeelding

Marketeers en adverteerders weten al jaren dat een goede foto wonderen doet! Toch zien veel tekstschrijvers het gebruik van afbeeldingen als minder belangrijk dan de tekst zelf. Maar niet is minder waar, en daarom legt Daphne Maczolleck, expert Digital PR bij uitzendbureau YoungCapital , in deze blog uit waarom een afbeelding bij een tekst net zo belangrijk is.

Aandacht van de lezer trekken

Sinds de razendsnelle ontwikkelingen van technologie en social media is de spanningsboog van de gemiddelde mens een stuk korter geworden. De video’s moeten steeds korter, hipper en hysterischer zijn om de aandacht van de kijker te trekken. Ook bij een tekst trekt een goede afbeelding de aandacht van de lezer. Een aantrekkelijke opmaak met een interessante afbeelding is dus heel belangrijk. De lezer heeft immers maar heel even aandacht voor je.

Waar gaat de tekst over?

Omdat mensen binnen een paar seconden bepalen of ze tijd willen maken voor jouw tekst is het belangrijk om te laten zien wat je met de tekst over wilt brengen. Dit doe je dus door middel van de afbeelding, die laat zien wat je wilt vertellen. Teksten zonder afbeeldingen hebben dan ook minder bereik. Dit omdat mensen tegenwoordig simpelweg niet bereid zijn om een stuk van de tekst te lezen om te kijken of ze het interessant vinden.

Afbeelding brengt het gevoel van de tekst over

Naast de inhoud van de tekst overbrengen laat de afbeelding ook zien wat de toon van de tekst is. Een fotograaf kan een foto maken van een meisje op een draaimolen in de zon. Of van een grijze laptop op een wit bureau tegen een zwarte muur. Deze twee dingen stralen wekken verschillende emoties en gevoelens bij mensen op. Hier moet je als tekstschrijver dus gebruik van maken. Welk gevoel wil je overdragen met de tekst? Is het een luchtige, vrolijke tekst of een serieuze, informerende tekst?

Afbeelding: blijft het hangen?

Uit onderzoek is gebleken dat de mens visuele content 600.000 keer sneller opneemt dan tekstuele content. Men wordt dus bijvoorbeeld ook sneller aangetrokken tot een tekst met een afbeelding omdat dit simpelweg eerder opvalt. Dit is ook een van de redenen waarom marketingmedewerkers veel met afbeeldingen werken. Zelfs na het lezen van de tekst blijft de afbeelding van jouw content eerder hangen. Het is daarom dus cruciaal om jouw tekst te voorzien van een passende afbeelding.

Gebruik dus altijd een afbeelding bij jouw tekst, want je weet nu dat het een groot verschil maakt.

Meer YoungCapital?

Eerder publiceerden we al een uitgebreid artikel over het marketingverhaal achter YoungCapital. Lees dat stuk hier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Auteur: Redactie Contentic

  • Redactie Contentic
Redactie Contentic

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Pandemie hoeft geen marketing-pandemonium te betekenen

In deze onstuimige tijden is het een uitdaging om als marketeer je boodschap aan de man te krijgen. Het coronavirus domineert alle media. En de maatregelen om de verspreiding in

Mooie ondernemersinitiatieven tijdens een lelijke pandemie

Kunnen we in deze tijd van algehele misère een klein momentje pakken om ook de lichtpuntjes in deze duistere situatie te ontwaren? Zo zijn de kanalen in Venetië in tijden

Het Rode Kruis loopt voorop bij toekomstige doelgroep

Met 20.000 vrijwilligers en 725.000 leden en donateurs is het Rode Kruis in Nederland een vereniging van behoorlijke omvang. Wereldwijd zetten ruim 13 miljoen mensen zich in voor het Rode